ریتم صلح؛ نخستین آوای تخصصی تنبک‌نوازان کودک و نوجوان ایرانی

ریتم صلح؛ نخستین آوای تخصصی  تنبک‌نوازان کودک و نوجوان ایرانی
نگارش از مریم طوسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

فربد یداللهی، نوازنده و مدرس ساز تنبک، ریتم صلح را ریتمی می‌داند که در آن تمامی مترها در کنار هم با صلح و آرامش قطعه باشکوهی را برای مخاطب بنوازند «آن هم در زمانه‌ای که صدای شیپور جنگ از تمامی نقاط دنیا به گوش می رسد.» گزارش اختصاصی یورونیوز را ببینید.

آگهی

فربد یداللهی، نوازنده تنبک و سازهای کوبه‌ای و مدرس دانشگاه، از معدود نوازندگان نامدار موسیقی اصیل ایران است که بخش زیادی از تمرکز خود را صرف آموزش کودکان و نوجوانان می‌کند.

بسیاری از شاگردان این هنرمند، اکنون خود به نوازندگانی توانا و مدرسین ساز تنبک تبدیل شده‌اند.

ریتم صلح نام آموزشگاه این مدرس موسیقی و همچنین نگرش او برای نحوه ترویج و معرفی ساز تنبک و جایگاه نوازندگان این ساز کوبه‌ای اصیل در ایران و جهان است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

فربد یداللهی نوازنده و مدرس در حال آموزش ساز تنبک به کودکان

فربد یداللهی ریتم صلح را ریتمی می‌داند که در آن تمامی مترها در کنار هم با صلح و آرامش قطعه باشکوهی را برای مخاطب بنوازند «آن هم در زمانه‌ای که صدای شیپور جنگ از تمامی نقاط دنیا به گوش می رسد.»

آقای یداللهی به یورونیوز گفت: «پیدایش اندیشه ریتم صلح شکل گرفت تا بتواند دوستی و همبستگی را بین تمامی تنبک نوازان برقرار کند. تا بتوانیم سیستمی جهانی را برای ساز ایرانی و ملی تنبک برپا کنیم.»

این موسیقیدان ایرانی می‌گوید که با همراه شدن با روش آموزشی جهانی ریتم و همچنین طراحی و پیاده سازی متد «دو نیم‌کره مغز» برای تنبک توانسته است سن نوازندگی این ساز را تا ۱۵ سال پایین آورد.

ریتم صلح، نخستین جشنواره تخصصی تنبک‌نوازان ایرانی با پیامی جهانی

این نوازنده تنبک در مرداد ماه امسال، ابتکار برگزاری جشنواره‌ای تخصصی با نام ریتم صلح را در دست گرفت. در این جشنواره کودکان و نوجوانان نوازنده تنبک، به اجرای رپرتوارهای کتاب‌های آموزشی فربد یداللهی را در حضور وی اجرا کردند.

این هنرمند تکنیک و تسلط نوازندگان کودک و نوجوان شرکت کننده را تنها خروجی این جشنواره تخصصی نمی‌داند. وی به یورونیوز می‌گوید: «بر همگان مشخص شد که در این مدت کوتاه، تفکر حاصل از ریتم صلح توانسته این تاثیرات شگرف را بر جوانان و نوجوانان این مملکت بگذارد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مراسم اهدای جوایز جشنواره ریتم صلح در فرهنگسرای ارسباران

جشنواره ریتم صلح شانزدهم مرداد در فرهنگسرای ارسباران با حضور محمدعلی عصارزاده از یزد، محمد گودرزی از الیگودرز، بهرنگ پادیر از تبریز، مسلم زارعی از سنندج و سمانه گلکار از تهران و در دو گروه طلایی و روش نقره ای برگزار شد.

در اختتامیه این جشنواره، فرنود فریدیان جایزه اول گروه طلایی و مائده اشرفی جایزه اول گروه نقره‌ای را دریافت کردند.

فربد یداللهی تنبک نواز مولف و بنیانگذار جریان فکری ریتم صلح در ایران

فربد یداللهی متولد سال سال ۱۳۴۶ در تهران، نوازنده تنبک، سازهای کوبه‌ای نظیر اودو (کوزه) و همچنین سازنده ساز فرودو است.

از این مدرس موسیقی که نوازندگی تنبک را نزد استادانی چون محمد اسماعیلی و بهمن رجبی آموخت، تاکنون سه کتاب آموزشی تنبک به روایت فربد یداللهی، لنگار (شامل ریتم‌های لنگ) و کتاب آموزشی ساز اودو منتشر شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آلبوم موسیقی خاک به آهنگسازی ابوسعید مرضایی، آلبوم عطارنامه با صدای محسن کرامتی و آلبوم بوم به آهنگسازی حمید دیبازر از جمله آثاری است که آقای یداللهی در آنها نواختن تنبک و سازهای کوبه‌ای دیگر را عهده‌دار بوده است. وی همچنین در آلبوم گفت و گوی چپ و راست، به همراه بهمن رجبی،‌ از اساتید خود، دو نوازی خیره‌کننده‌ای از ساز تنبک را اجرا کردند.

وی در سال ۲۰۰۲ در جشنواره بین‌المللی سازهای کوبه‌ای در تایوان شرکت کرده و به همراه بهمن رجبی مقام برگزیده جشنواره را به دست آورد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نمایش بازی با سایه «پرهای آتش» برگرفته از داستان زال و رودابه

گرایش جوانان ایرانی به خالکوبی؛ تاتوکاران با همه محدودیت‌ها به کار خود ادامه می‌دهند

اکبر گلپایگانی خواننده صاحب سبک ایرانی درگذشت