تظاهرات کارگران هفت‌تپه و اعلام همبستگی اصناف و دانشجویان اهواز

تظاهرات کارگران هفت‌تپه و اعلام همبستگی اصناف و دانشجویان اهواز
Copyright Youtube
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شانزدهمین روز اعتراضات کارگری در ایران با تظاهرات در اهواز و شوش پیگیری شد.

آگهی

شانزدهمین روز اعتراضات کارگری در ایران سه‌شنبه ۲۹ آبان با تظاهرات کارگران دو شرکت نیشکر هفت‌تپه و شرکت ملی فولاد اهواز در شوش و اهواز پیگیری شد.

کارگران نیشکر هفت تپه به واگذاری این شرکت به بخش خصوصی و همچنین عدم پرداخت حقوق‌های ماهیانه خود معترض هستند.

کارکنان شرکت ملی فولاد اهواز نیز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه خود در این شهر به دست به تجمع زدند.

این درحالی است که هنوز شماری از کارگران معترض در بازداشت به سر می‌برند.

مصطفی نظری، دادستان شوش، گفته است که ۱۵ تن از «عوامل اصلی تجمعات غیرقانونی شوش» بازداشت شده که پس از صدور قرار قانونی آزاد شده‌اند. با این حال یکی از نمایندگان کارگری شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه به کانال سندیکای کارگران این شرکت گفت هنوز ۵ تن دیگر شامل اسماعیل بخشی، مسلم آرمند، محمد خنیفر و محسن فاضلی همچنان در زندان به سر می‌برند.

این فعالان روز یکشنبه ۲۷ آبان بازداشت شده‌اند.

توییتر
کارگران شرکت ملی فولاد اهواز نیز در یازدهمین روز اعتصاب در این شهر دست به تظاهرات زدند.توییتر

بیشتر بخوانید:

در جریان فعالیت‌ها برای حل مسئله کارگران در خوزستان، کریم یاوری، مدیرکل حمایت از مشاغل پایدار و بیمه بیکاری وزارت تعاون کار و رفاه اجتماع، گفته است تا آخر هفته آینده حقوق معوقه کارگران نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز پرداخت خواهد شد.

جمال عالمی نیسی، فرماندار اهواز، نیز با بیان اینکه تا ۱۰ روز آینده حقوق کارگران شرکت فولاد پرداخت خواهد شد گفت: «ما از کارگران می‌خواهیم در خیابان ها تجمع نکنند و باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان نشوند ، چراکه افراد سودجو با لباس مبدل دربین انها حاضر می‌شوند و برای رسانه‌های معاند گزارش ارسال می‌کنند.»

با این حال کارگران معترض به وعده‌ها خوشبین نیستند و گفته‌اند تا زمان تحقق واقعی مطالبات به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

یکی از کارگران معترض به روزنامه رسالت چاپ تهران گفته است: «تو را به خدا بنویسید که ما فقط حق‌مان را می‌خواهیم. چه کسی باید جوابگو باشد؟ ما خیلی موقع‌ها به جای سه وعده، دو وعده غذا می‌خوریم. الان چهار ماه است دستمان خالی است. خیلی از این کارگران می‌خواهند برای تامین معیشت خود کلیه‌شان را بفروشند. این انصاف نیست.»

یکی دیگر از کارگران معترض به روزنامه ایران گفته است: «آنقدر به ما فشار آمده که دیگر اعضای خانواده هم همراهی‌مان می‌کنند. دختران هشت ساله و چهارده ساله‌ام امروز با من آمدند. والا من رویم نمی‌شود توی صورت شان نگاه کنم بالاخره باید یک کیکی، لواشکی بخورند. پول همین‌ها را هم ندارم که به آنها بدهم. تا توی مدرسه از بقیه بچه‌ها خجالت نکشند.»

اعلام همبستگی

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز در بیانیه‌ای بازداشت کارگران نیشکر هفت‌تپه را محکوم کرده و خواستار تحقق مطالبات این کارگران شده‌ است.

همچنین جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران روز سه‌شنبه ۲۹ آبان در پردیس مرکزی این دانشگاه و در حمایت از کارگران نیشکر هفت‌تپه تجمع کردند.

انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با صدور بیانیه‌ای به صلح‌طلبانه بودن اعتراضات کارگران اشاره کرده و آورده است: «مردمی که در این ماه‌ها وضعیت بد اقتصادی و از دست دادن درآمد و شغل خود را تحمل کرده‌اند نیازمند دریافت توجه بیشتری هستند اما متاسفانه در عمل تنها با اعتراضشان برخوردهای امنیتی انجام شده است.»

شماری از دانشجویان دانشگاه تهران در همبستگی با کارگران هفت‌تپه دست به تجمع زدند

اعتراضات نزدیک به ۴ هزار نفر از کارگران هفت‌تپه از حدود دو هفته پیش در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد در چهار ماه اخیر و همچنین واگذاری این شرکت به بخش خصوصی آغاز شد.

کارخانه کشت و صنعت هفت‌تپه در سال ۱۳۹۴ توسط سازمان خصوصی‌سازی از طریق مزایده به دو جوان ۲۸ و ۳۱ ساله با نام‌های «مهرداد رستمی چگنی» و«امید اسدبیگی» واگذار شد.

از محسنی اژه‌ای نقل شده است که مدیرعامل شرکت نیشکر هفت‌تپه «فراری» است.

آگهی

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درخواست آزادی بازداشت‌شدگان در پانزدهمین روز اعتراضات کارگران هفت‌تپه

چهاردهمین روز اعتراضات هفت‌تپه؛ دست‌کم ۴ فعال کارگری بازداشت شدند

تظاهرات گسترده در شوش در حمایت از کارگران معترض هفت‌تپه