استعفای چند وزیر دولت بریتانیا در اعتراض به پیش‌نویس موافقتنامه برکسیت

استعفای چند وزیر دولت بریتانیا در اعتراض به پیش‌نویس موافقتنامه برکسیت
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبر کناره گیری دومینیک راب یک روز پس از آن منتشر می شود که کابینه بریتانیا با پیش نویس توافق برکسیت موافقت کرد.

آگهی

دومینیک راب، وزیر برکسیت در دولت ترزا می، نخست وزیر بریتانیا به همراه چهار عضو دیگر کابینه این کشور از سمت خود استعفاء داد.

این خبر یک روز پس از آن منتشر می شود که کابینه بریتانیا با پیش نویس توافق برکسیت موافقت کرد. دومینیک راب روز چهارشنبه اظهار داشت: «متاسفم که باید اعلام کنم که بعد از جلسه روز گذشته کابینه در مورد توافق برکسیت باید از سمتم کناره گیری کنم.»

وزیر برکسیت در دولت بریتانیا افزود: «من نمی توانم مفاد توافق پیشنهادی را با وعده ای که در انتخابات قبلی مطرح کرده بودیم آشتی دهم. این مسئله در بطن خود یک مسئله اعتماد عمومی است.»

قرار است رهبران اتحادیه اروپا برای تائید توافق برکسیت روز ۲۵ نوامبر (چهارم آذر) با یکدیگر دیدار کنند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

حزب کارگر در واکنش به کناره گیری دومینیک راب اعلام کرد که از نظر این حزب برای ترزا می «اقتداری» باقی نمانده است. حزب اصلی ترین حزب مخالف دولت بریتانیا است.

شیلش وارا، وزیر امور ایرلند شمالی در دولت بریتانیا نیز از سمت خود کناره گیری کرده است. دومینیک راب ماه ژوئیه پس از استعفای دیوید دیویس از سمت وزارت برکسیت به این مقام منصوب شده بود.

دیوید دیویس در اعتراض به سیاست دولت محافظه کار ترزا می در مذاکرات با اتحادیه اروپا از سمت خود استعفاء داده بود.

استر مک وی، وزیر کار و بازنشستگی در دولت ترزا می نیز پیش از ظهر چهارشنبه از سمت خود کناره گیری کرد. وی در نامه ای به ترزا می نوشت: «توافقی که شما روز گذشته به کابینه ارائه کردید نتیجه همه پرسی برکسیت را محترم نمی شمارد.»

سوئلا براورمن، وزیر مشاور در امور برکسیت نیز از سمت خود استعفاء داد.

ترزا می: توافق تائید شده در کابینه توافق نهایی نیست

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه در مجلس عوام اعلام کرد که هیچ توافقی با اتحادیه اروپا طرحی که رای دهندگان بریتانیایی به آن در همه پرسی برکسیت رای دادند، نخواهد بود. وی توافق برکسیت با اتحادیه اروپا را «انتخابی سخت» برای همگان دانست. به گفته نخست وزیر بریتانیا آنچه کابینه این کشور با آن موافقت کرده است توافق نهایی نیست.

نخست وزیر بریتانیا افزود که اتحادیه اروپا در مذاکرات با لندن از خود انعطافهایی نشان داده است. ترزا می تاکید کرد مخالفت با توافق به دست آمده بریتانیا را به نقطه ابتدایی باز خواهند گرداند.

وی تاکید کرد که توافق نهایی را به مجلس عوام ارائه خواهد کرد تا موافقت نمایندگان این مجلس را جلب کند. به گفته نخست وزیر بریتانیا نمایندگان مجلس عوام هنگام رای به توافق برکسیت باید رای مردم بریتانیا در همه پرسی برکسیت را مدنظر داشته باشند. 

ترزا می افزود که بریتانیا همچنان خود را برای گزینه عدم دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا آماده می کند.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر در مجلس عوام از توافق به دست آمده بین بریتانیا و اتحادیه اروپا انتقاد کرد.

اتحادیه اروپا: توافق بهتر دست یافتنی نیست

یکی از مقامات اتحادیه اروپا در مصاحبه با خبرگزاری رویترز توافق به دست آمده با بریتانیا را بهترین توافق دست یافتنی دانست. این مقام اتحادیه تاکید کرد که هر دو طرف در مذاکرات تا حد ممکن انعطاف از خود نشان داده اند. به گفته وی امکان انعطاف بیشتر از سوی دو طرف وجود ندارد.

رهبری ترزا می بر حزب محافظه کار به چالش کشیده می شود؟

اکنون با کناره گیری چند عضو کابینه بریتانیا احتمال به چالش کشیده شدن رهبری ترزا می بر حزب محافظه کار بیش از پیش تقویت شده است. نمایندگان محافظه کار هوادار «برکسیت سخت» قرار است روز چهارشنبه با یکدیگر دیدار کنند. 

در صورتی که ۴۸ نماینده محافظه کار پارلمان در نامه ای به «کمیته ۱۹۲۲» در حزب محافظه کار خواستار برگزاری انتخابات برای رهبری حزب شوند رهبری ترزا می در حزب به رای گذاشته خواهد شد. این در حالی است که دومینیک راب، وزیر مستعفی برکسیت ضمن تاکید بر لزوم تغییر سیاست و روند خروج کشورش از اتحادیه اروپا خواستار ادامه رهبری ترزا می شده است.

آگهی

ترزا می در صورت از دست دادن رهبری حزب محافظه کار مجبور به استعفاء از سمت نخست وزیری خواهد شد. با این حال سخنگوی نخست وزیر بریتانیا گفت که وی انتظار دارد ترزا می هنگام خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ماه مارس سال ۲۰۱۹ همچنان نخست وزیر باشد. 

برخی گزارشها حاکی است که ترزا می سمت وزارت برکسیت را به مایکل گوو، وزیر محیط زیست کابینه اش پیشنهاد کرده است.

از سوی دیگر ترزا می قرار است روز پنجشنبه با رئیس «کمیته ۱۹۲۲» حزب محافظه کار دیدار کند. رئیس این کمیته اعلام کرده است که برنامه ای برای اعلام رسمی به چالش کشیده شدن رهبری ترزا می بر حزب محافظه کار ندارد. 

مخالفان درون حزبی نخست وزیر بریتانیا در صورت به چالش کشیده شدن رهبری ترزا می بر حزب محافظه کار به رای ۱۵۸ نماینده مجلس عوام برای برکناری او نیاز دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برکیست؛ ترزا می می گوید در بریتانیا مسئولیت جمعی کابینه مطرح است

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد

طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا چقدر برای لندن آب می‌خورد؟ خان از هزینه‌های برکسیت گفت