خطر ابتلا به سرطان‌ و بیماری‌های قلبی-عروقی در مادران شیرده کمتر است

خطر ابتلا به سرطان‌ و بیماری‌های قلبی-عروقی در مادران شیرده کمتر است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شیردهی به مثابه «یک جشن تکلیف» برای پستان‌هاست و آنها را وادرا می‌کند تا وظایف خود را انجام دهند.

آگهی

خطر ابتلا به سرطان پستان، سرطان تخمدان، دیابت نوع دو، چاقی، فشارخون و روماتیسم مفصلی در زنانی که کودکانشان را با شیر خود تغذیه می‌کنند، کمتر است.

اغلب زنان می‌دانند که شیر مادر برای سلامت نوزادان و کودکان مفید است و از آنها در برابر ابتلا به انواع بیماری‌ها حفاظت می‌کند، اما در مورد اثرات مثبت شیردهی بر سلامت مادران کمتر صحبت شده است.

مطالعات نشان می‌دهد که خطر ابتلا به سرطان پستان به ازای هر ۱۲ ماه شیردهی ۴.۳ درصد کاهش می‌یابد. همچنین تولد هر فرزند نیز ۷ درصد از خطر ابتلا به این سرطان کم می‌کند. همچنین شیردهی سبب می‌شود که خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان در زنانی که سابقه خانوادگی دارند، تا یک سوم کاهش یابد.

سرطان پستان اولین سرطان رایج میان زنان و پس از سرطان ریه دومین سرطان معمول در میان زنان و مردان است. در سال جاری میلادی حدود ۲ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند.

سرطان تخمدان، روماتیسم مفصلی و بیماری‌های قلبی-عروقی از دیگر بیماری‌هایی هستند که خطر ابتلا به آنها در مادران شیرده کمتر است.

باوانسواری راماسوای، پزشک و محقق انستیتو تحقیقاتی دانشگاه اوهایو آمریکا در تحقیقات خود نشان داده است که تنها نیمی از مادران پیش از بارداری و زایمان در مورد نحوه تغذیه نوزادنشان تصمیم‌گیری می‌کنند و نیمی دیگر سردرگم هستند. مطالعات وی حاکی از آن است که بیش از یک سوم مادرانی که قصد شیردهی ندارند، پس از آگاه شدن به اثرات مثبت آن بر سلامتشان در تصمیم خود تجدیدنظر می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

تنها نیمی از مادران پیش از تولد فرزندانشان در مورد نحوه تغذیه آنها تصمیم‌گیری می‌کنند و نیمی دیگر سردرگمند

دانشمندان به طور کامل نمی‌دانند چرا شیردهی به پیشگیری از این بیماری‌ها کمک می‌کند، اما می‌گویند که پستان‌ها در دوران بارداری و شیردهی دستخوش تغیرات فیزیولوژیکی می‌شوند که با کاهش خطر ابتلا به این بیماری‌ها مرتبط است. به عنوان مثال میزان ترشح هورمون‌های زنان در دوران بارداری و شیردهی تغییر می‌کند. همچنین بسیاری از سلول‌های پستان که به دلیل فرایند شیردهی از مجاری و غدد شیری جدا شده‌اند بازسازی می‌شوند.

شیردهی همچنین کمک می‌کند تا متابولیسم بدن افزایش یابد و به این ترتیب با تنظیم میزان قند خون از خطر ابتلا به دیابت نوع دو، چاقی، فشارخون و بیماریهای قلبی-عروقی کاسته می‌شود.

ماریسا ویز، پزشک و مدیر وبسایت سرطان پستان، که در زمینه آگاهی بخشی به زنان در مورد سرطان پستان براساس یافته‌های جدید پزشکی فعالیت دارد، معتقد است که شیردهی به مثابه «یک جشن تکلیف» برای پستان‌هاست و آنها را وادرا می‌کند تا وظایف خود را انجام دهند. دکتر ویز می‌گوید پستان‎‎ها برای شیردادن به نوزادان بوجود آمده‌ و در طی چندصدهزارسال به تکامل رسیده‌اند، در نتیجه عدم استفاده از آنها برای شیردهی می‌تواند سبب شود که تعادل بدن بر هم خورده و احتمال خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها افزایش یابد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا مبتلا به فشار خون بالا هستید؟ شما احتمالا با شریک زندگی خود همدردید

نتایج یک تحقیق: مصرف یک موز در روز می‌تواند فشار خون و سلامت قلب را در زنان بهبود بخشد

تحقیق علمی: تستوسترون زندگی جنسی زنان را پس از یائسگی بهبود می‌بخشد