کارشناسان: هواپیماهای نو از سوانح هوایی مصون نیستند

کارشناسان: هواپیماهای نو از سوانح هوایی مصون نیستند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارشناسان هوایی بر این باورند که هواپیماهای کهنه بیشترین خطر سانحه را دارند، اما خطر سانحه هوایی برای هواپیماهای نو نیز بسیار بالاست. آنان معتقدند که هواپیماهای نو تا سه ماه مشکلات اصلی خود را نشان می‌دهند و پس از آن می‌توان تا حد زیادی نسبت به ایمنی فنی آنها مطمئن شد.

آگهی

سقوط یک فروند هواپیمای جدید بوئینگ متعلق به شرکت هواپیمایی «لاین ایر» (Lion Air) اندونزی با ۱۸۹ سرنشین سوالات بسیاری را در مورد دلایل احتمالی این حادثه برانگیخته است.

این حادثه در ساعت ۶ و ۲۰ دقیقه به وقت محلی و تنها دقایقی پس از بلند شدن هواپیما از باند فرودگاه بین‌المللی سوکارنو هاتا در نزدیکی جاکارتا، پایتخت این کشور به مقصد جزایر بانگکا-بلیتونگ در غرب این کشور روی داد. به نظر می‌رسد تمام سرنشینان جان باخته‌اند.

باهویا سونجا، خلبان ۳۱ ساله این هواپیما بیش از ۶۰۰۰ ساعت پرواز در کارنامه خود داشته است. سابقه ۵۰۰۰ ساعت پرواز برای کمک خلبان این هواپیما، وی را نیز در زمره خلبانان باتجربه قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: سقوط یک هواپیما با ۱۸۹ سرنشین در اندونزی؛ جستجو برای یافتن اجساد ادامه دارد

REUTERS/Willy Kurniawan
۱۷۸ فرد بالغ، یک کودک، دو نوزاد، دو خلبان و ۶ خدمه پرواز، مسافر این هواپیما بودندREUTERS/Willy Kurniawan

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سقوط هر هواپیمایی نتیجه ترکیبی از خطای انسانی، نقص فنی و شرایط جوی است. اما ممکن است این سوال مطرح شود که آیا نو بودن یک هواپیما می‌تواند نقش موثری در حوادث این چنینی بازی کند؟

شرکت هواپیمایی لاین ایر که سال ۱۹۹۹ در اندونزی تاسیس شد و در زمره خطوط هواپیمایی ارزان قیمت به شمار می‌رود، ماه ژوئیه امسال اعلام کرد قصد دارد با گسترش ناوگان هوایی خود گوی سبقت را از گارودا ایندونزیا، پیشروترین خط هوایی اندونزی برباید و به همین منظور هم ۲۱۸ فروند هواپیمای جدید سفارش داده است.

هواپیمایی که امروز در اندونزی سقوط کرد از نیمه ماه اوت یعنی از دو ماه پیش به خدمت گرفته شده بود و تنها ۸۰۰ ساعت پرواز در کارنامه داشت.

گزارش ها حاکی است خلبان این هواپیما مدت کوتاهی پس از اوج گرفتن از برج مراقبت فرودگاه جاکارتا درخواست کرده است تا به فرودگاه مبدا بازگردد.

مدیر اجرایی لاین ایر در مصاحبه با رویترز گفته است که این هواپیما در پرواز قبلی خود دچار «مشکلات فنی نامشخصی» شده بوده است.

کارشناسان هوایی بر این باورند که هواپیماهای کهنه بیشترین خطر سانحه را دارند، اما خطر سانحه هوایی برای هواپیماهای نو نیز بسیار بالاست. آنان معتقدند که هواپیماهای نو تا سه ماه مشکلات اصلی را نشان می‌دهند و پس از آن می‌توان تا حد زیادی نسبت به ایمنی فنی آنها اطمینان حاصل کرد.

کارشناسان و مقامات اندونزی می گویند علت سقوط هواپیمای بوئینگ متعلق به شرکت هواپیمایی «لاین ایر» هنوز مشخص نیست و برای نتیجه‌گیری نهایی باید تا زمان پیدا شدن جعبه سیاه و بازخوانی اطلاعات صبر کرد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمار تلفات جانی سوانح هوایی در قلمرو اتحادیه اروپا؛ سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۴۷ نفر کشته شدند

سقوط هواپیما در اندونزی؛ هر پنج سرنشین کشته شدند

سقوط هواپیمای نظامی در اندونزی؛ شمار تلفات جانی ۱۴۰نفر اعلام شد