اپلیکیشن «مهاجر»؛ مهاجران افغان مقیم ایران می‌توانند موارد تبعیض آمیز را گزارش کنند

اپلیکیشن «مهاجر»؛ مهاجران افغان مقیم ایران می‌توانند موارد تبعیض آمیز را گزارش کنند
Copyright عکس سمت راست از خبرگزاری مهر
نگارش از مریم طوسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اپلیکیشن مهاجر که در لیست فینالیست‌های چالش سال ۲۰۱۸ قرار داشت، توانست برای فعالیت‌های موثر برای جامعه پناهندگان افغان در ایران،‌جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کند.

آگهی

اپلیکیشن مهاجر، برنامه‌ای در گوشی‌های تلفن همراه که برای حمایت از جامعه افغان مقیم ایران و رسیدگی به نیازهای آنان طراحی شده است به تازگی در بخش رقابت چالش مجمع سالانه گروه «Techfugees» جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرد.

گروه «Techfugees» که از دو واژه «Tech» به معنای فناوری و «Refugees» به معنای پناهندگان ساخته شده،‌ در سال ۲۰۱۵ و در اوج بحران پناهجویان در اروپا، فعالیت خود را آغاز کرد تا با دعوت از فعالان اجتماعی و متخصصان فناوری در جهت برطرف کردن نیازهای پناهندگان و پناهجویان و توانمندسازی آنان گام بردارد. این گروه در مجمع سالانه خود، چالشی را برای فعالان این حوزه مطرح می‌کند و بهترین ایده‌ها و فعالیت‌ها را از میان شرکت‌کنندگان انتخاب می‌کند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

چالش امسال نشست «Techfugees» دسترسی به حقوق و اطلاعات، سلامت، آموزش، اشتغال و مشارکت اجتماعی برای پناهجویان و پناهندگان بود.

اپلیکیشن مهاجر که در لیست فینالیست‌های چالش سال ۲۰۱۸ قرار داشت، توانست برای فعالیت‌های موثر برای جامعه پناهندگان افغان در ایران،‌جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کند.

اپلیکیشن مهاجر چیست و در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند؟

تعدادی داوطلب، شامل فعالان اجتماعی حقوق پناهدگان، وکلا و تکنیسین‌های کامپیوتر برای توانمندسازی، پیشبرد حقوق اجتماعی، رسیدگی به نیازها و آشنایی افغان‌های مقیم ایران با حقوق اولیه‌ خود و همچنین با هدف مبارزه با تصورات غلط و تبعیض‌آمیز علیه آنها، اپلیکیشنی با نام «مهاجر» را طراحی کرده‌اند.

این اپلیکیشن گوشی همراه، بخش‌های مختلفی چون «مطلع شوید» و «ارسال گزارش» را شامل می‌شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در بخش «مطلع شوید» این برنامه، کاربران می‌توانند با قوانین مهاجرتی ایران، حقوق مهاجران افغان‌ها در ایران و سازمان‌های حمایت از پناهجویان و پناهندگان آشنا شوند. این بخش همچنین اطلاعاتی درباره حق آموزش و نحوه ثبت‌نام، آشنایی با «خشونت خانگی» و نحوه برخورد با آن، حقوق استخدامی، حقوق و حمایت‌های بخش بهداشت و سلامت و اطلاعات درباره «خشونت‌های نژادپرستانه» و نحوه برخورد با آن را نیز شامل می‌شود.

بخش دیگر این برنامه، بخش «ارسال گزارش» است. در این گزینه مهاجران افغان مقیم ایران می‌توانند تجربیات واقعی خود در موارد تبعیض و تعصب نژادی و یا هر نوع خشونت از جمله خشونت خانگی را گزارش کنند.

گفتگوی یورونیوز با تهیه‌کنندگان مهاجر: عدم اطلاع از رویه‌ای اداری،‌مهمترین معضل پناهجویان

مسئولین اپلیکیشن مهاجر درباره دلیل طراحی این برنامه به یورونیوز فارسی گفتند: «ایران با وجود داشتن یکی از بزرگ‌ترین جمعیت‌های مهاجر، یکی از مکان‌هایی است که مهاجران افغانستانی در آن به حاشیه رانده شده‌اند، اطلاعات بسیار کمی در اختیار آنان است و راه‌های بسیار محدودی برای رساندن صدای آنان و مشکلاتشان وجود دارد.»

دست‌اندرکاران این اپلیکیشن که خواستند هویت‌شان ناشناخته باقی بماند، تیم خود را شامل فعالان امور مهاجران و همچنین افرادی می خوانند که خود زندگی پناهندگی را تجربه کرده اند.

یکی از این افراد ضمن اشاره به اینکه دلهره اصلی پناهندگان در همه جای دنیا، دسترسی به اطلاعات و حمایت‌های لازم برای نیازهای اساسی و ضروی است به یورونیوز فارسی گفت: «تنها دلیل این دلهره تفاوت زبان نیست، بلکه تفاوت گسترده مراحل اداری در تمام کشورها نیز بر این ترس می افزاید.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وی در ادامه، پناه بردن به کشوری که «به صورت اجتماعی و یا نهادی» آغوشی باز برای پناهندگان ندارد را عامل تشدید و دلهره مهاجران و پناهندگان افغان در ایران خواند و افزود:‌ «ما در خلال کارمان مشاهده کردیم که ایران با وجود داشتن یکی از بزرگ‌ترین جمعیت‌های مهاجر، یکی از مکان‌هایی است که مهاجران افغانستانی در آن به حاشیه رانده شده‌اند.»

یکی از اعضای دست‌اندرکار پروژه «مهاجر» می‌گوید که اطلاع از وجود منابع، سازمان‌ها و گروه‌های یاری‌رسان با وجود تمامی این مشکلات باعث شد که این تیم به فکر شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات درباره آنها بیافتد تا بتواند با طراحی یک اپلیکیشین، این اطلاعات را در اختیار پناهندگان افغان قرار دهد.

وی ایجاد کردن مسیری برای گردآوری روایت‌های مهاجرین از مسائل و مشکلاتشان را، «گام مهمی برای برآورده کردن خواسته‌ها و نیازهای» این قشر می داند و می‌گوید: «در نهایت تحقیقات ما در درون گروه‌های افغانستانی ثابت کرد که اپلیکیشنی حاوی اطلاعات و حمایت‌های لازم در زمینه حقوق قانونی و نیازهای اساسی و در عین حال دریچه‌ای برای گزارش مشکلات و نیازهای آنان، می‌تواند برای این گروه از جامعه مهم و مفید باشد.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

به گفته تیم مدیریتی اپلیکیشن «مهاجر» که بیش از هزار کاربر دارد، سخت‌ترین جنبه این برنامه، اطلاعات به روز نشده در زمینه فرآیندها و روندهای اداری همچنین راستی‌آزمایی این اطلاعات است.

این فعالان به پیام‌های «رنج‌آلود» و سرشار از ناامیدی کاربران خود و پناهندگان افغان مقیم ایران اشاره می‌کنند و می‌گویند که این افراد «نمی‌توانند باور کنند کسی در ایران واقعا به فکر حمایت از آنان باشد و در راستای بهبود وضعیت معیشت آنها قدمی بردارد.»

از سوی دیگر این تیم که هدف خود را بازسازی اعتماد جامعه افغان می‌داند، به همراهی بسیاری از سازمان‌ها و افراد علاقمند به همکاری در زمینه بهبود شرایط زندگی این پناهندگان در ایران اشاره می‌کند و می‌گوید که از طریق اپلیکیشن مهاجر، شبکه جدیدی از افراد و گروه‌هایی ساخته شده است که «مایلند برای هرچه بهتر کردن شرایط مهاجرین افغانستانی از آنان حمایت کنند و حس بهتری از سکونت در ایران برای آنها ایجاد کنند.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماجرای کارگر افغانی که کتابش را ناشر انگلیسی چاپ کرد

وزیر امور مهاجرین افغانستان: دست‌کم ۲ میلیون و ۳۴۰ هزار مهاجر در ایران داریم

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد