ترکیه؛ افتتاح بخشی از پروژه انتقال گاز روسیه با حضور ولادیمیر پوتین

ترکیه؛ افتتاح بخشی از پروژه انتقال گاز روسیه با حضور ولادیمیر پوتین
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه برای صادرات گاز خود به اروپا پروژه دیگری را نیز در دست اجرا دارد. این پروژه که «نورد استریم ۲» نام دارد و مخالفت شدید آمریکا نیز به همراه دارد، در صورت اجرایی شدن گاز روسیه را از طریق دریای بالتیک به اروپا و آلمان منتقل خواهد کرد.

آگهی

رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری ترکیه و روسیه کلیدی‌ترین مرحله از پروژه ساخت خط لوله مهم گازی میان دو کشور را افتتاح کردند.

این خط لوله گاز که از نظر استراتژیک و اقتصادی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد دو کشور را از راه دریای سیاه به یکدیگر متصل می‌کند و سبب نزدیکی بیشتر آنکارا و مسکو به یکدیگر می‌شود.

بخش دریایی پروژه خط لوله گازی میان روسیه و ترکیه که مقامات ترک آنرا «جریان تُرک» یا «ترک‌استریم» نام‌گذاری کرده‌اند، روز دوشنبه با حضور روسای جمهوری دو کشور در استانبول به اتمام رسید تا این پروژه از کلیدی ترین مرحله خود عبور کند.

رجب طیب اردوغان در این مراسم با اشاره به اینکه کشورش وارد «مهم‌ترین مرحله از پروژه تاریخی» شده است خاطرنشان کرد: «پروژه "جریان ترک" نه تنها برای ترکیه و مردم ما بلکه برای کشورهای همسایه و منطقه نیز بسیار مهم و سودبخش است.»

با اتمام بخش دریایی، تنها مرحله احداث خط لوله زمینی در خاک ترکیه باقی است تا این پروژه به تکامل برسد. افتتاح دریچه اصلی خط لوله گاز میان روسیه و ترکیه برای اواخر سال آینده میلادی در نظر گرفته شده است. دو خط لوله به طول ۹۳۰ کیلومتر و ظرفیت ۱۵.۷۵ میلیارد متر مکعب از دریای سیاه گذشته و یکی از این دو خط لوله بخشی از گاز طبیعی مورد احتیاج ترکیه را تامین خواهد کرد.

این پروژه از دو خط لوله به طول ۹۳۰ کیلومتر تشکیل شده و قرار است سالانه بیش از ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مورد نیاز ترکیه را پس از پمپاژ از روسیه تامین کند. احداث و بهره برداری از این خط لوله گازی همچنین به روسیه امکان خواهد داد با دور زدن اوکراین، کشوری که دستخوش بی ثباتی است، به راحتی گاز خود را ترکیه و از آنجا به اروپا صادر کند.

روسیه برای صادرات گاز خود به اروپا پروژه دیگری را نیز در دست اجرا دارد. این پروژه که «نورد استریم ۲» («جریان شمال۲») نام دارد و با مخالفت شدید آمریکا روبرو شده، در صورت اجرایی شدن گاز روسیه را از طریق دریای بالتیک به اروپا و آلمان منتقل خواهد کرد.

گفتنی است مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر در واکنش به طرح روسیه برای صادرات گاز به اروپا و آلمان از طریق دریای بالتیک تاکید کرده بود که کشورش مانع اجرای این پروژه خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

پوتین: اگر آمریکا در برابر پروژه گازی آلمان-روسیه بایستد، مقابله می‌کنیم

**

اوکراین می خواهد پروژه جدید صادرات گاز روسیه به آلمان را متوقف کند

**

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین: اگر آمریکا در برابر پروژه گازی آلمان-روسیه بایستد، مقابله می‌کنیم

شکست سنگین حزب اردوغان در انتخابات شهرداری‌های ترکیه

تحولات در بانک مرکزی ترکیه؛ دلایل استعفای حفیظه ارکان و چشم‌انداز اقتصادی در آستانه انتخابات چیست؟