بهمن امینی، بنیانگذار انتشارات خاوران در فرانسه درگذشت

بهمن امینی، بنیانگذار انتشارات خاوران پاریس
بهمن امینی، بنیانگذار انتشارات خاوران پاریس
Copyright 
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

او ضمن آن که سال‌های متمادی برنامه‌های «دیدار با اهل قلم» را در پاریس برگزار کرد، همچنین عضو «کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی» در پاریس هم بود.

آگهی

بهمن امینی، ناشر ایرانی مقیم فرانسه که از مدت‌ها پیش به سرطان مبتلا شده بود، روز جمعه ۲۵ آبان در سن ۶۷ سالگی در بیمارستانی در شهر لیون درگذشت.

باربد گلشیری، هنرمند روز جمعه با اعلام این خبر در توئیتر نوشت: «فارسی در تبعید همواره مدیون او خواهد بود.»

این ناشر و کنشگر فرهنگی ایرانی که از حدود ۲۰ سال پیش در فرانسه اقامت گزیده بود، کتاب‌های بسیاری از نویسندگان بزرگ ایرانی از جمله شاهرخ مسکوب و رضا دانشور را منتشر کرده بود. او با شرکت فعال در رویدادهای فرهنگی ایرانی در اروپا حضور و نقشی پررنگ در ارائه و حفظ ادبیات فارسی داشت.

امینی که پیشینه زندانی شدن هم در دوران پهلوی را هم داشت، فعالیت‌های سیاسی و حقوق بشری خود را در تبعید نیز ادامه داد. او ضمن آن که سال‌های متمادی برنامه‌های «دیدار با اهل قلم» را در پاریس برگزار کرد، همچنین عضو «کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی» در پاریس هم بود.

بیماری سرطان به بهمن امینی اجازه ادامه فعالیت را نداد. او در آخرین ماه‌های زندگی خود به همراه خانواده‌اش به روستایی به نام دی‌یونه در جنوب شرقی فرانسه نقل مکان کرده بود.

آخرین رویداد فرهنگی که امینی در آن شرکت کرد، نمایشگاه کتاب «تهران بدون سانسور» بود که اردیبهشت ماه گذشته همزمان با نمایشگاه کتاب تهران، در شهرهای مختلف اروپا از جمله پاریس برگزار شد. با این حال او تنها توانست از طریق اینترنت برای مخاطبان خود در نمایشگاه پاریس سخنرانی کند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

علی محمد زهما، قدیمی ترین مترجم افغانستان درگذشت

مدیا کاشیگر مترجم و نویسنده ایرانی درگذشت

هفتهٔ صنایع خلاق باکو؛ مسابقهٔ طراحی بازی کامپیوتری و جشنوارهٔ فیلم‌های موبایلی