سوئد؛ بحران سیاسی در پی شکست برای تشکیل دولت ائتلافی

سوئد؛ بحران سیاسی در پی شکست برای تشکیل دولت ائتلافی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

استفان لوون رهبر حزب سوسیال دموکرات سوئد اعلام کرد که موفق به تشکیل دولت ائتلافی نشده است.

آگهی

دوشنبه استفان لوون، رهبر حزب سوسیال دموکرات، حزب پیروز در آخرین انتخابات پارلمانی سوئد در دیدار با رییس پارلمان این کشور اعلام کرد که برای تشکیل دولت جدید سوئد موفق به ائتلاف با احزاب دیگر نشده است. وی به رسانه‌ها اعلام کرد که تشکیل دولت ائتلافی با شکست روبرو شده است.

رسانه‌های سوئدی می گویند این شکست مترادف آغاز بحران سیاسی است که در دوران انتخابات نیز حدس و گمانه‌زنی‌هایی درباره آن وجود داشت.

دو هفته پیش، رئیس پارلمان سوئد به رهبر حزب سوسیال دموکرات ماموریت داده بود که در عرض حداکثر دو هفته به تلاش برای تشکیل دولت اقدام کند و نتایج کوشش خود را روز ۲۹ اکتبر به اطلاع وی برساند.

استفان لوون می‌گوید در حال حاضر شرایط لازم برای تشکیل دولت توسط وی مهیا نیست.

به دلیل عدم موفقیت لوون در تشکیل دولت، رییس پارلمان باید راه‌های دیگر را برای تشکیل دولت توسط یکی از رهبران احزاب سیاسی موجود پیدا کند. همزمان لوون اعلام کرد که وی هنوز هم آماده است که به کوشش برای تشکیل دولت ادامه دهد.

ممکن است آنی لوو رهبر حزب راست میانه‌رو ماموریت یابد که جای رهبر حزب سوسیال دموکرات در جهت تشکیل دولت را بگیرد. البته رهبر راست‌های میانه‌ به دلیل درصد اندکی که در انتخابات اخیر توسط نمایندگان این حزب کسب شده پیشتر اعلام کرد که تمایل زیادی به تشکیل دولت ندارد.

بعد از انتخابات نهم سپتامبر رهبر ائتلاف راست میانه سوئد از لوون خواسته بود که بی درنگ کناره‌گیری کند. با این حال لوون این درخواست را نپذیرفته بود. اکنون سوئد از نظر سیاسی در وضعیت ناپایداری قرار گرفته و مشخص نیست چگونه احزاب مختلف حاضر در پارلمان خواهند توانست ائتلافی برای معرفی نخست وزیر آینده تشکیل دهند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انفجار در سوئد دست‌کم ۲۵ زخمی برجای گذاشت

پایان بحران سیاسی سوئد؛ استفان لوون بار دیگر به نخست وزیری انتخاب شد

انتخابات سوئد؛ برابری راست و چپ میانه با جهش مهاجرستیزان