سوریه آوارگان فلسطینی را به اردوگاه یرموک بازمی گرداند

اردوگاه یرموک در جنوب دمشق
اردوگاه یرموک در جنوب دمشق
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس این طرح کلیه آوارگان فلسطینی که پیش از شروع مناقشات داخلی در سوریه در یرموک سکونت داشتند به این اردوگاه بازخواهند گشت.

آگهی

سوریه می گوید در تدارک طرحی برای بازگرداندن آوارگان فلسطینی به اردوگاه یرموک در جنوب دمشق است که ماه مه گذشته پس از سالها نبرد ویران کننده آنرا از دست نیروهای جهادی بازپس گرفت.

فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه روز سه شنبه در گفتگویی با شبکه خبری المیادین ضمن اعلام این مطلب تاکید کرد که دمشق با اجرای طرح یاد شده قصد دارد به شایعات جاری مبنی بر تمایل دولت برای جابجا کردن فلسطینیان پایان دهد.

به گفته معاون وزیر امور خارجه دولت بشار اسد بر اساس این طرح کلیه آوارگان فلسطینی که پیش از شروع مناقشات داخلی در سوریه در یرموک سکونت داشتند به این اردوگاه بازخواهند گشت. گفته می شود که تعداد این افراد بالغ بر ۱۶۰ هزار نفر بوده است.

فیصل مقداد در ادامه بدون دادن توضیحات بیشتر در باره زمان و چگونگی اجرای این طرح تصریح کرد تلاش هایی برای ایمن سازی و عاری سازی منطقه از مین های به جای مانده از نیروهای داعش در جریان است تا زمینه بازگشت آوارگان فراهم شود.

اردوگاه یرموک سال ۱۹۵۰ برای اسکان فلسطینانی که از اراضی خود رانده شده بودند در حومه جنوبی دمشق، پایتخت سوریه تاسیس شد اما به تدریج و در طول زمان به یک منطقه مسکونی فلسطینی نشین تبدیل شد که بخشی از ساکنان آنرا نیز سوری ها تشکیل می دادند.

در پی اوجگیری نبردهای خونین میان شورشیان و نیروهای وفادار به دولت مرکزی در ماه های نخست جنگ داخلی بیش از یکصد هزار تن ظرف یک هفته از این منطقه گریختند و در پایان سال ۲۰۱۲ تنها چند هزار نفر در این اردوگاه باقی ماندند.

این اردوگاه سپس در سال ۲۰۱۵ تحت کنترل نیروهای داعش درآمد و ماه مه گذشته سرانجام بدست نیروهای نظامی دولت سوریه فتح شد.

بیشتر بخوانید:

معاون وزیر امور خارجه سوریه در ادامه سخنان خود تصریح کرد که کشورش برای بازسازی این اردوگاه بر روی مشارکت تشیکلات فلسطینی و یا آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک موسوم به «انروا» حساب باز خواهد کرد.

جنگ داخلی در سوریه از سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۳۶۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خروج اعضای داعش و خانواده هایشان از اردوگاه یرموک با میانجیگری سازمان ملل

مجلس نمایندگان آمریکا «از نهر تا بحر» را به عنوان شعار «یهودستیزانه» محکوم کرد

وقوع یکی از بدترین درگیری‌های خشونت‌‌آمیز در کرانه باختری در پی پیدا شدن جسد یک نوجوان اسرائیلی