پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت برای توقف نبرد در حدیده یمن آماده شد

 شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف فوری درگیری ها در حدیده شد
شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف فوری درگیری ها در حدیده شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در بخش دیگری از متن این قطعنامه از متخاصمین خواسته شده است با برداشتن موانع موجود، زمینه ارسال آذوقه، آب، سوخت، دارو و دیگر مایحتاج اولیه برای ساکنین را حداکثر تا دو هفته آتی فراهم کنند.

آگهی

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تنظیم پیش‌نویس قطعنامه‌ای خواستار آتش بس فوری در شهر حدیده و برداشته شدن کلیه موانع برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه به این کشور شد.

این قطعنامه که پیش‌نویس آن روز دوشنبه از سوی بریتانیا پیشنهاد شد، از طرفین مخاصمه می‌خواهد حداکثر به مدت دو هفته کلیه موانع موجود بر سر راه کمک‌رسانی به این کشور جنگ‌زده را برطرف کنند. منابع سازمان ملل متحد هنوز تاریخ مشخصی را برای تصویب نهایی متن این قطعنامه تعیین نکرده‌اند.

طرح یاد شده در حالی به چهارده عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شد که مارتین گریفیت، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن و مامور برپایی مذاکرات صلح میان طرفین این مناقشه در سوئد روز جمعه گزارشی را از وضعیت کنونی درگیری‌ها در شهر حدیده و آخرین تحولات مناقشه یمن در اختیار دیگر اعضاء قرار داده بود.

مذاکرات صلح یمن به ابتکار سازمان ملل متحد قرار بود اواسط ماه نوامبر برگزار شود که به دلایلی یکماه به تعویق افتاد. فروکش کردن درگیری‌ها در شهر حدیده و اعلام موافقت حوثی‌ها برای توقف حملات موشکی و پهپادی به مواضع نیروهای وفادار به دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری این کشور و نیز ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان، فرصتی مناسب برای سازمان ملل متحد فراهم آورده تا از این موقعیت برای پیشبرد مذاکرات صلح استفاده کند.

بیشتر بخوانید:

اعلام آمادگی حوثی‌ها برای توقف حملات موشکی و پهپادی

**

یمن؛ توقف حملات ائتلاف به حدیده و حمایت دولت از مذاکرات صلح

**

نبرد کوچه به کوچه در حدیده؛ ائتلاف با تخلیه مجروحان حوثی موافقت کرد

**

یپش‌نویس قطعنامه یاد شده حتی پیش از تصویب نهایی، ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان و نیز شبه نظامیان حوثی را برای مذاکره جهت دستیابی به توافق صلح تحت فشار قرار می‌دهد. تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری و جنگ داخلی در یمن در حالی شدت گرفته که میلیون‌ها نفر در این کشور قطحی‌زده با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.

پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین از کلیه طرف‌ها در مناقشه یمن می‌خواهد درگیری‌ها در استان حدیده و کلیه مناطق پرجمعیت در این کشور را به صورت فوری متوقف کنند و به حملات موشکی و پهپادی به کشورهای منطقه و زیرساخت‌های دریایی پایان دهند.

در بخش دیگری از متن این قطعنامه از متخاصمین خواسته شده است که با برداشتن موانع موجود، زمینه ارسال آذوقه، آب، سوخت، دارو و دیگر مایحتاج اولیه برای ساکنین را حداکثر تا دو هفته آتی فراهم کنند.

کودک دو ساله یمنی که از سوء تغدیه رنج می برد

شهر بندری حدیده واقع در کرانه‌ دریای سرخ از سال ۲۰۱۴ تاکنون تحت کنترل شبه نظامیان حوثی است. این شهر استراتژیک مبداء ورودی بیش از سه چهارم واردات کالا و کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به کشور یمن است.

عربستان سعودی و متحدانش شورشیان حوثی را متهم به دریافت سلاح‌های ارسالی از سوی ایران می‌کنند و با این توجیه بندر حدیده را تقریبا به طور کامل در محاصره خود قرار داده‌اند. شبه نظامیان حوثی و ایران همواره این اتهام را تکذیب کرده‌اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، مناقشه یمن از حدود پنج سال پیش تاکنون دست کم ده هزار کشته برجای گذاشته و حادترین فاجعه انسانی را در جهان سبب شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران از گفتگوهای صلح یمن در سوئد حمایت می‌کند

نبرد بندر حدیده در یمن؛ ۱۴۹ کشته طی ۲۴ ساعت

نتانیاهو: لغو سفر هیات اسرائیلی به آمریکا پیامی به حماس بود