کالدونیای نو به استقلال از فرانسه رأی نداد

همه‌پرسی استقلال کالدونیای نو از فرانسه
همه‌پرسی استقلال کالدونیای نو از فرانسه
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در آخرین نظرسنجی‌ها تا پیش از برگزاری همه‌پرسی، پیروزی رأی «نه» به استقلال پیش‌بینی شده بود، اما شمار آرای منفی به استقلال، از آنچه پیش‌بینی می‌شد بسیار بیشتر بوده است.

آگهی

نتیجه رسمی و قطعی همه‌پرسی استقلال کالدونیای نو از فرانسه اعلام شد.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی دولت فرانسه از نومئا، مرکز کالدونیای نو، ۵۶.۴ درصد از رأی‌دهندگان در این مجمع‌الجزایر به استقلال از قلمرو فرانسه رأی منفی و ۴۳.۶ درصد رأی مثبت دادند.

میزان مشارکت در این همه‌پرسی که در روز یکشنبه ۱۳ آبان برگزار شد، بسیار بالا و به میزان ۸۰.۶۳ درصد واجدان شرایط رأی‌گیری بود. به این ترتیب تشکیل کشوری به نام کالدونیای نو یا «کاناکی» (آن گونه که بومیان آن را می‌نامند) منتفی شد.

در آخرین نظرسنجی‌ها تا پیش از برگزاری همه‌پرسی، پیروزی رأی «نه» به استقلال پیش‌بینی شده بود، اما شمار آرای منفی به استقلال، از آنچه پیش‌بینی می‌شد بسیار بیشتر بوده است.

کالدونیای نو مجمع‌الجزایری در اقیانوس آرام است که فرانسوی‌ها در سال ۱۸۵۳ میلادی آن را به زور تصاحب کرده و به قلمرو مستعمراتی خود افزودند. این سرزمین به دلیل برخورداری از معادن غنی نیکل و آبسنگ‌های مرجانی برای فرانسه اهمیت اقتصادی زیادی دارد.

بیشتر بخوانید:

کالدونیای نو از نظر راهبردی نیز برای فرانسه مهم است زیرا همواره از سوی این کشور به عنوان پایگاهی برای مقابله با برتری‌جویی چین در منطقه اقیانوسیه مورد استفاده قرار گرفته است. بیهوده نیست که امانوئل ماکرون فرانسه را «آخرین کشور اروپایی حاضر در اقیانوس آرام» نامیده است.

کالدونیا با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۲۰۰ کیلومتری سواحل شرقی استرالیا واقع شده و محل استقرار مهم‌ترین پایگاه نظامی فرانسه در اقیانوس آرام است.

ماکرون: کالدونیا فرانسوی‌ ماندن را انتخاب کرد

رئیس جمهوری فرانسه ساعتی پیش از اعلام نتایج قطعی انتخابات و زمانی که برتری نسبی رأی «نه» به استقلال معلوم شد، اعلام کرد که کالدونیای نو «فرانسوی ماندن» را انتخاب کرده است.

امانوئل ماکرون ظهر یکشنبه در یک سخنرانی به مناسبت پایان همه‌پرسی کالدونیا خطاب به استقلال‌طلبان این منطقه گفت: «اکنون دیگر راهی به جز گفتگو باقی نمانده است.»

رئیس جمهوری فرانسه با این حال وعده داد که دولتش «آزادی و برابری» را برای همه شهروندان به یکسان تأمین می‌کند.

ماکرون که تا پیش از برگزاری همه‌پرسی گفته بود درباره آن اظهارنظر نمی‌کند، همواره بر اهمیت جغرافیایی کالدونیای نو و نقش آن در رویارویی با گرمایش زمین نیز تأکید کرده است. وجود گوناگونی زیستی، ذخایر معدنی و ریزجلبک‌ها از نظر اقلیمی به این مجمع‌الجزایر اهمیت ویژه‌ای داده است.

روند «استعمارزدایی» تدریجی از کالدونیای نو از سی سال پیش آغاز شده و به برگزاری همه‌پرسی استقلال در روز ۱۳ آبان رسیده بود.

آخرین باری که در یکی از قلمروهای استعماری فرانسه همه‌پرسی استقلال برگزار شده بود، در جیبوتی واقع در شاخ آفریقا بود. مردم جیبوتی در سال ۱۹۷۷ میلادی به استقلال از فرانسه رأی دادند و از آن زمان صاحب یک کشور جدید شدند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناکامی تاریخی استقلال‌ از فرانسه؛ چرا سازمان ملل کالدونیای جدید را همچنان «غیرخودگردان» می‌داند؟

رای منفی کالدونیای‌نو به استقلال؛ مجمع‌الجزایر فرانسوی تحت حاکمیت پاریس باقی می‌ماند

استقلال طلبان پلی‌نزی فرانسه را به جنایت هسته‌ای علیه بشریت متهم کردند