تلاش برای استیضاح رئیس مجلس ایران؛ حواشی FATF دامنگیر لاریجانی شد

تلاش برای استیضاح رئیس مجلس ایران؛ حواشی FATF دامنگیر لاریجانی شد
Copyright عکس از رویترز
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران در اعتراض به اقدام علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران در خصوص ارسال مستقیم مصوبه مورد ایراد شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار استیضاح او شدند.

آگهی

تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران در اعتراض به اقدام علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران در خصوص ارسال مستقیم مصوبه مورد ایراد شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار استیضاح او شدند.

مطابق این درخواست که به امضاء ۲۷ تن از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران رسیده، آقای لاریجانی به دلیل تخلف از اجرای ماده ۲۰۰ آئین نامه داخلی مجلس و اصل ۱۱۲ قانونی اساسی ایران باید توسط کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس مورد استیضاح قرار گیرد.

آقای لاریجانی، سه هفته پیش، مصوبه لوایح مورد ایراد شورای نگهبان در خصوص الحاق دولت ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را برای بررسی و رفع اختلاف نظر پیش آمده به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کرد.

نمایندگان درخواست کننده استیضاح آقای لاریجانی، معتقدند که این مصوبه باید بار دیگر در مجلس بررسی می‌شد و ارسال سریع آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام فاقد وجاهت قانونی لازم بوده است.

بیشتر بخوانید:

به گفته نمایندگان منتقد طبق ماده ۲۰۰ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس، اگر مصوبات مجلس تامین کننده نظرات شورای نگهبان نباشد دوباره در مجلس مطرح می‌شود و در صورتی که مجلس همچنان بر رأی خود پافشاری کند، مصوبه مذکور برای رفع اختلاف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌شود. همچنین بنا بر تاکید این نمایندگان، اصل ۱۱۲ قانون اساسی ایران نیز بر اجرای همین رویه تاکید دارد.

در همین حال، حسینعلی حاجی دلیگانی از امضاءکنندگان طرح استیضاح رئیس مجلس ایران در صفحه شخصی توئیتر خود علی لاریجانی را به تک روی و تخلف از قانون متهم کرده و استیضاح را تنها راه مقابله با این اقدامهای او قلمداد کرده است.

تصویب لوایح الحاق دولت ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در مجلس ایران با مخالفت شدید نمایندگان اصولگرا و منتقد دولت همراه بود. آنها امیدوار بودند که پس از عدم تائید این مصوبه ها توسط شورای نگهبان و طرح دوباره آنها در مجلس، شرایط برای اعمال حذف و تغییر در آنها فراهم شود.

همزمان نمایندگان اصولگرای مجلس ایران، طرح استیضاح محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران را نیز به دلیل انتقادهای او از حجم بالای پولشویی در کشور به جریان انداخته‌اند.

موضع آقای ظریف درباره شدت پولشویی در ایران، پس از رد مصوبه مجلس درباره پیوستن ایران به کنوانسیون جهانی مبارزه با پولشویی از سوی شورای نگهبان در دو هفته گذشته انتقادهای بسیاری از مقام‌ها و رسانه‌های اصول‌گرا را به دنبال داشت.

بیشتر بخوانید:طرح استیضاح ظریف به هیات رئیسه مجلس رسید

چهار لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو)»، «اصلاح قانون پولشویی»، «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» و «الحاق ایران به کنوانسیون مقابله باتامین مالی تروریسم (CFT) از جمله توصیه‌های FATF به ایران است تا تهران بتواند از رفتن به لیست سیاه این نهاد بین المللی خودداری کند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک هفته مانده به نشست FATF در پاریس؛ بانک مرکزی ایران: هر تصمیمی کم اثر است

طرح استیضاح روحانی با تاکید بر ناکارآمدی برجام

گروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم باز هم به ایران فرصت داد