دلار و سکه در سراشیبی؛ نرخ ارز به یک ماه گذشته برگشت

دلار و سکه در سراشیبی؛ نرخ ارز به یک ماه گذشته برگشت
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قیمت دلار به پایین‌ترین حد در یک ماه گذشته رسید.

آگهی

قیمت دلار در ایران به پایین‌ترین حد در یک ماه گذشته رسید.

همزمان با ادامه مدیریت بازار آزاد ارز توسط بانک مرکزی ایران از طریق عرضه مستمر ولی محدود ارز، قیمت دلار در جریان معاملات روز چهارشنبه به آستانه ۱۳ هزارتومان رسید. هر یورو نیز در قیمت‌هایی کمتر از ۱۵ هزارتومان مبادله شد.

در همین حال، ادامه سیر نزولی طلا در بازارهای جهانی موجب شد تا بهای هر قطعه تمام سکه طلا نیز تحت تاثیر کاهش قیمت دلار به ۴ میلیون تومان برسد.

بیشتر بخوانید:

یک ماه و نیم پیش قیمت دلار آمریکا تا نرخ تاریخی ۱۹ هزارتومان صعود کرده بود و بهای هر قطعه تمام سکه طلا نیز از مرز ۵ میلیون و ۳۵۰ هزارتومان گذشته بود.

در چنین شرایطی، بانک مرکزی حدود یک ماه و نیم پیش دخالت در بازار آزاد را با وارد آوردن یک شوک قیمتی آغاز کرد. در پی این اقدام نرخ دلار تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافت ولی سپس تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان بالا رفت. سپس بانک مرکزی سیاست عرضه محدود و مستمر ارز را در پیش گرفت. سیاستی که اجرای آن موجب شده تا نرخ ارز با وجود بروز نوسان‌هایی، در مجموع، سیر نزولی خود را طی یک ماه گذشته حفظ کند.

البته تحلیل‌گران بدبین بازار ارز معتقدند که دخالت بانک مرکزی در بازار ارز کوتاه‌مدت، مبتنی بر انگیزه‌های سیاسی و با هدف بی اثر جلوه دادن تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران است. لذا با پدیدار شدن اثر واقعی تحریم نفتی، تجاری و مالی آمریکا در درآمد ارزی دولت و افزایش کسری بودجه، بانک مرکزی ناگزیر خواهد شد تا عرضه ارز در بازار آزاد را متوقف کند.

در این میان برخی نیز ریزش روز چهارشنبه قیمت‌ها را تلاش موقتی دولت برای اثبات تاثیرگذاری برخورد قهری با تحولات بازار ارز از جمله اعدام روز چهارشنبه دو تن از فعالان عمده بازار ارز ارزیابی کردند.

بیشتر بخوانید:

در همین حال ادامه نزول قیمت جهانی نفت هم تردیدها در مورد حفظ توان ارزی بانک مرکزی برای مدیریت بازار آزاد ارز را افزایش داده است. قیمت جهانی هر بشکه نفت پایه وست تگزاش اینترمدیت به کمتر از ۵۷ دلار رسیده، نرخی که طی ۱۰ ماه گذشته بی سابقه بوده است.

اما تحلیل‌گران خوشبین بازار هم بر این باورند که روند نزولی حاکم بر بازار ناشی از تخلیه شوک روانی وارد شده به بازار پیش از آغاز تحریم‌هاست. به باور آنها با توجه به روند رشد نرخ تورم، سیر صعودی حجم نقدینگی در اقتصاد ایران و حتی تاثیرگذاری تحریم‌ها بر کاهش درآمد دولت، جهش ۳۷۵ درصدی نرخ دلار طی یکسال فاقد منطق اقتصادی بوده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه روند کاهشی قیمت دلار در ایران؛ آیا سیاست‌های دولت ارز را ارزان کرده؟

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد

کنعانی: ایران نیروی نیابتی ندارد اما اسرائيل نیابتی آمریکا است