رئیس دستگاه اطلاعاتی ارتش روسیه درگذشت

رئیس دستگاه اطلاعاتی ارتش روسیه درگذشت
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اداره کل اطلاعات ستاد نیروهای مسلح» متهم به ترو شیمیایی سرگی اسکریپال و دخترش در سالزبری است.

آگهی

ایگور کوروبف، فرمانده اطلاعات نیروهای مسلح روسیه (GRU) درگذشت.

آقای کوروبف در زمان مرگ ۶۲ سال داشت. ارتش روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این فرمانده پس از دست و پنجه نرم کردن با یک بیماری سخت جان خود را از دست داد.

خبر درگذشت این مقام عالی‌رتبه اطلاعاتی ارتش روسیه در حالی منتشر می‌شود که سرویس‌های امنیتی اروپایی اداره اطلاعات نیروهای مسلح این کشور را مسئول حمله شیمیایی علیه سرگی اسکریپال و دخترش در شهر سالزبری انگلستان می‌دانند. دستگاه قضایی بریتانیا برای دو افسر این سازمان به اتهام مشارکت در حمله با گاز نویچوک، قرار بازداشت صادر کرده است.

آقای کوروبف از سال ۲۰۱۶ در راس جی‌آریو قرار گرفت. وی در سال ۱۹۷۳ وارد ارتش سرخ شد و در سال ۱۹۸۵ به بخش اطلاعات نیروهای نظامی پیوست.

بیشتر بخوانید:

جی آر یو در سال ۱۹۱۸، به دست رهبران بلشویک تأسیس شد. این اداره از نخستین سال‌های فعالیت ضمن پایش اوضاع داخلی، دستی هم در جاسوسی خارج از کشور داشت. با وجود آن که سازمان موازی تشکیلات اطلاعات ارتش در زمان اتحاد جماهیر شوروی یعنی «کاگ‌ب» منحل شد، این نهاد توانست همچنان در صدر قوی‌ترین اداره اطلاعات روسیه به کار خود ادامه دهد.

در ماه‌های اخیر بسیاری از کشورهای غربی جی‌آریو را به حملات سایبری و دزدی داده‌ها در فضای مجازی متهم کرده اند. بازرسان آمریکایی می‌گویند منشا سرقت داده‌های اطلاعاتی رایانه‌های اعضای حزب دموکرات، اعضای این نهاد اطلاعاتی روسیه بوده اند. یک دادگاه در آمریکا ۱۲ شهروند روسیه را به‌عنوان کارمندان جی‌آریو در این پرونده متهم کرده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مدیر سازمان امنیت ملی آمریکا: دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ روشن است

ترور جاسوسان؛ اطلاعات روسیه اوکراین و بریتانیا را زیر سوال برد

اوکراین: برای نخستین‌بار بمب‌افکن راهبردی روسیه را سرنگون کردیم