آلمان: روسیه هر چه زودتر ناوهای توقیف‌شده اوکراین را آزاد کند

ناوچه‌های توقیف شده اوکراینی به دست نیروی دریایی ارتش روسیه
ناوچه‌های توقیف شده اوکراینی به دست نیروی دریایی ارتش روسیه Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یکی از هم‌حزبان دموکرات مسیحی آنگلا مرکل به نام نوربرت روتگن پیشنهاد داد که اروپا روسیه را به دلیل رفتار اخیرش در برابر اوکراین «تحریم» کند.

آگهی

آلمان از روسیه خواست تا «هر چه زودتر» سه ناو توقیف شده اوکراینی را آزاد کند. اورسولا وان‌در له‌ین، وزیر دفاع آلمان روز سه‌شنبه ضمن دادن این هشدار به کرملین، از هر دو کشور روسیه و اوکراین خواست تا «به شکلی فعال» برای آرام کردن اوضاع اقدام کنند.

ساعاتی پیش از انتشار این سخنان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در یک گفتگوی تلفنی با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان مراتب «نگرانی جدی» خود از تصمیم دولت اوکراین به برقراری حکومت نظامی در این کشور را به اطلاع وی رسانده و از او خواسته بود تا با استفاده از نفوذ خود نزد دولت کی‌یف، در مورد هر گونه «اقدام نسنجیده» به مسئولان اوکراینی اخطار بدهد.

آنگلا مرکل نیز در این گفتگو خواستار تنش‌زدایی میان روسیه و اوکراین شد.

وزیر امور خارجه آلمان نیز گفت کشورش از تلاش برای تنش‌زدایی میان روسیه و اوکراین دست برنخواهد داشت. هایکو ماس روز سه‌شنبه با اعلام این خبر و با تأکید بر نقش قدرت‌های اروپایی در حل مناقشه روسیه و اوکراین گفت: «اکنون اهمیت افزایش گفتگوها میان آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین از هر زمان دیگری بیشتر است.»

از سوی دیگر یکی از هم‌حزبان دموکرات مسیحی آنگلا مرکل به نام نوربرت روتگن پیشنهاد داد که اروپا روسیه را به دلیل رفتار اخیرش در برابر اوکراین «تحریم» کند. وی در حالی این پیشنهاد را ارائه کرده که روزهای گذشته روبل روسیه بخشی از ارزش از دست رفته خود را به دست آورده است.

بیشتر بخوانید:

روسیه پس از این تحولات، بار دیگر نسبت به بالا گرفتن تنش در منطقه هشدار داد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز سه‌شنبه گفت: «برقراری حکومت نظامی در مناطق مختلف می‌تواند تهدید بالقوه‌ای برای بالا گرفتن تنش در جنوب شرقی اوکراین باشد.»

شلیک نیروی دریایی روسیه به دو ناوچه و یک یدک کش اوکراینی روز یکشنبه ۴ آذر در حد فاصل دریای آزوف و دریای سیاه، چند زخمی برجای گذاشت. این آب‌راه استراتژیک در نزدیکی شبه جزیره کریمه قرار دارد. نیروی دریایی روسیه این سه شناور اوکراینی را به دلیل «ورود غیر قانونی به آب‌های سرزمینی» این کشور توقیف و خدمه آنها را بازداشت کردند. اوکراین این اتهام را نمی‌پذیرد.

واسیل هریتساک، رئیس سازمان امنیت اوکراین، اس‌بی‌یو اعلام کرد یکی از مأموران ضداطلاعات این کشور در جریان رویارویی دریایی با روسیه در روز یکشنبه مجروح شده است. به گفته این مقام عالی‌رتبه اوکراینی، این مأمور بر اثر حمله یک فروند جنگنده روسی به ناوی که در آن حضور داشته، زخمی شده و حال او وخیم است.

رویترز
واسیل هریتساک، رئیس سازمان امنیت اوکراینرویترز

خبرنامه یورونیوز را هر روز در ایمیل خود دریافت کنید

پارلمان اوکراین روز دوشنبه ۵ آذر پیشنهاد پترو پروشنکو، رئیس جمهوری در پیوند با اجرای فرمان حکومت نظامی ۳۰ روزه در این کشور را تصویب کرد. این تصمیم یک روز پس از رویارویی میان کشتی‌های جنگی روسیه و اوکراین در تنگه کرچ گرفته شد.

واکنش‌های جهانی

همزمان با بالا گرفتن تنش میان روسیه و اوکراین روز سه‌شنبه مقام‌های رسمی در کشورهای مختلف جهان به این رویداد واکنش نشان دادند. تاکنون آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه، لهستان، دانمارک و کانادا «تهاجم» روسیه با شلیک موشک و توقیف ناوچه‌های اوکراین را محکوم کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از طرفین خواست مشکل پیش آمده را از راه «گفتگو» حل کنند.

کارین کنسل، وزیر امور خارجه اتریش نیز روز سه‌شنبه دو طرف درگیر در منطقه را به خویشتن‌داری فراخواند و گفت: «روسیه و اوکراین باید ضمن تنش‌زدایی در دریای آزوف، بدون توسل به زور درگیری را تمام کنند.»

وی همچنین خواستار آن شد که موضوع از طریق گفتگو و با پادرمیانی سازمان ملل متحد یا سازمان امنیت و همکاری اروپا فیصله یابد.

رومن رادف، رئیس جمهوری بلغارستان نیز خواستار تنش‌زدایی میان اوکراین و روسیه، رفع توقیف ناوچه‌های اوکراینی و آزادی خدمه آنها در روسیه شد.

بلغارستان، ترکیه، گرجستان، روسیه، اوکراین، مولداوی و رومانی دورتادور دریای سیاه واقع شده‌اند. دریای آزوف نام یک پهنه آبی است که به صورت پیشرفتگی در شمال دریای سیاه واقع شده و روسیه و اوکراین آن را در بر گرفته‌اند.

آگهی

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنش میان روسیه و اوکراین؛ ناتو با فرماندهان ارتش اوکراین جلسه فوق‌العاده تشکیل می‌دهد

اوکراین: برای نخستین‌بار بمب‌افکن راهبردی روسیه را سرنگون کردیم

اولین مصاحبه یولیا ناوالنایا همسر الکسی ناوالنی؛ از چگونگی شنیدن خبر مرگ او تا انتقاد از غرب