همایش صلح پاریس؛ مذمت ملی‌گرایی و انزوا‌گرایی در غیاب ترامپ

همایش صلح پاریس؛ مذمت وطن پرستی و انزوا گرایی در غیاب دونالد ترامپ
همایش صلح پاریس؛ مذمت وطن پرستی و انزوا گرایی در غیاب دونالد ترامپ
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری فرانسه در همایش صلح پاریس تاکید کرد که امیدوار است این گردهم آیی با فراهم کردن زمینه گرایش به چند جانبه گرایی از افتادن کشورها به دام چالش های گذشته جلوگیری کند.

آگهی

رهبران آلمان و فرانسه، دو قدرت بزرگ اروپایی روز یکشنبه در همایش صلح پاریس خواستار رویکردی متحد و یکپارچه از سوی همه کشورهای جهان برای دستیابی به صلح شدند.

این گردهم آیی بزرگ که دهها رئیس کشور و دولت در آن شرکت داشتند یک غایب بزرگ داشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نخستین سخنران این همایش بود که در ادامه مراسم بزرگداشت یکصدمین سال پایان جنگ جهانی اول در پایتخت فرانسه برگزار شد. خانم مرکل در این سخنان نسبت به موج رو به گسترش ملی گرایی در اروپا و دیگر نقاط جهان هشدار داد و تاکید کرد که افکار یکسونگرانه و ملی‌گرایانه می تواند مناسبات دوجانبه کشورها را دستخوش چالش کند.

صدر اعظم آلمان با بازگو کردن نقدهای امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نسبت به میهن پرستی و ملی گرایی خاطرنشان کرد که برخی ها نشان داده اند منافع شخصی برایشان از روابطی که پایه گذار صلح پس از جنگ دوم جهانی بوده، اهمیت بیشتری دارد.

خانم مرکل در ادامه تاکید کرد که اغلب چالش های کنونی جهان نه توسط یک کشور بلکه به صورت گروهی قابل حل است و به همین دلیل باید به سمت اتخاذ یک رویکرد جمعی حرکت کرد.

صدر اعظم آلمان سخنان خود را با طرح این سوال به پایان برد: «اگر انزواگرایی در طول یکصد سال گذشته راه حل نبوده، چطور می تواند در جهان به هم متصل کنونی به عنوان راه علاج مشکلات تلقی شود؟»

بیشتر بخوانید:

امانوئل ماکرون نیز پیش از این در جمع میهمانان شرکت کننده در مراسم بزرگداشت یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول ضمن درخواست از کشورهای جهان برای متحد و یکپارچه شدن برای رسیدن به صلح جهانی، ملی گرایی را «خیانتی به وطن‌پرستی» توصیف کرده بود.

رئیس جمهوری فرانسه که به ظاهر روی سخنش با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بود در ادامه تصریح کرد: «این سخن که منافع ما اولویت دارد و دیگران را باید نادیده گرفت سبب پایمال شدن مهم ترین دستاورد یک جامعه می شود که همانا ارزش های اخلاقی است.»

دیگرسخن نغز رئیس جمهوری فرانسه در این مراسم که در رسانه های مختلف جهان انعکاس زیادی داشت، این جمله بود: «بیایید به جای رو در رو کردن هراس ها، امیدهایمان را با هم یکی کنیم.»

رئیس جمهوری فرانسه در همایش صلح پاریس تاکید کرد که امیدوار است این گردهم آیی با فراهم کردن زمینه گرایش به چند جانبه گرایی از افتادن کشورها به دام چالش های گذشته جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید:

دونالد ترامپ، که بارها بر رویکرد سیاسی خود مبنی بر «نخست آمریکا» تاکید و با افتخار خود را یک ناسیونالیست توصیف کرده است، بزرگترین غایب این همایش بود. اندک زمانی پس از آغاز همایش صلح پاریس و در حالی که سخنرانان در حال مذمت وطن پرستی و انزواگرایی بودند هواپیمای اختصاصی رئیس جمهوری آمریکا «ایر فورس وان» Air Force One فرودگاه پاریس را به مقصد واشنگتن ترک کرد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار مرکل به ترامپ: دوره تنها برنده‌شدن گذشته؛ چندجانبه‌گرایی را تخریب نکن

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت

مسابقه کارکنان رستوران‌های پاریس برای حمل سریع سینی سفارش مشتری‌ها برگزار شد