حوثی‌ها بدنبال اوج‌گیری نبردها در حدیده؛ تسلیم نمی‌شویم

 یمن؛ اوج‌گیری نبردها در حدیده و تاکید حوثی ها بر تسلیم ناپذیری
یمن؛ اوج‌گیری نبردها در حدیده و تاکید حوثی ها بر تسلیم ناپذیری
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک منبع نظامی در یمن تصریح کرده است که نیروهای دولتی «پیشروی های محدودی» به سوی شهر بندری حدیده داشته اند. به گفته این منبع نظامیان دولتی تلاش دارند تحت پوشش حمایت حملات هوایی جنگنده ها و بالگردهای تهاجمی ائتلاف این شهر را محاصره کنند.

آگهی

رهبر شبه نظامیان حوثی در یمن می گوید سربازانش تا پایان به مبارزه ادامه داده و هرگز تسلیم نخواهند شد.

سخنان عبدالمالک حوثی، رهبر شورشیان یمن در حالی ایراد می شود که نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان و نظامیان وفادار به دولت این کشور از یک هفته پیش نبردهای شدیدی را در اطرف شهر بندری حدیده واقع در کرانه های دریای سرخ با حوثی ها آغاز کرده و در انتظار حمله ای نهایی برای بازپس گیری این شهر هستند.

رهبر سیاسی - مذهبی حوثی ها در یمن با طرح این سوال که «آیا دشمن تصور می کند که با نفوذ به این یا آن بخش؛ و یا گرفتن این یا آن منطقه، ما تسلیم خواهیم شد و کنترل شهر حدیده را به ائتلاف تحت رهبری سعودی واگذار خواهیم کرد؟» تاکید کرد: «این مسئله اتفاق نه حالا و نه هیچ وقت دیگر اتفاق نخواهد افتاد.»

نبردها در اطراف شهر حدیده و احتمال کشیده شدن آن به داخل شهر از هم اکنون بسیاری از نهاد های بین المللی و مجامع حقوق بشری را نگران کرده است. سرنوشت غیر نظامیان و موانعی که این نبردها می تواند بر سر راه کمک های بشردوستانه به ساکنان قحطی زده یمن ایجاد کند از جمله مهمترین این نگرانی هاست.

نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن از سال ۲۰۱۵ تاکنون تلاش می کنند با حمایت نظامی ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان مناطق وسیع و گسترده تحت کنترل شورشیان حوثی از جمله صنعا، پایتخت این کشور را از دست شبه نظامیان خارج کنند.

تصرف حدیده از آن جهت برای نیروهای دولتی اهمیت دارد که بیش از سه چهارم واردات کشور و دریافت کمک های بشر دوستانه از طریق بندر این شهر صورت می گیرد.

بیشتر بخوانید:

نبردها در حومه جنوبی این شهر و در نزدیکی بیمارستان «بیست و دو مه» روز چهارشنبه نیز ادامه پیدا کرد. به گفته منابع پزشکی، نیروهای شورشی صبح روز چهارشنبه برای مقابله با نظامیان تحت فرمان ائتلاف عربی در بیمارستان یاد شده، به خصوص بر روی بام آن موضع گرفتند.

یک منبع نظامی در یمن تصریح کرده است که نیروهای دولتی «پیشروی های محدودی» به سوی شهر حدیده و بندر آن داشته اند. به گفته این منبع نظامیان دولتی تلاش دارند تحت پوشش حمایت حملات هوایی جنگنده ها و بالگردهای تهاجمی ائتلاف این شهر را محاصره کنند.

در حالی که منابع نظامی وابسته به دولت اعلام کرده اند که درگیریها در اطراف و حومه شهر حدیده در جریان است برخی منابع وابسته به سازمان های غیردولتی از کشیده شدن درگیری ها به داخل شهر خبر داده اند.

منابع پزشکی می گویند در جریان درگیری های بیست و چهار ساعت اخیر حدود چهل نفر از هر دو طرف درگیر جان خود را از دست داده اند.

جنگ داخلی در یمن از سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از ده هزار کشته برجای گذاشته و بر اساس مستندات تهیه شده توسط سازمان ملل متحد فجیع ترین بحران انسانی در جهان را سبب شده است. این درحالیست که نهاد های بشر دوستانه معتقدند آمار واقعی قربانیان این مناقشه بسیار بیشتر از آنچیزی است که تاکنون اعلام شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیروهای ائتلاف به سه کیلومتری بندر حدیده رسیدند

ده غیرنظامی در حمله هوایی ائتلاف عربی در استان حدیده یمن کشته شدند

هشدار دربارۀ افزایش چشمگیر تلفات غیرنظامیان یمنی در بندر حدیده