گرمایش زمین؛ اقیانوس‌ها ۶۰ درصد بیشتر از حد تصور گرما جذب می‌کنند

گرمایش زمین؛ اقیانوس‌ها ۶۰ درصد بیشتر از حد تصور گرما جذب می‌کنند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان ملل متحد اعلام کرد که در صورت عدم کنترل تولید گازهای گلخانه‌ای به میزان ۲۵ درصد تا سال ۲۰۳۰، موج گرما، خشکسالی و وقوع سیل بر اثر طوفان‌های شدید از جمله تبعات آن خواهد بود.

آگهی

آخرین پژوهش دانشمندان نشان می دهد که میزان سالانه گرمای جذب شده توسط اقیانوس‌ها در ربع قرن اخیر حتی بیشتر از مقدار الکتریسیته تولید انسان در طی یک سال بوده است. این تحقیق نشان می‌دهد که زمین بیشتر از آنچه تصور می‌شد در برابر سوخت‌های فسیلی حساس است.

مجمع بین المللی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل هفته گذشته در گزارشی نسبت به پیامدهای افزایش بیش از ۱/۵ درجه‌ای دمای کره زمین هشدار داد. این سازمان اعلام کرد که در صورت عدم کنترل تولید گازهای گلخانه‌ای به میزان ۲۵ درصد تا سال ۲۰۳۰، موج گرما، خشکسالی و وقوع سیل بر اثر طوفان‌های شدید از جمله تبعات آن خواهد بود.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

اما تحقیق جدید پژوهشگران دانشگاه پرینستون و دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو نشان می‌دهد که زمان کمتری برای بشر جهت کنترل گرمایش و جبران خسارت به زمین باقی مانده زیرا گرمای جذب شده توسط اقیانوس‌ها ۶۰ درصد بیش از محاسبات پیشین است. این بدان معناست که زمین نسبت به آنچه تصور می‌شد حساسیت بیشتری به دی‌اکسید کربن حاصل از سوخت‌های فسیلی دارد.

لورا لسپلندی، زمین‌شناس و محقق ارشد تحقیقات دانشگاه پرینستون می‌گوید: «ما فکر می‌کردیم که گرمای حاصل از دی‌اکسید کربن در اتمسفر و اقیانوس کمتر شده اما اشتباه می‌کردیم. این سیاره بیشتر از آنچه ما تصور می‌کردیم گرم شده است.»

این موضوع نشان می‌دهد که سیاست گذاران اقلیمی برای نگاه داشتن میزان گرمایش زمین تا ۱/۵ یا حتی ۲ درجه فرصت کمتری دارند و نیز اقدامات جدی‌تری را باید در پیش بگیرند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گرمایش کره زمین؛ ۹۰ شرکت صنعتی مسئول اصلی هستند

سیل دبی نتیجه تغییرات آب و هوایی بود یا باروری ابرها؟

گرتا تونبرگ، فعال سرشناس سوئدی در اعتراض به تغییرات اقلیمی در هلند بازداشت شد