امید به درمان سرطان با ویروس‌هایی که سلول‌های سرطانی را می‌کشند

امید به درمان سرطان با ویروس‌هایی که سلول‌های سرطانی را می‌کشند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت سرطان دومین علت مرگ و میر در جهان است و گفته می‌شود که در سال ۲۰۱۸ بیش از ۹ میلیون در اثر ابتلا به سرطان‌های گوناگون جان خود را از دست می‌دهند.

آگهی

پژوهشگران ژاپنی و نیوزیلندی در مطالعات جدید خود نشان داده‌اند که می‌توان با استفاده از برخی ویروس‌ها و بدون ایجاد آسیب جدی به بخش‌های سالم بدن، سلول‌های سرطانی را از بین برد.

محققان مؤسسه علمی و فناوری اکیناوا ژاپن و دانشگاه اوتاگو در دانیدین نیوزیلند با مطالعه بر روی ویروس‌ها دریافته‌اند که ویروسی با نام «سنکا ولی» (Seneca Valley) این قابلیت را دارد که در نقش یک درمانگر با سلول‌های سرطانی مبارزه کند. نتایج این تحقیقات در مجله علمی آکادمی ملی علوم (PNAS) منتشر شده است.

در این روش که ویروس‌درمانی (Virotherapy) نام دارد دانشمندان با استفاده از روش‌هایی چون بیوتکنولوژی، با ایجاد تغییراتی در ویروس‌ها آنها را به عوامل ضدبیماری تبدیل می‌کنند که با سلول‌های سرطانی می‌جنگند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

ویروس سنکا ولی بر روی سلول‌های سرطانی بدن انسان گیرنده دارد و می‌تواند به آنها متصل شود. این گیرنده که با نام گيرنده سم زدا (ANTXR) شناخته می‌شود دو نوع مختلف دارد که نوع اول آن در غشا سلول‌های سالم و نوع دوم آن در غشا سلول‌هایی سرطانی یافت می‌شود.

بدین ترتیب این ویروس می‌تواند به سلول‌های بیمار وصل شود و آنها را از بین ببرد. این گیرنده سلولی در بیش از ۶۰ درصد سرطان‌های انسانی وجود دارد و دانشمندان معتقدند با مطالعه بیشتر بر روی این روش می‌توان راهی برای درمان موثر بیماران مبتلا به سرطان یافت.

در حال حاضر مشکل اصلی این روش درمانی عملکرد سیستم ایمنی بدن است که با ورود ویروس به جریان خون و سایر بافت‌ها درصدد مبارزه و نابودی آن بر می‌آید. دانشمندان به دنبال راهی هستند تا این ویروس را بدون مداخله سیستم ایمنی به بافت‌های سرطانی برسانند.

دلایل عدم موفقیت در درمان سرطان

توده‌های سرطانی از طریق دستگاه گردش خون و سیستم لنفاوی می‌توانند به نقاط دیگر بدن رفته و در آنجا تکثیر شوند

روش‌های رایج برای درمان سرطان، جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی است که گرچه می‌توانند تا حدی در درمان بیماران مبتلا به سرطان موثر باشند اما موفقت صد در صدی را به همراه ندارند.

این درمان‌ها همچنین می‌توانند با آسیب زدن به سلول‌های سالم، بیماری‌ها و مشکلات بیشتری را در بیماران مبتلا به سرطان ایجاد کنند.

به علاوه این درمان‌ها قادر به نابود کردن تمامی سلول‌های سرطانی نیستند و سلول‌هایی که در پروسه درمان از بین نرفته‌اند، ممکن است در همان نقطه فعالیت خود را از سر بگیرند و یا با پخش شدن در سایر نقاط بدن از طریق خون و لنف، فرد بیمار را به صورت فراگیر درگیر کنند.

به همین علت یافتن راهی که بتواند تمامی سلول‌های سرطانی را از بین ببرد و در عین حال به سلول‌ها و بافت‌های سالم آسیب نرساند هدفی است که محققان در جستجوی دستیابی به آن هستند.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت سرطان دومین علت مرگ و میر در جهان است و گفته می‌شود که در سال ۲۰۱۸ بیش از ۹ میلیون در اثر ابتلا به سرطان‌های گوناگون جان خود را از دست می‌دهند.

امسال حدود ۱۸ میلیون نفر به تعداد بیماران مبتلا به سرطان در سرتاسر جهان افزوده شده است و تعداد مبتلایان تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۲۳ میلیون نفر در هر سال خواهد رسید.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک متخصص به یورونیوز: تحریم‌های آمریکا داروهای ضد سرطان را در ایران کاهش نداده است

آیا زنان کمتر از مردان «روان‌آزار» هستند؟

ناف شما تو رفته است یا برآمده، آیا می‌دانید چرا؟