وعده‌های ماکرون هم جلیقه زردها را قانع نکرد

وعده‌های ماکرون هم جلیقه زردها را قانع نکرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای ماکرون با انتقاد شدید از مخالفان سیاسی دولت، آن‌ها را به سوء استفاده از نارضایتی‌ها متهم کرد.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه برای نخستین بار به مطالبات صدها هزار عضو جنبش موسوم به «جلیقه زردها» واکنش نشان داد. با این حال توضیحات آقای ماکرون نتوانست این گروه از شهروندان فرانسوی را قانع کند.

رئیس جمهوری فرانسه که در جمع دولتمردان و شماری از اعضای پارلمان این کشور در کاخ الیزه سخن می‌گفت، بر لزوم افزایش تدریجی قیمت گازوئیل تاکید کرد و گفت: «دولت رویکردش را در این باره تغییر نخواهد داد.»

از ۱۰ روز پیش صدها هزار شهروند فرانسوی با پوشیدن جلیقه‌های زرد و بستن اتوبان‌ها، نسبت به این برنامه دولت اعتراض می‌کنند. قسمت عمده اعضای این جنبش شهروندان پر شمار دهک‌های پایین جمعیتی فرانسه هستند که برای گذران زندگی روزمره خود با مشکل مواجهند.

آقای ماکرون در سخنان خود گفت: «من ناراحتی این بخش از جامعه را درک می‌کنم... تنها می‌توانم خود را در مشکلات آن‌ها شریک بدانم.» رئیس جمهوری فرانسه با این حال تاکید کرد که بزرگ‌ترین قربانیان آلاینده‌های هوا، فرانسوی طبقه متوسط و پایین جامعه هستند. 

وی وعده داد افزایش قیمت گازوئیل با توجه به قیمت جهانی نفت باشد تا «بر دوش طبقات پایین جامعه فرانسه» فشار وارد نکند.

این سخنان بلافاصله با واکنش منفی «جلیقه زردها» در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های فرانسوی مواجه شد. نمایندگان این گروه می‌گویند هیچ پاسخ روشنی از آقای رئیس جمهور نگرفته اند.

بیشتر بخوانید:

مخالفان، امانوئل ماکرون را رئیس جمهوری ثروتمندان فرانسه می‌دانند و معتقدند وی پس از حذف مالیات بر دارایی، تلاش می‌کند کمبود بودجه دولتی را از حقوق و مزایای تامین اجتماعی شهروندان با درآمد کمتر جبران کند.

آقای ماکرون باوجود تاکید بر رویکرد انرژی دولت و تلاش برای کاهش وابستگی به منابع فسیلی، تاکید کرد طرح جایگزینی برق هسته‌ای با انرژی‌های پاک در حال حاضر به کندی پیش خواهد رفت. نمایندگان حزب سبزهای فرانسه از این رویکرد رئیس جمهوری به شدت نگران هستند و می‌گویند که با توجه به قدیمی بودن رآکتورهای اتمی این کشور، امکان بروز فاجعه به شدت وجود دارد.

رئیس جمهوری فرانسه در بخشی از سخنان خود، قطع وابستگی به نفت و میعانات گازی را، یک سیاست استراتژیک در برابر وابستگی به کشورهایی نظیر ایران و عربستان خواند. با این حال ژان لوک ملانشون، رهبر جنبش فرانسه رام نشدنی وی را به دروغگویی متهم کرد و دولت را مسئول اصلی بالا بودن قیمت سوخت معرفی کرد.

طبق آخرین نظرسنجی‌ها امانوئل ماکرون تنها در میان ۲۶ درصد جامعه فرانسه محبوبیت دارد. وی در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۷، توانست رای ۲۴ درصد شهروندان این کشور را کسب کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت فرانسه یک گام دیگر عقب نشست؛ افزایش مالیات بر سوخت به کلی لغو شد

تظاهرات جلیقه‌زردها در شانزه‌لیزه: بیش از یکصد تن بازداشت شدند

استعفای مدیر فرانسوی به دلیل تهدید به مرگ پس از تذکر حجاب؛ دولت از دانش‌آموز محجبه شکایت می‌کند