روز جهانی کودک؛ ۲۰۰ هزار کودک یمنی سوءتغذیه دارند

روز جهانی کودک؛ ۲۰۰ هزار کودک یمنی سوءتغذیه دارند
Copyright REUTERS/Mohamed al-Sayaghi
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حق برخورداری از تحصیل به عنوان یکی از حقوق انسانی شمرده می‌شود. با این حال آمارهای یونیسف حاکی از آن است که ۲۴۶ میلیون کودک و نوجوان امکان شروع یا ادامه تحصیل ندارند.

آگهی

امروز ۲۰ نوامبر روز جهانی کودک نامگذاری شده است؛ با این حال تفاوتی میان امروز و روزهای دیگر برای یک تلاش جهانی در راه بهبود وضعیت کودکان وجود ندارد.

یونیسف، صندوق کودکان ملل متحد امیدوار است بتواند در سال‌های آینده و با کمک و حمایت نهادهای دولتی و خصوصی تمامی حقوق اولیه کودکان مانند غذا، آب، سرپناه، تحصیل و آزادی را فراهم آورد.

یونیسف در ۱۹۰ کشورفعالیت می‌کند؛ به گزارش این سازمان به دلیل بحران‌های انسانی موجود میلیون‌ها کودک در سرتاسر جهان در شرایط پیچیده و دشواری زندگی می‌کنند. فقر، جنگ و جهل سه عامل اساسی در راه رسیدگی به کودکان و بهبود شرایط آنان است.

مرگ و میر کودکان

از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ نرخ مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال نرخ نزولی داشته است. در سال ۱۹۹۰ از هر هزار کودک زیر ۵ سال دست کم ۹۳ کودک جان باختند؛ در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۳۹ کودک رسیده است. این مساله در مورد نرخ مرگ و میر کودکان زیر یکسال و نوزادان زیر یکماه نیز صدق می‌کند و آمارها حاکی از آن است که نرخ مرگ و میر آنها در طی ۲۷ سال گذشته به نصف رسیده است.

همچنین آمارها حاکی از این است که در سال ۱۹۹۰ در مجموع قریب به ۱۲.۶ میلیون کودک و نوجوان کمتر از ۱۵ سال جان باختند؛ رقمی که در سال ۲۰۱۷ به ۵.۴ میلیون نفر رسیده است.

حدود ۵۰ درصد از میزان مرگ و میر کودکان در منطقه جنوب صحرای آفریقا و ۳۰ درصد در آسیای جنوبی رخ می‌دهد. در مناطق جنوب صحرای آفریقا که وضعیت معیشتی در پایین‌ترین سطح جهانی است از هر ۱۳ کودک زیر ۱۵ سال ۱ نفر جان خود را از دست می‌دهد و این در حالی است که در کشورهای با درآمد بالا این میزان ۱ کودک به ازای هر ۱۸۵ کودک زیر ۱۵ سال است.

بیشتر بخوانید:

در جریان جنگ داخلی یمن که با مداخله عربستان سعودی و هم‌پیمانانش که از سال ۲۰۱۵ آغاز شد یک بحران انسانی علیه مردم این کشور شکل گرفت. گرسنگی، بیماری و بمب سه عامل اصلی تهدید کننده جان کودکان یمنی است. تاکنون قریب به ۶۰۰۰ کودک در یمن به دلیل حملات نظامی جان باخته‌اند. سازمان‌های خیریه تخمین می‌زنند که نزدیک به ۵۰ هزار کودک نیز بر اثر قحطی و سوءتغذیه درگذشته‌اند. صندوق نجات کودکان معتقد است که ۳۰۰ هزار کودک تنها در شهر حُدَیده در خطر مرگ به دلیل جنگ هستند. همچنین بیش از ۲۰۰ هزار کودک یمنی از سوءتغذیه رنج می‌برند.

بیشتر بخوانید:

REUTERS/Abduljabbar Zeyad
هزاران هزار کودک یمنی در خطر سوءتغذیه و مرگ هستندREUTERS/Abduljabbar Zeyad
REUTERS/Anees Mahyoub
بسیاری از کارشناسان معتقدند مساله یمن دهشتناک‌ترین موضوع حقوق بشری استREUTERS/Anees Mahyoub
REUTERS/Abduljabbar Zeyad
جنگ و گرسنگی در کمین میلیون‌ها یمنی استREUTERS/Abduljabbar Zeyad
REUTERS/Mohamed al-Sayaghi
هزاران کودک در جریان جنگ داخلی یمن جان باخته‌اندREUTERS/Mohamed al-Sayaghi
REUTERS/Mohamed al-Sayaghi
سازمان‌های حقوق بشری بارها در مورد فاجعه یمن هشدار داده‌اندREUTERS/Mohamed al-Sayaghi

آب و غذا

آمارهای سازمان ملل متحد حاکی از آن است که از هر ۹ نفر در جهان یکی گرسنه است. به عبارت دیگر قریب به ۸۲۱ میلیون نفر در جهان از گرسنگی رنج می‌برند. در این میان کودکان بیش از دیگر گروه‌های سنی در معرض آسیب‌های ناشی از گرسنگی و سوءتغذیه هستند.

همچنین بسیاری از مردم جهان به آب سالم دسترسی ندارند. این مساله سبب شده است که هر دو دقیقه یک کودک به دلیل بیماری‌های ناشی از آب آلوده جان خود را از دست بدهد. تخمین زده می‌شود که قریب به ۱۶۰ میلیون کودک به بیماری‌های حاد مزمن بسیاری که ناشی از نبود آب نوشیدنی سالم و عدم دسترسی به سرویس‌های بهداشتی است، مبتلا هستند.

بیشتر بخوانید:یک سوم مردم جهان به سرویس‌ بهداشتی دسترسی ندارند

مسکن و آموزش

بسیاری از مردم جهان از داشتن یک مسکن مناسب بی‌بهره‌اند. سازمان غیرانتفاعی محل سکونت برای بشریت تخمین زد است که قریب به ۱.۶ میلیارد نفر از داشتن مسکن مناسب بی‌بهره هستند.

همچنین کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان می‌گوید حدود ۲.۶ میلیون پناهجو در اردوگاه‌های نامناسب زندگی می‌کنند. زندگی در این اردوگاه‌ها برای برخی تا ۵ سال و برای برخی دیگر زمان بسیار طولانی‌تری دارد و حتی ممکن است کل زندگی آنها را در بر بگیرد.

بخش عمده‌ای از افراد فاقد سرپناه مناسب را کودکان زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند. این مساله نه تنها در کشورهای در حال توسعه بلکه در کشورهای غربی نیز به یک معضل اجتماعی و انسانی بدل شده است. به عنوان مثال بیش از ۱۲۸ هزار کودک بی‌خانمان در سرتاسر انگلستان زندگی می‌کنند. این رقم در این کشور و دیگر کشورهای غربی در حال افزایش است.

حق برخورداری از تحصیل به عنوان یکی از حقوق انسانی شمرده می‌شود. با این حال آمارهای یونیسف حاکی از آن است که ۲۴۶ میلیون کودک و نوجوان امکان شروع یا ادامه تحصیل ندارند. فقر، جنگ و تعصبات مذهبی از مهمترین عوامل بازدارنده تحصیل کودکان هستند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

بده شپارد، معاون حقوق کودکان در سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گفتگو با یورونیوز گفته است: «تعداد کودکان کار از سال ۲۰۰۰ تاکنون کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته و از ۲۴۵ میلیون به ۱۵۲ میلیون رسیده است.»

آگهی

وی در ادامه می‌گوید: «در سطح جهانی اتفاقات بسیار مثبتی در رابطه با بهبود کیفیت زندگی کودکان رخ داده است، اما ما نباید شرایط وحشتناکی را که کودکان بسیاری با آن دست به گریبانند، فراموش کنیم.»

کودکان جنگ، کودکان کار، کودکان فقر، کودکان جهل نیازمند توجه جامعه جهانی هستند تا از سد مشکلاتی که در مقابل آنهاست بگذرند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان از رهگیری «موفق یک موشک یا پهپاد» بر فراز ریاض خبر داد

چین؛ هجده ماه زندان برای مربی مهد به دلیل تنبیه سوزنی کودکان

ائتلاف به رهبری عربستان شرط حوثی‌ها برای مذاکرات صلح را پذیرفت