کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان: در وضع غیر قابل پیش بینی هستیم

کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان: در وضع غیر قابل پیش بینی هستیم
Copyright 
نگارش از مریم شاهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«ما به طور نرمال دو هفته را برای بررسی شکایات در نظر گرفته بودیم اما امروز بیش از ده هزار شکایت انتخاباتی برای ما رسیده و ما را در شرایط غیرنرمال و غیرقابل پیش بینی قرار داده است.»

آگهی

علیرضا روحانی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می گوید این کمیسیون با حجم شکایات رسیده از روند برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور در وضعیت «غیر قابل پیش بینی» قرار گرفته است.

سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان در گفتگو با یورونیوز گفت: «ما به طور نرمال دو هفته را برای بررسی شکایات در نظر گرفته بودیم اما امروز بیش از ده هزار شکایت انتخاباتی برای ما رسیده و ما را در شرایط غیرنرمال و غیرقابل پیش بینی قرار داده است که رسیدگی به این حجم وسیع، وقت بیشتری می خواهد با این حال نمی توانیم خلاف زمان تقویم انتخاباتی تاخیر داشته باشیم.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

کمیسیون مستقل انتخابات در پایان روز اول رای گیری در ۲۸ میزان/ مهر اعلام کرده بود که ۸۰ درصد آراء را شمارش کرده است. انتشار این خبر از سوی کمیسیون این سوال را در بین افکار عمومی افغانستان به وجود آورد که وقتی کمیسیون انتخابات در شمارش آراء سرعت عمل دارد، چرا نتایج ابتدایی سه هفته پس از رای گیری اعلام خواهد شد؟

آقای روحانی در این مورد می گوید: «ما باید زمانی را هم برای درج و بررسی شکایات در نظر می گرفتیم. طبق تقویم و قانون انتخاباتی، ۱۹ عقرب/ آبان ماه زمان اعلام نتایج ابتدایی انتخابات است و با وجود حجم وسیع شکایات، ما گروه های فوق العاده تشکیل می دهیم و شبانه روز تلاش می کنیم تا به شکایات رسیدگی کنیم و در روز تعیین شده تقویم انتخاباتی نتایج ابتدایی را اعلام کنیم.»

براساس تقویم انتخاباتی کمیسیون مستقل انتخابات ۱۹ عقرب/ آبان زمان اعلام نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی است و نتایج نهایی ۲۹ قوس/ آذر ماه اعلام می شود.

در تقویم انتخاباتی، برگزاری انتخابات پارلمانی در یک روز ۲۸ میزان اعلام شده بود که به گفته کارشناسان، کمیسیون مستقل انتخابات خلاف قانون و تقویم انتخاباتی عمل کرد.

انتخاباتی متفاوت و توافق حکومت وحدت ملی

نادر محسنی، سخنگوی سابق کمیسیون شکایات انتخاباتی در انتخابات ریاست جمهوری، درباره دلایل تاخیر در اعلام نتایج ابتدایی به یورونیوز می گوید: «اعلام نتایج انتخاباتی به خاطر اینکه رسیدگی به شکل غیرالکترونیکی انجام می شود و با توجه به شرایط در نظر گرفته شده در قانون پیش بینی شده که حداکثر بیست روز بعد از انتخابات، نتایج ابتدایی باید اعلام شود. با توجه به تجربیاتی که داشتیم این وقت یک وقت معقول است هر گاه امنیت کامل در افغانستان حاکم شود و سیستم شمارش آراء و سیستم درج آراء در کمیسیون مستقل انتخابات به روز شود، احتمالش هست که زودتر اعلام شود.»

وی افزود: «شرایط انتخابات پارلمانی امسال بسیار متفاوت بود و میزان شکایات از تقلب های انتخاباتی بیش از اندازه بود و مشکلات این انتخابات بر کسی پوشیده نیست، در چنین شرایطی اگر کمیسیون شکایات بخواهد به همه شکایات رسیدگی کند و آرای پاک را از آرای ناپاک جدا کند، ناچار است بیشتر از زمان تعیین شده در تقویم، وقت بگذارد.»

یکی از توافقات اساسی در توافق نامه تشکیل حکومت وحدت ملی، اصلاح نظام و سیستم انتخابات است.

سخنگوی کمیسیون شکایات انتخابات در دوره ریاست جمهوری گذشته خاطر نشان می کند: «پیش بینی ها این بود که این انتخابات بهتر از بقیه انتخابات قبلی باشد. بخاطر اینکه ما لیست رای دهندگان داشتیم، سیستم بایومتریک وجود داشت و از کارمندان دولت استفاده شده بود. یک کارمند مکلف است در جایی که وظیفه اش تعریف شده برود و اگر نرود بازخواست شود. تصور این بود که این انتخابات سالم تر و قناعت بخش تر باشد. اما نتیجه به یک رویداد عجیب و غریبی انجامید که امروز همه از آن می نالند.»

آقای محسنی مهمترین دلیل مشکلات به وجود آمده در انتخابات پارلمانی امسال را ضعف و سوء مدیریت کمیسیون مستقل انتخابات می داند.

تکرار مشکلات انتخاباتی

در انتخابات پارلمانی امسال، ولایت غزنی از انتخابات پارلمانی محروم شد و انتخابات ولایت قندهار به دلیل کشته شدن فرمانده پلیس این ولایت با تاخیر یک هفته ای برگزار شد.

آقای وردک رئیس کمیسیون انتخاباتی قندهار به شهروندان اطمینان داده بود که از تجربه انتخابات گذشته استفاده خواهد شد و آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات پارلمانی گرفته شده است اما به گفته شهروندان و برخی متنفذین این ولایت، مشکلات در برگزاری انتخابات در ۲۸ میزان دوباره در قندهار تکرار شد. برخی از رای دهندگان در ابتدای صبح با صندوق های پر از رای مواجه شدند و برخی هم بدون دادن رای به خانه هایشان برگشتند.

کمیسیون شکایات انتخابات در ساعات پایانی روز شنبه، تمام آرایی را که بدون سیستم بایومتریک از رای دهندگان گرفته شده بود باطل اعلام کرد که این مساله باعث اعتراض برخی از شهروندان و سیاستمداران شد.

رسانه ها اعلام کردند که در روز دوم رای گیری بسیاری از شهروندان ساعتها برای رای دادن انتظار می کشیدند و کارمندان رای های آنها را بدون بایومتریک ثبت می کردند. همزمان تیفا، بنیاد انتخابات شفاف افغانستان در اعلامیه ای مطبوعاتی درباره عدم آگاهی از چگونگی استفاده از سیستم بایومتریک و احتمال های تقلب با استفاده از این سیستم صادر کرده و از کمیسیون مستقل انتخابات درباره نگرانی ها و ابهامات درباره استفاده از این سیستم در شفافیت انتخابات، پاسخ و توضیح منطقی خواسته است.

همزمان کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده که جدول زمانی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را آماده کرده است و در همین روزها با احزاب سیاسی مطرح خواهد شد.

حسن رضایی، استاد دانشگاه در این باره به یورونیوز می گوید: «کمیسیون انتخابات ناگزیر است جانب احتیاط را رعایت کرده و اعلان نتایج را تا زمانی به تعویق اندازد که سرنوشت شکایات تا حدی مشخص گردد. تصور من این است که احتمالا اعلان نتایج بیشتر از زمان اعلان شده به تاخیر افتد؛ زیرا بسیار بعید به نظر می رسد که کمیسیون شکایات بتواند در موعد مقرر به شکایات رسیدگی کند و تا آن موقع نیز اعلان نتایج نهایی معنی نخواهد داشت.»

آگهی

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ریاست جمهوری اشرف غنی تا موعد انتخابات تمدید شد

آراء انتخابات پارلمانی در ولایت کابل باطل اعلام شد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد