نخستین نوزادان مقاوم به آچ‌آی‌وی حاصل از مهندسی ژنتیک در چین به دنیا آمدند

نخستین نوزادان مقاوم به آچ‌آی‌وی حاصل از مهندسی ژنتیک در چین به دنیا آمدند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برای انجام این پروژه دانشمندان ابتدا تخمک و اسپرم را از والدین دریافت کرده و پس از ایجاد لقاح مصنوعی عملیات مهندسی ژنتیک را بر روی سلول‌های جنینی انجام دادند.

آگهی

دانشمندان چینی مدعی شدند که با استفاده از دستکاری و ویرایش ژن‌ها نخستین نوزادان مهندسی شده را خلق کرده‌اند. حاصل این ابتکار مهندسان چینی، تولد دو نوزاد دختر به نام‌های لولو و نانا است.

به گفته دانشمندان چینی این دو دختر نخستین انسان‌های «اصلاح ژنتیکی شده» جهان هستند. برای اینکار دانشمندان از یک قیچی مولکولی بسیار قوی و پیشرفته به نام CRISPR/Cas9 استفاده کردند. آنها با استفاده از ژن CCR5 که بخشی از ماده ژنتیکی ویروس اچ‌آی‌وی است توانستند نوزادانی را خلق کنند که نسبت به ویروس اچ‌ای‌وی و بیماری ایدز مقاوم هستند.

جینکوی هی، مدیر این گروه تحقیقاتی از دانشگاه علم و صنعت جنوبی چین اعلام کرده‌ است که این کار را به صورت بسیار ایمن انجام داده و نوزادن حاصل از این مهندسی کاملا سالم هستند.

بیشتر بخوانید:

برای انجام این پروژه دانشمندان ابتدا تخمک و اسپرم را از والدین دریافت کرده و پس از ایجاد لقاح مصنوعی، عملیات مهندسی ژنتیک را بر روی سلول‌های جنینی انجام دادند. سپس این دو جنین به رحم مادر انتقال داده شدند و مراحل رشد خود را به طور طبیعی در درون بدن مادر گذراندند.

اگر نتایج این پروژه با موفقیت همواه شود یک موفقیت بزرگ در علم ژنتیک و پزشکی محسوب خواهد شد چرا که با این روش می‌توان در آینده تا حد ممکن از بروز بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی جلوگیری  و همینطور انسان‌ها را در برابر بسیاری از بیماری‌های غیرژنتیکی مصون کرد.

با این حال این پروژه هنوز باید راهی طولانی برای فراگیر شدن بیپیماید. بجز مطالعه مسائل ژنتیکی و بررسی امکان تغییرات در ژنوم انسان، مسائل اخلاقی مربوط به آن نیز باید مورد بررسی قرار گیرند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش جنین انسان به طعم کلم‌برگ و هویج چگونه است؟ محققان پاسخ می‌دهند

آیا دادن پول نقد به والدین می‌تواند به رشد مغزی نوزادان کمک کند؟

نتیجه یک تحقیق: مردان سوئیسی بی‌کیفیت‌ترین اسپرم را در اروپا دارند