ترامپ: پیشنهاد ماکرون برای تشکیل ارتش اروپایی توهین‌آمیز است

ترامپ: پیشنهاد ماکرون برای تشکیل ارتش اروپایی توهین‌آمیز است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای ماکرون پیش از این گفته بود کشورهای اروپایی برای تضمین دفاع از خود باید یک نیروی نظامی مشترک تشکیل دهند.

آگهی

رییس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ پیشنهاد رییس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون برای تشکیل یک «ارتش اروپایی» را «توهین‌آمیز» خواند.

آقای ترامپ شامگاه ۹ نوامبر (۱۸ آبان) همزمان با ورود به پاریس برای شرکت در مراسم صد سالگی پایان جنگ جهانی اول، در یک توئیت از برنامه ۱۰ کشور اروپایی برای طرح دفاع مشترک به ابتکارعمل رییس جمهوری فرانسه انتقاد کرد.

رییس جمهوری آمریکا در حساب توئیتری خود نوشت: «ماکرون رییس جمهورفرانسه به تازگی پیشنهاد داده است که اروپا ارتش خود را تشکیل دهد تا بتواند از خود در مقابل آمریکا، چین و روسیه دفاع کند. بسیار توهین‌آمیز است. بهتر است اروپا ابتدا سهم عادلانه خود در ناتو را بپردازد. سهمی که آمریکا آن را به مقدار زیادی تامین می‌کند.»

آقای ماکرون روز سه‌شنبه ۶ نوامبر در مصاحبه‌ای گفته بود کشورهای اروپایی برای تضمین دفاع از خود باید یک نیروی نظامی مشترک تشکیل دهند.

وزیر دفاع فرانسه، فلورانس پارلی نیز در نشست «ابتکارعمل مداخله اروپایی» که روز چهارشنبه با حضور وزرای دفاع چند کشور اروپایی در پاریس برگزار شد، گفته بود که اروپا نمی‌تواند برای همیشه پشت دیوار دفاعی آمریکا بماند.

سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام بلندپایه فرانسوی در واکنش به سخنان رییس جمهوری آمریکا نوشت که آقای ترامپ از سخنان آقای ماکرون «بد برداشت» کرده است.

این مقام بلندپایه فرانسوی درباره واکنش رییس جمهوری فرانسه به گفته‌های رییس جمهوری آمریکا گفت که احتمالا آقای ماکرون روز شنبه خود مستقیما به آقای ترامپ پاسخ خواهد داد.

بیشتر بخوانید: رئیس جمهوری فرانسه خواستار تشکیل ارتش واحد اروپا شد

امانوئل ماکرون اولین رهبر اروپایی نیست که معتقد است اروپا برای دفاع از خود باید بیشتر تلاش کند.

دونالد توسک، رییس شورای اتحادیه اروپا بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و پیمان اقلیمی پاریس و همین‌طور به دنبال انتقادات آقای ترامپ از نقش مالی کمرنگ اروپا در پیمان ناتو و تهدیدات وی مبنی بر آغاز یک جنگ تجاری با اروپا گفته بود: «اروپا باید هرآنچه در توان دارد را برای حفظ رابطه و همکاری‌های دو سوی اقیانوس اطلس انجام دهد. اما در عین حال ما باید برای هر سناریوی احتمالی آماده باشیم تا بتوانیم به طور مستقل عمل کنیم.»

آقای توسک همچنین گفته بود اتحادیه اروپا «باید سپاسگزار» ترامپ باشد چرا که «به لطف او، ما دیگر از توهمات خلاص شده‌ایم.»

ریاست شورای اتحادیه اروپا افزوده بود: «با در نظر گرفتن تصمیمات اخیر رییس جمهور ترامپ، باید گفت با همچین دوستانی، دیگر به دشمن احتیاجی نیست.»

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تدوین سند استراتژیک نظامی اتحادیه اروپا؛ اولین گام در راه ایجاد ارتش واحد اروپایی

واکنش فرانسه به خواست آلمان: کرسی ما در شورای امنیت قابل تعارف نیست

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند