پلیس دانمارک سه عضو گروه جدایی‌طلبان عرب ایرانی را دستگیر کرد

پلیس دانمارک
پلیس دانمارک
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روز هشتم آبان، دانمارک اعلام کرد سرویس اطلاعاتی ایران در تلاش بوده تا رهبر یک گروه جدایی‌ طلب عرب در این کشور را ترور کند.

آگهی

سه نفر از اعضا گروه جدایی‌ طلب عرب ایرانی در دانمارک به اتهام «دفاع از تروریسم» دستگیر شدند.

پلیس دانمارک روز چهارشنبه ۱۶ آبان اعلام کرد که این شهروندان عرب ایرانی در پی شکایت دولت ایران بازداشت شده‌اند. ایران این افراد را به دست داشتن در حمله مرگبار اخیر در اهواز متهم کرده است. هویت این افراد اعلام نشده است.

حمله و تیراندازی ۵ مرد مسلح به مراسم رژه نظامی روز ۳۱ شهریور گذشته در اهواز، دست کم ۲۴ کشته بر جای گذاشت. ایران گروه اصلی جدایی‌طلبان عرب را مسئول این کشتار می‌داند. رهبر این گروه در کپنهاگ، پایتخت دانمارک زندگی می‌کند.

مقام‌های دانمارکی می‌گویند سه نفر بازداشت شده همان افرادی هستند که به گفته آنها وزارت اطلاعات ایران به دنبال حمله به آنان در خاک این کشور بوده است. پلیس دانمارک در بیانیه روز چهارشنبه خود درباره خطری که متهمان را تهدید می‌کند، گفته است: «تدابیر امنیتی دقیقی در مورد این افراد اندیشیده شده زیرا آنها همچنان در معرض تهدید هستند.»

پیشینه

روز هشتم آبان، دانمارک اعلام کرد سرویس اطلاعاتی ایران در تلاش بوده تا رهبر یک گروه جدایی‌طلب عرب در این کشور را ترور کند.

رهبر گروه موسوم به «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» (به عربی: حركة النضال العربي لتحرير الأحواز) شاخه دانمارک که به آنها گروه «النضال» شاخه دانمارک نیز گفته می‌شود در این ماجرا هدف حمله بوده است.

بیشتر بخوانید:

یک فرد نروژی ایرانی‌تبار نیز در پیوند با همین تهدید در شهر گوتنبرگ سوئد دستگیر شد. او متهم به «جاسوسی» و «برنامه‌ریزی برای اجرای نقشه حمله مورد نظر ایران» است. او در حال تهیه تصاویری از محل زندگی رهبر گروه انضال دستگیر شد.

در پی این رویدادها، دولت دانمارک در اعتراض به «نقشه حمله» ایران، سفیر خود را از تهران فراخواند و تلاش کرد تا توجه همسایگان خود و حتی اعضای اتحادیه اروپا را در اعتراض به دولت ایران با خود همراه سازد.

با این حال تهران این اتهام دانمارک را نپذیرفته و «دشمنان ایران» را به تلاش برای تخریب وجهه کشور و بر هم زدن پیوندهایش با اروپا متهم می‌کند.

ماه گذشته دولت ایران همچنین دانمارک، هلند و بریتانیا را متهم کرد که «به اعضا گروه تروریستی» عامل حمله اهواز پناه داده‌اند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ظریف درباره ادعای طرح ترور در دانمارک: اقدامات انحرافی موساد است

ادعای رسانه‌های اسرائیل: موساد دانمارک را از عملیات تروریستی ایران مطلع کرده بود

دادگاه تجدیدنظر دانمارک حکم ۳ ایرانی محکوم به اتهامات تروریستی را تایید کرد