واکنش ماکرون به خشونت در تظاهرات جلیقه‌زردهای فرانسه: شرم بر شما

تظاهرا جلیقه‌زرد ها در پاریس
تظاهرا جلیقه‌زرد ها در پاریس Copyright رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی ناآرامی‌های خیابانی روز شنبه در پاریس، رئیس‌جمهور فرانسه خشونت‌ها را محکوم کرده است.

آگهی

در پی ناآرامی‌های خیابانی روز شنبه در پاریس، رئیس‌جمهور فرانسه خشونت‌ها را محکوم کرده است.

در حالی که درگیری میان معترضان به افزایش قیمت سوخت موسوم به «جلیقه زردها» در خیابان شانزه‌لیزه پاریس تا پاسی از شب ادامه داشت، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در توییتی نوشت: «متشکرم از نیروهای تامین نظم برای شجاعت و حرفه‌ای‌گری‌شان. شرم بر کسانی که به آنان حمله کردند. شرم بر کسانی که بر دیگر شهروندان و روزنامه‌نگاران تعدی کردند. شرم بر کسانی که نمایندگان منتخب را مورد ارعاب قرار دادند. در جمهوری فرانسه جایی برای خشونت نیست.»

دو خبرنگار تلویزیونی فرانسه حاضر در تجمع شهر تولوز که روز شنبه به اتهام «همدستی با دولت» هدف حمله معترضان قرار گرفته بودند به دادگاه شکایت کرده‌اند. دو روزنامه‌نگار نیز در شهر بزیه در جنوب فرانسه که با شعارهای «عوامل خودفروخته به ماکرون» مورد حمله جلیقه‌زردها قرار گرفته بودند شکایت مشابهی را تسلیم دادگاه کرده‌اند.

عکس از رویترز
امانوئل ماکرون در حساب توییتر خود به شدت به ناآرامی‌های شنبه شب پاریس واکنش نشان داده است

بنا به آمار پلیس در جریان درگیری‌های تظاهرکنندگان با پلیس در شانزلیزه در روز شنبه، ۲۴ تن شامل پنج مامور پلیس زخمی شدند. ۶۹ تن نیز بازداشت شده‌اند.

آغاز درگیری زمانی رخ داد که معترضان به سمت کاخ الیزه در مجاورت خیابان شانزه‌لیزه حرکت کردند. پلیس با گاز اشک‌آور و ماشین آبپاش سعی در متفرق کردن تظاهرکنندگان داشت و معترضان با آتش‌زدن صندلی کافه‌ها، شکستن شیشه مغازه‌ها و پرتاب کپسول‌های گاز آتش‌زا به مقابله برخاستند.

گفته می‌شود عمده تظاهرکنندگان از آنارشیست‌ها، نقاب‌پوشان موسوم به «بلک بلاک‌ها» بوده‌اند.

عکس از رویترز

کریستوف کستنر، وزیر کشور فرانسه، نیروهای وابسته به جریان راست افراطی را از نیروهای بسیار فعال در جریان تظاهرات روز شنبه خوانده است.

مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی «انسجام ملی» با حمایت از معترضان از دولت برای عدم صدور مجوز برای تظاهرات در شانزلیزه انتقاد کرده است.

مقامات فرانسه برای روز شنبه مجوز تجمع در محوطه مقابل برج ایفل را صادر کرده بودند.

مطابق آمار وزارت کشور تعداد تظاهرکنندگان در سراسر فرانسه بیش از ۱۰۶ هزار تن برآورد شده است که در مقایسه با رقم ۲۸۲ هزار و ۷۱۰ تن شنبه گذشته کاهش در شمار معترضان خیابانی را نشان می‌دهد. با این حال خشونت و درگیری در جریان تظاهرات فراتر از هفته گذشته گزارش شده است.

عکس از رویترز

معترضان برای شنبه هفته آینده، یک دسامبر، فراخوان تکرار تجمع داده‌اند.

دولت فرانسه قصد دارد در چارچوب سیاست تشویق عمومی به استفاده از خودروهای هیبریدی و کاهش خودروهای متکی به سوخت فسیلی، از ابتدای سال آینده میلادی مالیات بر هر لیتر گازوییل را ۶.۵ و هر لیتر بنزین ۲.۹ سنت افزایش دهد. امری که جرقه اعتراضات سراسری را زده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«گزینه برقراری وضعیت اضطراری در جلسه کابینه فرانسه مطرح نشد»

درگیری پلیس با جلیقه زردهایی که خیابان‌های بروکسل را قرق کرده‌اند

انتقال مهاجران برای «پاکسازی» پاریس در آستانه المپیک خشم شهرداران فرانسه را برانگیخت