سازمان ملل مذاکرات صلح یمن را عقب انداخت

سازمان ملل مذاکرات صلح یمن را عقب انداخت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بسیاری از رسانه‌ها حمایت کشورهای غربی از مذاکرات سازمان ملل برای صلح در یمن را ناشی از جنجال قتل جمال خاشقجی می‌دانستند

آگهی

نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن می‌گوید مذاکرات صلح میان شورشیان و نمایندگان دولت احتمالا با تاخیر و در روزهای پایانی سال ۲۰۱۸ برگزار می‌شود.

مارتین گریفیث روز پنجشنبه با اعلام این خبر گفت سازمان ملل در این مدت تلاش می‌کند کمک‌های بشردوستانه به این کشور جنگ‌زده را افزایش دهد.

حدود دو هفته پیش ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه با حمایت از طرح سازمان ملل برای برگزاری گفت‌وگوهای صلح میان جنبش انصارالله و هواداران دولت عبد ربه منصوری هادی، رئیس جمهوری یمن، خواستار پایان فوری جنگ در این کشور شده بودند.

همزمان با درخواست جامعه جهانی از طرفین جنگ برای پایان بخشیدن به مخاصمات، ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی و نیروهای عمدتا شبه‌نظامی محلی حمله برای تسخیر حدیده را از سر گرفتند. با وجود مقاومت گسترده حوثی‌ها و متحدانشان در حاشیه این بندر استراتژیک در غرب یمن، شبه نظامیان هوادارد رئیس جمهور هادی و ائتلاف عربستان در روزهای گذشته به سمت حدیده پیشروی کرده اند. با این حال و در حالی که روز یکشنبه اعلام شد ارتش یمن به سه کیلومتری حدیده رسیده است، به نظر می‌رسد شورشیان حوثی توانسته‌اند جلوی این پیشروی را بگیرند.

بیشتر بخوانید:

بسیاری از رسانه‌ها درخواست کشورهای غربی از ریاض و متحدانش برای پایان دادن به جنگ در یمن را ناشی از جنجال قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار ناراضی در کنسولگری سعودی در استانبول می‌دانستند.

پیش از این و در ماه سپتامبر، تلاش‌های سازمان ملل برای آغاز گفت‌وگوهای صلح در ژنو، به دلیل حاضر نشدن نمایندگان حوثی‌ها برگزار نشد.

عربستان سعودی و متحدانش از سال ۲۰۱۵ و برای بازگردندان عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن به قدرت، وارد میدان جنگ داخلی در این کشور شد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا خواستار پایان جنگ در یمن شد

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است

حوثی‌ها برای «دومین بار» نفتکش حامل نفت روسیه را «به اشتباه» هدف قرار دادند