مرز ایرلند؛ مشکلی که ممکن است به سقوط دولت بریتانیا بیانجامد

مرز ایرلند؛ مشکلی که ممکن است به سقوط دولت بریتانیا بیانجامد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حامیان برکسیت سخت و ملی گرایان بریتانیا معتقدند که ایجاد یک مرز بین دو ایرلند به دلیل عضویت جمهوری ایرلند در اتحادیه اروپا باعث می شود که رویای «بریتانیای کبیر» به یک کابوس تبدیل شده و بریتانیای کبیر برای همیشه به تاریخ بپیوندد.

آگهی

مرز بین جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی به عنوان بخشی از خاک بریتانیا یکی از موانع اصلی مذاکرات برکسیت بود. آنطور که به نظر می رسد همچنان پس از توافق کمیسیون اروپا و دولت محافظه کار بریتانیا، مرز ایرلند مهم ترین چالش روبروی دولت محافظه کار و متزلزل ترزا می در روزهای آینده است.

برخی از کارشناسان می گویند مرز ایرلند می تواند عامل اصلی سقوط دولت کنونی بریتانیا در روزهای آینده باشد.

آنچه که می توان پیش بینی کرد این است که مقامات جمهوری ایرلند به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا و ایرلند شمالی، متعهد شده‎اند دوباره یک مرز مشخص همراه با پست‌های بازرسی بین دو منطقه وجود نداشته باشد. آن‌ها معتقدند این کار توافق صلح بین این دو کشور را به خطر می‎اندازد. صلحی که پس از سه دهه جنگ و تنش بدست آمد و جان بسیاری از شهروندان شمال و جنوب این جزیره را گرفت.

با این حال مقامات دو کشور هنوز نمی‌دانند چگونه می‌توانند چنین چیزی را تضمین کنند. اتحادیه اروپا تأکید دارد، در صورتی که هر گونه توافق تجاری میان اروپا و بریتانیا در آینده موفق به حفظ مرز به شکل کنونی نشود، ترتیب نوعی پشتیبانی برای جلوگیری از کشیده شدن یک مرز فیزیکی به اجرا در آید.

حامیان برکسیت سخت و ملی گرایان بریتاینا، در دولت و خارج از دولت بریتانیا معتقد هستند که ایجاد یک مرز بین دو ایرلند به دلیل عضویت جمهوری ایرلند در اتحادیه اروپا باعث می شود که رویای «بریتانیای کبیر» به یک کابوس تبدیل شده و بریتانیایی کبیر برای همیشه به تاریخ بپیوندد.

اتحادیه اروپا قصد دارد برای جلوگیری از هرگونه تنش از برقراری مرز گمرکی و رسمی یا آنچه که به اصطلاح می گوییم «ایجاد مرز سخت» بین دو ایرلند جلوگیری کند. همزمان سه شنبه نخست وزیر جمهوری ایرلند، به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا، خواهان بررسی پیشنهادها درباره مرز بین کشورش و ایرلند شمالی به عنوان بخشی از خاک بریتانیا شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کابینه بریتانیا پیش‌نویس موافقتنامه برکسیت را تایید کرد

بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر پیش‌نویس موافقت‌نامه برکسیت به توافق رسیدند

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد