ایلهان عمر؛ تلاش دموکرات‌ها برای اجازه ورود با حجاب به مجلس نمایندگان

ایلهان عمر؛ تلاش دموکرات‌ها برای اجازه ورود با حجاب به مجلس نمایندگان
Copyright REUTERS/Yuri Gripas
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

براساس قوانین ایالات متحده پوشاندن سر و صورت برای نمایندگان کنگره ایالات متحده از سال ۱۸۳۷ ممنوع شده است، اما از آنجایی که در این قانون توضیحی در مورد پوشش مذهبی وجود ندارد، این مساله با چالش‌هایی همراه شده است.

آگهی

پوشش سر الهان عمر، نماینده زن مسلمان دموکرات در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا مناقشاتی را میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برانگیخته است چرا که بسیاری حجاب او را مغایر قوانین کنگره می‌دانند.

براساس قوانین ایالات متحده پوشاندن سر و صورت برای نمایندگان کنگره ایالات متحده از سال ۱۸۳۷ ممنوع شده است، اما از آنجایی که در این قانون توضیحی در مورد پوشش مذهبی وجود ندارد، این مساله با چالش‌هایی همراه شده است.

دموکرات‌ها اکنون قصد داردند قانونی را پیشنهاد دهند که براساس آن پوشاندن سر به دلایل مذهبی بلا مانع محسوب گردد، اما قوانین دیگر مانند پوشاندن سر با کلاه و سایر پوشش‌ها به دلایل زیبایی و تزئینی مطابق قانون پیشین همچنان ممنوع اعلام شود.

آنان معتقدند از آنجایی که  وفق متمم قانون اساسی ایالات متحده شهروندان این کشور از آزادی بیان، عقید و مذهب برخوردارند، با مساله حجاب باید به صورت یک مساله مذهبی برخورد کرد و به افراد اجازه داد تا براساس مذهبشان پوشش خود را انتخاب کنند.

این مساله در ماه ژانویه سال آینده در کنگره به بحث گذاشته خواهد شد. همچنین نمایندگان دموکرات در پی این هستند که یک معافیت اختصاصی نیز برای افرادی که به دلایلی چون بیماری یا از دست دادن موهایشان مایل به پوشاندن سر خود هستند، به تصویب برسانند.

در سال‌های اخیر، این قانون بر روی اعضای هیئت مدیره، کارکنان و رهبران مذهبی که به کنگره رفت و آمد دارند اعمال نشده است. اما این نخستین باری است که یکی از نمایندگان منتخب حجاب دارد و به همین علت این مساله مورد توجه قرار گرفته است.

الهان عمر نیز با حمایت از این طرح در حساب توئیتر خود نوشت: «هیچ کس روسری بر روی سر من نگذاشته است بجز خودم. این انتخاب من است ومتمم اول قانون اساسی نیز از آن حمایت می‌کند. و این آخرین ممنوعیتی نیست که باید برای برداشتن آن تلاش کنم.»

بیشتر بخوانید:

رای دهندگان آمریکایی روز ۱۵ آبان (۶ نوامبر) به پای صندوق‌های رای رفتند و در انتخابات میان دوره‌ای سال ۲۰۱۸ نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان را انتخاب کردند. در این انتخابات دموکرات‌ها اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را در اختیار گرفتند و جمهوری‌خواهان موفق به حفظ اکثریت خود در مجلس سنا شدند.

الهان عمر، نامزد سومالیایی تبار حزب دموکرات از ایالت مینسوتا و رشیده طالب، نامزد فلسطینی تبار حزب دموکرات از ایالت میشیگان به مجلس نمایندگان راه یافتند.

الهان عمر دومین زن مسلمان و اولین زن محجبه‌ای است که به کنگره آمریکا راه یافته است

نانسی پولسی، رهبر حزب دموکرات آمریکا در این باره به خبرنگاران ان‌بی‌سی گفت: «دموکرا‌ها می‌دانند که قدرت ما در تنوع بین ماست، جدا از نژاد، جنسیت، گرایش جنسی یا مذهب.»

وی در ادامه افزود: «پس از اینکه رای دهندگان متنوع ترین نمایندگان را در تاریخ آمریکا انتخاب کردند، بازنگری در این قانون قدیمی در مورد حجاب سر نشانه یک پیشرفت قابل توجه‌ای است که ما به عنوان یک ملت ایجاد کردیم.»

مساله انتخاب یک زن محجبه تنها مساله جنجالی انتخابات امسال نبود. انتخاب اولین فرماندار همجنسگرای مرد در تاریخ آمریکا، انتخاب نخستین فرماندار زن آفریقایی‌تبار، انتخاب دو زن مسلمان به عنوان عضو کنگره و پیروزی دو زن از بومیان آمریکا برای اولین بار به عنوان عضو کنگره از دیگر ویژگی‌های شگفتی ساز این انتخابات بود.

گفته می‌شود در برابر تلاش حزب دموکرات، جریان‌های سیاسی دست راستی آمریکا مانند «تی پارتی» و اوانجلیست‌ها برای اجرای منع حجاب مشغول رایزنی هستند. 

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاخ سفید: ترامپ تشویق به خشونت علیه ایلهان عمر نمی‌کند

دختران خیابان انقلاب و نومسلمانان اروپا در یک مسیر حرکت می‌کنند؟

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد