کاتالونیا؛ مدیریت جنگل‌های بلوط چوب‌پنبه در خدمت شراب‌سازی
Copyright European Forest Institute

کاتالونیا؛ مدیریت جنگل‌های بلوط چوب‌پنبه در خدمت شراب‌سازی

نگارش از Ole Krogsgaard
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از ۴۰۰ سال پیش چوب پنبه برای مهر و موم کردن بطری شراب به‌کار می‌رود. عمر بازیافت چوب‌پنبه کوتاه است، به همین دلیل هم از صنایع محبوب طرفداران محیط‌زیست به شمار می‌آید. محافظت از جنگل‌های بلوط نه تنها در تولید محصول با کیفیت چوب‌پنبه، بلکه تاثیر مثبتی بر محیط زیست دارد.

آگهی

قرنهاست که چوپ پنبه برای بطری شراب به‌کار برده می‌شود. اما دانشمندان هشدار داده اند که تغییرات اقلیمی تهدیدی برای این گیاه به شمار می‌رود. اما چوب پنبه چگونه تولید می‌شود؟ یورونیوز برای یافتن جواب این سوال به جنگل بلوط چوب‌پنبه‌ در کاتالونیا رفته است  

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

در کارخانه اولر روزانه ۱.۵ میلیون چوب پنبه برای بطری شراب تولید می‌شود. 

دلیل استفاده از چوب پنبه برای بطری، حفاظت شراب از هواست. در اوایل قرن بیست‌ویکم استفاده از پلاستیک صنعت چوب پنبه را تهدید می‌کرد، اما امروزه تقاضا برای چوب پنبه بیشتر شده است.

چوب پنبه پوست بیرونی نوعی از درخت بلوط است. کندن آن از درخت نیاز به دقت و مهارت دارد. مراقبت از جنگل برای داشتن چوب پنبه با کیفیت بالا ضروری است.

جنگلداران درختهایی بی‌فایده را قطع می‌کنند تا مطمئن شوند برای آب و مواد معدنی کافی برای رشد بقیه درختان وجود دارد.

مدیریت درست جنگل و حفاظت از آن نه تنها در تولید محصول با کیفیت مهم است، بلکه تاثیر مثبتی بر محیط زیست و شرایط اقلیمی دارد، مثلا مانع از گرمایش و خشکسالی می‌شود.

اما تنها ۲۵ درصد جنگلهای کاتالونیا به درستی مدیریت می‌شود. در جنگلهای متراکم، گیاهان برای دریافت آب با هم رقابت می کنند، در نتیجه خطر خشکسالی تقویت می‌شود.

کارلوس گارسیا دانشمند محیط زیست می‌گوید: «نتیجه تراکم گیاه، خشکیدگی جنگل و از بین رفتن برخی از گیاهان است که به تبع آن خطر آتش سوزی بیشتر می‌شود. مثلا در این جنگل بلوط آثار آتش‌سوزی‌ای که ۷، ۸ سال پیش رخ داد، هنوز هم دیده می‌شود.»

صنعت چوب پنبه به عنوان صنعت دوستدار محیط زیست شناخته می‌شود. چرا که طول چرخه بازیافت آن کم است.

کارخانه تولید چوب پنبه «اولر» نیز با تقاضای بالا روبروست. مواد اولیه برای تهیه چوب پنبه از جنگلهای بلوط چوب‌پنبه‌ای کاتالونیا به این کارخانه می‌آید. پس چرا این جنگلها به درستی مدیریت نمی‌شوند؟‌

یکی از دلایل اصلی آن این است که این اراضی به قطعات کوچک و بین چندین مالک خصوصی تقسیم شده است که همه آنها به امکانات مالی کافی برای مدیریت و حفاظت از جنگل دسترسی ندارند.

از نظر کارلوس گارسیا راه حل، ایجاد یک کنسرسیوم است تا صاحبان جنگل‌های کوچک بتوانند در مدیریت جنگل مشارکت داشته باشند.

**بیشتر بخوانید: **

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط