ژاپن چگونه به رشد اقتصاد رواندا کمک می‌کند؟

ژاپن چگونه به رشد اقتصاد رواندا کمک می‌کند؟
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ژاپن پروژه‌های زیادی برای کمک به رشد اقنصادی و حل مشکلات اجتماعی کشورهای در حال توسعه انجام می‌دهد. بعد از گذشت ۲۴ سال از نسل کشی روندا جوانان این کشور می‌‌خواهند با دانش و مهارتهایی که کسب کرده‌اند به توسعه ملی کشور کمک کنند.

آگهی

آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن موسوم به «جایکا» دست به ابتکار منحصر به‌فردی در شهر تومبا در شمال روندا زده است. این آژانس که هدفش کمک به کشورهای در حال توسعه است در این شهر یک مجتمع پلی‌تکنیک در این شهر افتتاح کرده است که هدفش تربیت و آموزش کسانی است که به رفع نیازهای اقتصادی رواندا کمک می کنند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

آموزش دانش و مهارت به جوانان در رواندا

مجتمع پلی‌تکنیک تومبا هم در داخل کشورنمونه است و هم در سراسر شرق قاره آفریقا. این مجتمع ۱۰ سال پیش افتتاح شد. برتری این مدرسه توانایی‌اش در آموزش دانش و مهارت‌های به جوانان برای برآورده نیازهای اقتصادی کشور، حمایت از رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی است.

همکاری ژاپن با شهر تومبا به اوایل دهه ۹۰ میلادی برمی‌گردد. بعد از نسل کشی، آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن موسوم به «جایکا» پروژه‌هایش در حوزه‌های کلیدی فناوری اطلاعات، الکترونیک و مخابرات و همچنین انرژی های تجدید پذیر را در رواندا از سر گرفت.

ریتا کلمانس موتابازی، مدیر مجتمع پلی‌تکنیک تومبا می‌گوید: «زیرساخت‌های فیبرنوری در کشور ساخته شده است. ما نیاز به آموزش افراد متخصص و تاسیسات برای نگهداری از دستگاه‌های آي تی (فناوری اطلاعات) داریم. در حال حاضر با برگزاری دوره‌های فناوری اطلاعات این کار را انجام می‌دهیم.»

او می‌افزاید:‌ « از نظر زیرساختارهایی که هزینه‌اش با ژاپنی‌ها بود، هر هزینه‌ای که لازم بود تأمین کردند اما به غیر از این با ما هم بودند. واقعا در گیر کار بودند و در تمام مدت در تمام پیروزی‌ها و شکست‌ها با هم شریک بودیم.»

انتقال دانش و روحیه آموزش به سبک ژاپنی

تکنیسین‌های ژاپنی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ به‌طور مرتب برای آموزش به اینجا می‌آیند. تاکنون ۲۰۰۰ نفر از مجتمع پلی‌تکنیک تومبا فارغ التحصیل شده‌اند. ژاپنی‌ها در اینجا علاوه بر مهارتهایشان روحیه آموزش و یادگیری ژاپنی را نیز به اشتراک می‌گذارند.

این تبادل موفقیتی واقعی بوده است. نه تنها ژاپنی‌ها دانش فنی خود را منتقل کرده، بلکه درحس یادگیری و رویکرد ذهنی خاصی را نیز القا کرده است

لیلیا اورا، دانشجوی مجتمع پلی‌تکنیک تومبا می‌گوید: «اینجا در مقایسه با مراکز آموزشی دیگر، کارهای عملی بیشتر انجام می‌دهیم. از این که اینجا هستم خوشحالم. در این مرکز چیزهای زیادی یاد می‌گیریم وسعی می کنم تا جایی که می توانم به کشورم کمک کنم.»

نماینده ارشد برنامه «جایکا»‌ در کیگالی، پایتخت درباره موفقیت این طرح توضیح می‌دهد:‌ «نرخ اشتغال در رواندا بیش از ۷۵ درصد و میزان رضایت‌مندی کارفرما بیش از ۸۵ درصد است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تاکید «جایکا» بر رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی در روانداست

دو هدف اصلی آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن در رواندا عبارتند از رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی، این دو عامل مهم برای کشوری است که از اوایل قرن رشد اقتصادی ۸ درصدی را در سال تجربه می‌کند.

«جایکا»‌ در آشتی ملی رواندا در رواندا مشارکت داشته است.

بیشتر بخوانید:

تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان سابق مجتمع پلی‌تکنیک تومبا در قالب طرح موسوم به «آبه» برای کسب مدرک کارشناسی ارشد و کارآموزی در شرکت‌های ژاپنی به این کشور سفر کرده‌اند.

۱۰ نفر از ۲۷ نفری که در کارخانه تولید لامپ ال ای در تومبا کار می‌کنند فارغ التحصیل مجتمع پلی‌تکنیک تومبا هستند. شارلوت ۲۶ ساله یکی از این افراد است. او هم مثل همکلاسی‌هایش توانسته به راحتی شغل پیدا کند و استخدام شود.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

شانس ژاپن برای جذب کارگران خارجی چقدر است؟

بردن نور به نپال؛ مدرسه روستایی در هیمالیا بخشی از پروژه نیروگاه برق‌آبی کوچک ژاپن

هنر زندگی ژاپنی؛ دعوت به آرامش درون با آداب نوشیدن چای و کاراته