درخواست دانشگاهیان برای تحریم چین به دلیل برخورد با مسلمانان اویغور

درخواست دانشگاهیان برای تحریم چین به دلیل برخورد با مسلمانان اویغور
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«باید به این وضعیت رسیدگی شود تا از نتایج ناگوار قبول سرکوب دولتی بخشی از جمعیت یک کشور بر اساس دین یا قومیت، جلوگیری شود.»

آگهی

جمعی از دانشگاهیان روز دوشنبه ۲۶ نوامبر (۵ آذر) خواستار اعمال تحریم علیه چین به علت برخورد این کشور با مسلمان اویغور شدند.

یک جمع ۲۷۸ نفره از دانشگاهیان رشته‌های گوناگون از سراسر جهان با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن بازداشت اقلیت مسلمانان اویغور توسط دولت چین خواستار تحریم این کشور از سوی جامعه جهانی شدند. 

این جمع با هشدار اینکه بی‌عملی در برابر چنین اقداماتی به معنای «قبول شکنجه روانی انسان‌های بی‌گناه است» اعلام کردند: «باید به این وضعیت رسیدگی شود تا از نتایج ناگوار قبول سرکوب دولتی بخشی از جمعیت یک کشور بر اساس دین یا قومیت، جلوگیری شود.»

رویترز
مسلمانان ایغور ساکن ترکیه در تجمع اعتراضی به چین در استانبولرویترز

در این بیانیه آمده است: «کشورها باید تقاضای پناهندگی مسلمانان اویغور را هر چه سریعتر بررسی کنند و سازمان ملل می‌بایست اقداماتی در جهت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی بازداشت دسته‌جمعی این اقلیت مذهبی صورت دهد و درهای اردوگاه‌های نگهداری اویغورها را ببندد.»

چندی پیش سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده بود که اقلیت مسلمان اویغور در چین با بازداشت‌های خودسرانه، محدودیت در انجام تکالیف دینی و همچنین «دین‌زدایی اجباری سیاسی» روبرو هستند.

رویترز
مسلمانان ایغور ساکن ترکیه در تجمع اعتراضی به چین در استانبولرویترز

از سوی دیگر دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر اعلام کرد دولت چین در اقدامی مخفیانه و سازمان‌یافته در حدود یک میلیون مسلمان اویغور را در «اردوگاه‌های تعلیمی» بازداشت و تحت آموزش‌های «سیاسی» قرار داده‌ است.

پکن در واکنش به این گزارش‌ها اعلام کرده است تنها افرادی به «اردوگاه» فرستاده می‌شوند که مرتکب جرم شده‌اند و اقدامات امنیتی در منطقه سین‌کیانگ، محل زندگی اویغورها، به منظور مقابله با افراطی‌گرایی است که مشوق خشونت هستند.

چین مدعی است که اردوگاه‌ها اماکن مراکز آموزش حرفه‌ای هستند که دولت به منظور شکوفایی اقتصادی منطقه، کنترل افراطی‌گرایی و آموزش توانایی‌های فنی برپا شده‌اند.

وزیرخارجه چین نیز گفته است که دنیا باید «شایعات» مربوط به اویغورها را نادیده بگیرد و به دولت چین اعتماد کند.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نزدیک به نیمی از شهرهای بزرگ چین در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند

چین و فروش تجهیزاتی با کاربرد نظامی به روسیه؛ هدف واشنگتن از انتشار عمومی اطلاعات محرمانه چیست؟

طوفان در چین آدم‌ها را در خواب از آپارتمان‌های بلندمرتبه بیرون کشید