رئیس جمهوری کلمبیا: دیکتاتور ونزوئلا باید برود؛ حمله نظامی خواست «مادورو» است

رئیس جمهوری کلمبیا: دیکتاتور ونزوئلا باید برود؛ حمله نظامی خواست «مادورو» است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رئیس جمهوری جوان کلمبیا در گفتگو با یورونیوز از برنامه‌اش برای مقابله با بحران ونزوئلا، قاچاق مواد مخدر و برقراری صلح پایدار در کشورش گفت.

تنها ۳ ماه از آغاز دوره ریاست جمهوری «ایوان دوکه» می‌گذرد. فردی که تنها ۴۲ سال دارد و از این حیث جوان‌ترین رئیس جمهوری کلمبیا به شمار می‌رود. او در فضای سیاسی کاملا دو قطبی روی کار آمده، شکاف عمیق میان چپ و راست، موجب شکل‌گیری مخالفان و موافقان روند صلح با شورشیان شده است.

یورونیوز با او در جریان اولین سفر اروپایی‌اش گفت‌و‌گو کرده است. سفری که با هدف جلب حمایت کشورهای اروپایی برای مقابله با بحران ونزوئلا انجام شد.

خبرنگار یورونیوز: ایوان دوکه، رئیس جمهوری کلمبیا به یورونیوز خوش آمدید.

رئیس جمهوری کلمبیا: سپاسگزارم. باعث خوشحالی بنده است.

خبرنگار یورونیوز: اولین عاملی که موجب سفر شما به بروکسل شده، بحران پناهجویان است. حدود ۱ میلیون پناهجوی ونزوئلایی به کلمبیا آمده‌اند. وضعیت آنها چگونه است؟

رئیس جمهوری کلمبیا: از زمانی که دولت جدید کلمبیا روی کار آمده، ما سیاست درهای باز را در مقابل پناهجویان دنبال کرده‌ایم. چون شرایط مردم ونزوئلا را با وجود آزار و اذیت‌های یک حکومت دیکتاتور درک می‌کنیم. اما برای کمک به وضعیت اسفبار این پناهجویان ما نیازمند جذب کمک‌های بشردوستانه هستیم. چون ادامه وضعیت موجود فشار مالی بالایی به دولت وارد می‌کند.

خبرنگار یورونیوز: انتظار شما از اتحادیه اروپا چیست؟ بروکسل اخیرا یک کمک ۳۵ میلیون یورویی را در نظر گرفته آیا شما در جریان مذاکراتتان به توافق‌های جدیدتری دست یافته‌اید؟

رئیس جمهوری کلمبیا: بله. گذشته از جذب حمایت اقتصادی قابل توجه، در مورد نحوه مواجهه با دلایل بروز بحران به توافق رسیدیم. من معتقدم جهان باید تحریم‌های خود را در قبال افراد دیکتاتور و حلقه نزدیکانش تشدید کند.

خبرنگار یورونیوز: شاید شما چون روابط نزدیکی با ونزوئلا ندارید از دیکتاتوری صحبت می‌کنید. اما اسپانیا پیشنهاد کرده تا اروپا به جای تحریم، باب مذاکرات تازه را با «نیکولاس مادورو» آغاز کند. آیا با مذاکره موافقید؟

رئیس جمهوری کلمبیا: من معتقدم که مذاکره با دیکتاتوری که به خشونت سیستماتیک متوسل شده، بی‌نتیجه است. جامعه جهانی باید در پی برکناری دیکتاتور ونزوئلا و بازگرداندن آزادی مردم باشد.

خبرنگار یورونیوز: اما گفته می‌شود که شما موافق مداخله نظامی در ونزوئلا هستید. واقعیت دارد؟

رئیس جمهوری کلمبیا: من همیشه گفته‌ام که راه حل ونزوئلا نظامی نیست. چون خواست دیکتاتور بروز بهانه مداخله نظامی است تا سلطه و خفقان خود را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

خبرنگار یورونیوز: خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری پیشین کلمبیا که برنده جایزه نوبل صلح نیز شد، توافقنامه‌ای را با شورشیان امضاء کرد. اما شما در دوران رقابت‌های انتخاباتی از آن توافق انتقاد کردید و حتی صحبت از لغو آن کردید. حالا با این توافق چه خواهید کرد؟

رئیس جمهوری کلمبیا: من هرگز از لغو توافق صحبت نکردم. در دوران رقابت انتخاباتی من از نواقص آن صحبت کردم و حالا به عنوان رئیس جمهوری باید از پیشبرد بهتر آن صحبت کنم. دولت از بازگشت شورشیان به آغوش جامعه حمایت می‌کند ولی با آنهایی که می‌خواهند به زندگی مجرمانه پیشین خود بازگردند، مماشات نخواهد کرد.

خبرنگار یورونیوز: آیا رهبران شورشیان می‌توانند در روند سیاسی کلمبیا مشارکت کنند؟

رئیس جمهوری کلمبیا: در کلمبیا استاندارد دوگانه نداریم؛ حتی یک نماینده کنگره هم اگر مرتکب جرمی ‌شود، نمی‌تواند بار دیگر به این سمت برسد. پس این رویه برای افرادی که مرتکب جنایت علیه بشریت شده‌اند نیز وجود دارد.

خبرنگار یورونیوز: اما در اروپا این امکان وجود دارد. مثلا رهبران ارتش جمهوری‌خواه ایرلند شمالی توانستند در روند سیاسی مشارکت کنند. فکر نمی‌کنید با این مانع تراشی، اساس توافقنامه را نقض کرده‌اید؟

رئیس جمهوری کلمبیا: اولا که آنها در حال مشارکت سیاسی هستند ولی باید تاوان برقراری عدالت قضایی را بدهند. البته مثال های مشابه بین المللی نیز وجود دارد. مثلا در اسپانیا، سیاستمدار ایالت باسک، «آرنولدو اوتِگی» به دلیل جرائم متوجه او، حق فعالیت سیاسی در انتخابات اخیر را نداشت.

خبرنگار یورونیوز: اما در اسپانیا هنوز توافق صلحی حاصل نشده ولی در ایرلند شمالی و کلمبیا این اتفاق رخ داده است.

رئیس جمهوری کلمبیا: در کلمبیا، توافق صلح بر مبنای اصول حقیقت و عدالت حاصل شد، اصولی همیشه ثابت هستند و تغییر نخواهند کرد.

خبرنگار یورونیوز: اتحادیه اروپا بودجه‌ای را معادل ۹۵ میلیون یورو برای تحکیم این صلح در نظر گرفته است. آیا تخصیص این بودجه ادامه می‌یابد؟

رئیس جمهوری کلمبیا: بدون شک. من همیشه قدردان این حمایت هستم چون به بنیان یک صلح پایدار و موفق بسیار کمک کرد.

بیشتر بخوانید:تولید کوکائين درکلمبیا به بیشترین میزان در طول تاریخ رسید

خبرنگار یورونیوز: مساله بعدی مواد مخدر است. حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کلمبیا تحت کشت مواد مخدر است. برنامه شما چیست؟

رئیس جمهوری کلمبیا: نخست، باید محصولات جدیدی را جایگزین کشت مواد مخدر کنیم. در این خصوص، توافق‌نامه‌هایی را با کشاورزان داشته‌ایم. اما همزمان باید با شکستن زنجیره تأمین مواد مخدر و مبارزه با پولشویی و تصویب قوانین مورد نیاز در این زمینه، فعالیت کارتل‌های مواد مخدر را خنثی کنیم.

خبرنگار یورونیوز: آیا در مبارزه با قاچاق مواد مخدر با آمریکا همکاری می‌کنید؟

رئیس جمهوری کلمبیا: ما همواره با آمریکا همکاری کرده‌ایم. این همکاری از دوران ریاست جمهوری کلینتون آغاز شد و در دوران بوش، اوباما و ترامپ ادامه داشته است. در این خصوص، کلمبیا نه تنها یک متحد بلکه یک همکار خیلی خوب است. چرا که مبارزه با شبکه‌های جرائم سازمان یافته، نیازمند همکاری مشترک کشورهاست.

خبرنگار یورونیوز: در جریان انتخابات، واضح بود که کلمبیا یک کشور دوقطبی است. اخیرا هم پاپ فرانسیس از شما خواسته تا برای برقراری مصالحه تلاش کنید. آیا سیاست‌های لیبرالی و محافظه‌کارانه شما موجب تعمیق این شکاف نمی‌شود؟

رئیس جمهوری کلمبیا: تصور من خلاف این است. کمپین من هیچ‌گاه به حریم سایر کاندیداها اهانت نکرد و از این بابت قابل ستایش است. به همین جهت ما حمایت پاپ را به عنوان یک تایید و عامل انگیزه‌بخش بسیار مثبت دریافت کردیم.

خبرنگار یورونیوز: در پایان علاقمند هستم تا نظر شما را در مورد رئیس جمهوری جدید برزیل بدانم. کسی که رهبر راست افراطی برزیل است. آیا توافق نظری با او مثلا در باب امور اقتصادی، دارید؟

رئیس جمهوری کلمبیا: به عنوان رئيس جمهوری کلمبيا، دوست ندارم در مورد تصميم دموکراتيک مردم برزيل، موضع‌گیری کنم. امیدوارم این تصمیم موجب تقویت همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری متقابل بین کشورهای آمریکای جنوبی شود. باید توجه داشته باشیم که سرمایه گذاری و کارآفرینی با ایجاد مشاغل رسمی نقش بسیار مهمی را در اصلاح اجتماعی کشورهای آمریکای جنوبی ایفا می‌کند.

خبرنگار یورونیوز: ایوان دوکه، بسیار سپاسگزارم.

رئیس جمهوری کلمبیا: بنده هم متشکرم، موجب خرسندی بنده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نظامیان شورشی در ونزوئلا دستگیر شدند

رئیس کنگره و رهبر اپوزیسیون ونزوئلا برای ساعاتی بازداشت شد

خروج صلح‌بانان روس از قره‌باغ؛ آیا مسکو منطقه را به غرب واگذار می‌کند؟