شمارش معکوس برای دوئل اسپانیا و بریتانیا؛ برکسیت متوقف می‌شود؟

شمارش معکوس برای دوئل اسپانیا و بریتانیا؛ برکسیت متوقف می‌شود؟
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسپانیا با متهم کردن بریتانیا به خیانت و پنهان کاری در مورد نحوه اداره تنگه جبل الطارق پس از برکسیت، مدعی شده که ظرف ۴۸ ساعت آینده روند جاری مذاکرات بریتانیا و اتحادیه اروپا را متوقف خواهد کرد.

آگهی

اسپانیا با متهم کردن بریتانیا به خیانت و پنهان کاری در مورد نحوه اداره تنگه جبل الطارق پس از برکسیت، مدعی شده که ظرف ۴۸ ساعت آینده روند جاری مذاکرات بریتانیا و اتحادیه اروپا را متوقف خواهد کرد.

اسپانیا به ترزا مِی، نخست وزیر بریتانیا و سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا تنها ۴۸ ساعت مهلت داده تا به خواست این کشور در مورد شفاف شدن آینده حاکمیت و نحوه اداره تنگه جبل‌الطارق جامه عمل بپوشانند والا این کشور مانع تصویب نهایی پیش نویس نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا(برکسیت) خواهد شد.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا نیز در تازه‌ترین توئیت خود در این خصوص نوشته که مذاکرات او با خانم می رضایت بخش نبوده و همچنان حاکی از اختلاف نظرهای جدی است.

آقای سانچز در ادامه تهدید کرده که در صورت حاصل نشدن تغییری در این خصوص، کشورش در جریان نشست روز یکشنبه سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، پیش‌نویس برکسیت را وتو خواهد کرد.

اسپانیا نگران سرنوشت تنگه جبل‌الطارق است. منطقه‌ای که حدود نیمی از تجارت جهان از طریق آن صورت می‌گیرد و با وجود قرار گرفتن در ساحل جنوبی اسپانیا، از سال ۱۷۱۳ تحت مالکیت بریتانیا بوده است. اسپانیا هیچ‌گاه این مالکیت را به رسمیت نشناخته و اکنون همزمان با تهیه پیش‌نویس خروج بریتانیا از برکسیت، سرنوشت بهره‌برداری از این تنگه برای اسپانیا مبهم است.

در این خصوص، مارکو آگریانو، وزیر مسئول اسپانیا در امور اتحادیه اروپا گفته است که بخش مربوط به تنگه جبل الطارق در پیش‌نویس برکسیت به گونه‌ای تنظیم شده که بریتانیا درآینده تنها خود را متعهد به مذاکره با اتحادیه اروپا دانسته و از این حیث اسپانیا در مورد تضییع احتمالی حقوق خود، فاقد ابزار لازم برای حصول توافق با بریتانیا خواهد بود.

بر این اساس، آقای آگریانو با تکرار ضمنی موضع نخست وزیر اسپانیا تاکید کرده که کشورش مانع اجماع شورای اروپا در مورد این پیش نویس این توافق خواهد شد.

البته پیشتر خانم می مدعی شده بود که مذاکراتش با همتای اسپانیایی به خوبی پیش رفته و مشکلی برای حمایت این کشور از توافق برکسیت وجود نخواهد داشت.

البته اسپانیا حق وتو ندارد ولی ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا توافق روز یکشنبه سران با جلب نظر اسپانیا و با اجماع کامل صورت گیرد.

هر چند همه امیدها به مذاکرات روز شنبه خانم می با ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا در بروکسل بسته شده ولی برخی دیپلمات‌های اتحادیه اروپا معتقدند که ۴۸ ساعت زمان کمی برای حل اختلاف نظرهای اساسی اسپانیا و بریتانیا در مورد آینده تنگه جبل الطارق است و شاید تکلیف نهایی به نشست دیگری در ماه دسامبر موکول شود.

بیشتر بخوانید:

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیوان دادگستری اروپا درباره امکان بازگشت بریتانیا به اتحادیه رای می‌دهد

عالی‌ترین مقام دیوان دادگستری اروپا خروج یکطرفه بریتانیا از اتحادیه اروپا را قانونی توصیف کرد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد