فرانسه: فایل صوتی قتل خاشقجی را در اختیار نداریم

فرانسه: فایل صوتی قتل خاشقجی را در اختیار نداریم
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای لودریان در پاسخ به این سوال که آیا «این بدان معنی است که اردوغان دروغ گرفته است؟» خاطرنشان کرد: « این یعنی اردوغان در چنین شرایطی دست به یک بازی سیاسی زده است.»

آگهی

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه می گوید کشورش هیچ مدرک صوتی مرتبط با کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی در اختیار ندارد.

این سخنان در حالی بیان می شود که رئیس جمهوری ترکیه پیش‌تر از وجود نوار صوتی مکالمات خاشقجی پیش از به قتل رسیدن در کنسولگری عربستان در استانبول خبر داده و تاکید کرده بود که این سند را در اختیار عربستان سعودی، آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا قرار داده است.

بیشتر بخوانیدقتل خاشقجی؛ ترکیه صدای ضبط شده را در اختیار برخی کشورها قرارداده است

وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه در گفتگو با کانال دو تلویزیون کشورش به صراحت اعلام کرد تا آنجایی که او اطلاع دارد چنین فایل صوتی در اختیار فرانسه قرار نگرفته است.

آقای لودریان در پاسخ به این سوال که آیا «این بدان معنی است که اردوغان دروغ گفته است؟» خاطرنشان کرد: «این یعنی اردوغان در چنین شرایطی دست به یک بازی سیاسی زده است.»

واکنش ترکیه

در پی این اظهارات مسئول اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری ترکیه با رد ادعای وزیر خارجه فرانسه سخنان وی مبنی بر انکار دریافت فایل صوتی قتل خاشقجی و بهره برداری آقای اردوغان از این مسئله را به عنوان یک بازی سیاسی غیرقابل پذیرش توصیف کرد.

در پی این اظهارات مسئول اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری ترکیه با رد ادعای وزیر خارجه فرانسه سخنان وی مبنی بر انکار دریافت فایل صوتی قتل خاشقجی و بهره برداری آقای اردوغان از این مسئله به عنوان یک بازی سیاسی را غیرقابل پذیرش توصیف کرد.

فاحرتین آلتون، مسئول اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری فرانسه در ادامه تاکید کرد: «تایید می کنم که شواهد مرتبط با قتل خاشقجی در اختیار نهاد های مرتبط در دولت فرانسه گذاشته شده است. یک نماینده سرویس های اطلاعاتی فرانسه روز بیست و چهارم اکتبر فایل صوتی را شنیده و به اطلاعات جزئی تر ماجرا دسترسی پیدا کرده است.»

مسئول اطلاع رسانی دولت ترکیه همچنین تصریح کرد: «اگر مشکل ارتباطی میان دستگاه های مختلف در دولت فرانسه وجود دارد این ترکیه نیست که باید آنرا حل کند، بلکه مسئولیت این امر بر عهده مقامات فرانسوی است.»

جمال خاشقجی، روزنامه نگار با سابقه و پرنفوذ عربستانی که پیش‌تر سیاست‌های داخلی و نیز مداخلات خارجی کشورش را به خصوص در یمن مورد انتقاد قرار داده بود روز دوم اکتبر پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول سر به نیست شد و تا کنون جنازه وی نیز پیدا نشده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که فرمان قتل جمال خاشقجی از «بالاترین سطح دولت عربستان» صادر شده است.

بیشتر بخوانیداردوغان: دستور قتل خاشقجی در عالی‌ترین سطوح دولت عربستان داده شده بود

قتل این روزنامه نگار منتقد واکنش منفی گسترده در میان کشورهای غربی و نیز مجامع بین المللی را برانگیخت.

این در حالیست که آمریکا، بزرگترین متحد عربستان برای حفظ توازن در منطقه خاورمیانه و تلاش برای مهار قدرت ایران رویکردی احتیاط آمیز در قبال این مسئله در پیش گرفته است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معاون رئیس جمهوری ترکیه: فرضیه امحای جسد خاشقجی با اسید باید بررسی شود

اردوغان: مسئول تنش‌های اخیر خاورمیانه نتانیاهو است؛غرب در برابر حمله اسرائیل به سفارت ایران سکوت کرد

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه چگونه به جنبش‌های زنان این کشور جان دوباره بخشید؟