مخالفت نخست وزیر هلند با تشکیل ارتش اروپایی مورد نظر ماکرون

مخالفت نخست وزیر هلند با تشکیل ارتش اروپایی مورد نظر ماکرون
Copyright 
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مارک روت می گوید تا زمانی که ناتو هست اروپا نیازی به تشکیل ارتش جدید ندارد.

آگهی

مارک روته، نخست وزیر هلند، یکی از اعضای اتحادیه اروپا، با ایده تشکیل «ارتش اروپایی» که از سوی امانوئل ماکرون مطرح و از سوی آنگلا مرکل حمایت شد، مخالفت کرد و گفت تا زمانی که ناتو هست اروپا نیازی به تشکیل ارتش مشترک ندارد. او گفت این ایده برای هلند در اولویت قرارندارد و اعلام کرد «هسته اصلی دفاعی اروپا» همچنان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، خواهد ماند.

دولت پرتغال هم با ایده تشکیل ارتش اروپایی امانوئل ماکرون مخالفت کرده است.

کارشناسان می گویند اختلافات در این زمینه در نشست بعدی رهبران اروپایی، در ماه دسامبر، می تواند چالش برانگیز باشد. چرا که دو تن از قدرتمندترین رهبران اروپایی، آلمان و فرانسه خواهان تشکیل چنین ارتشی هستند. آنگلا مرکل نه تنها از ایده تاسیس ارتش اروپایی ماکرون استقبال کرد بلکه در سخنرانی خود در پارلمان اروپا اعلام کرد که اروپا باید یک شورای امنیت مختص خود داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

رئیس جمهوری فرانسه خواستار تشکیل ارتش واحد اروپا شد

آمریکا از ناتو حمایت کرد آلمان و فرانسه از طرح تشکیل ارتش واحد اروپایی

همزمان جمعه مارین لوپن، رهبر حزب راستگرای افراطی اتحاد ملی، اعلام کرد که نیازی به تشکیل ارتش اروپایی نیست. مارین لوپن که حزبش بطور سنتی یکی از اصلی ترین متحدان ناسیونالیست های آمریکا محسوب می شود، در زمان انتخابات آمریکا حمایت های زیادی از دونالد ترامپ کرده بود.

رئیس جمهوری آمریکا پس از اعلام این ایده از سوی امانوئل ماکرون در چندین توییت نوشت که با تشکیل چنین ارتشی مخالفت جدی دارد و اعلام کرد که ارتش اروپایی ماکرون می خواهد در مقابل « آمریکا، چین و روسیه» بایستد. دونالد ترامپ پیشنهاد تشکیل ارتش اروپایی از سوی رییس جمهور فرانسه را توهین آمیز خوانده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تدوین دکترین نظامی اتحادیه؛ بورل: اروپا در خطر است

ترامپ: پیشنهاد ماکرون برای تشکیل ارتش اروپایی توهین‌آمیز است

دفاعیه آلمان در برابر دیوان لاهه: امنیت اسرائیل جوهر سیاست خارجی ما است