مذاکرات صلح افغانستان، طالبان و داعش؛ گفتگوی یورونیوز با آلیس ولز، معاون وزارت خارجه آمریکا

مذاکرات صلح افغانستان، طالبان و داعش؛ گفتگوی یورونیوز با آلیس ولز، معاون وزارت خارجه آمریکا
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آلیس ولز: «طالبان خود را بخشی از جامعه افغانستان می داند، آنها می گویند به حمایت مردم از خود اعتقاد دارند به همین دلیل هم باید در روند مذاکرات صلح شرکت کند تا مردم افغانستان سرانجام به رفاه برسند.»

آگهی

آلیس ولز معاون و نماینده آسیای میانه و افغانستان وزارت خارجه آمریکا است. با او درباره مذاکرات صلح افغانستان در ژنو و خواست دولت ملی افغانستان برای مذاکره با طالبان، در بروکسل گفتگو کردیم. وی یکی از اولین دیپلمات های آمریکایی است که با رهبران طالبان در قطر دیدارکرده است.

یورونیوز: شما به عنوان یک مقام ارشد آمریکا در مذاکرات با طالبان شرکت کرده اید تا چه حد فکر می‌کنید برنامه پیشنهادی دولت افغانستان برای صلح با طالبان واقعی و عملی باشد؟

آلیس ولز: فکر می‌کنم پیشنهاد صلحی که از سوی دولت ملی افغانستان مطرح شده است بسیار شجاعانه است. خصوصا در زمانی که طالبان همچنان به حملاتش ادامه می دهد. حملاتی که شهروندان عادی را نیز نشانه می‌رود. همزمان این موضوع نشان دهند اراده دولتی است که می‌خواهد مسئولیت صلح را به گردن طالبان هم بیندازد. چرا که طالبان می گوید خواستار صلح رد افغانستان است. آنها می گویند خواستار برقراری مشارکت در سیاست این کشور هستند. اما هنوز ندیدیم که به صورت عملی ادعای صلحشان اجرا شود به جز اینکه به آتش بس ماه ژوئن تن دادند. آتش بس ماه ژوئن بسیار در خشان بود چرا که نشان داد نیروهای طالبان همچون نیروهای دولتی و مردم افغانستان خواهان برقرار صلح و آرامش هستند. آنها بروشنی نشان دادند که خواستار صلح هستند. مشکل اصلی رهبران طالبان هستند؛ کسانی که در خارج از مرزهای افغانستان زندگی می کنند و تحت فشارهای مستقیم قرارندارند و ادامه جنگ برای آنها سودآور است. این که جامعه جهانی پیشنهاد صلح طالبان را پذیرفته، یک پیام کاملا روشن است به طرفهای درگیر در افغانستان و نشان می دهد که جامعه جهانی می خواهد گامهای مهمی برای صلح برداشته شود.

یورونیوز: طالبان می گوید دولت افغانستان را به رسمیت نمی شناسد اما حاضر است بطور مستقیم با دولت آمریکا مذاکره کند، دولت افغانستان می گوید این حق مردم افغانستان است که دولت در مذاکرات صلح با طالبان حضور داشته باشد، شما چگونه با این چالش مواجه می‌شوید؟

آلیس ولز: خواست صلح بسیار جدی است و همچنین آمریکا برای حمایت و فراهم کردن امکانات دستیابی به صلح در افغانستان و حضور در مذاکرات آماده است. انتخاب زلمای خلیل زاد برای نمایندگی آمریکا در مذاکرات هم نشانه مهمی است از اینکه کاخ سفید، دونالد ترامپ و وزیر خارجه آمریکا پیشنهادات صلح از جمله اینکه آیا طالبان به درخواست دولت ملی افغانستان پاسخ مثبت می دهد یا نه را بررسی می کنند. بصورت خودکار نهایتا مذاکرات صلح باید بین افغانها باشد. دولت ایالات متحده نمی تواند جایگزین دولت افغانستان در مذاکرات شود. هیچ کشور دیگری هم نمی تواند چنین نقشی را ایفا کند. اما آمریکا می تواند کمک کند تا طرفهای درگیر پای مذاکرات صلح بنشینند.

یورونیوز: طالبان می گوید یکی از شروط اصلی برای شرکت در مذاکرات صلح خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان است، آیا کاخ سفید قصد دارد نیروهایش را از افغانستان خارج کند؟

آلیس ولز: دلیل اصلی حضور نیروهای آمریکایی و چهل کشور دیگر در افغانستان وجود تهدیدها است. ما از این کشور خارج نمی شویم. دوباره به سال ۱۹۸۹ بازنخواهیم گشت. نمی خواهیم اشتباه سال ۱۹۹۲ را نیز باردیگر تکرار کنیم. اگر قرار است پیمان صلح برقرار شود باید بتوانیم صلح موفقیت آمیز و واقعی را برقرار کنیم.

یورونیوز: همگام با مذاکرات جهانی، روسیه هم تلاش می‌کند نقش میانجی میان طالبان و دولت وحدت ملی را بازی کند. آیا ایالات متحده از افزایش حضور روسیه در افغانستان نگران نیست؟

آلیس ولز: نه، روسیه به عنوان یک کشور قدرتمند منطقه‌ای قطعا می تواند نقش میانجی در مذاکرات صلح داشته باشد. اما اعتقاد ما این است که هیچ کشوری چه روسیه و یا ایالات متحده حق ندارد جایگزین دولت افغانستان در مذاکرات صلح شود. به همین دلیل فکر می کنیم باید بتوانیم نیروهای طالبان را برای مذاکرات صلح در کنار دولت افغانستان قراردهیم. به نظرم هر پیمان صلحی در افغانستان برای اینکه مشروعیت داشته باشد باید از سوی تمام جامعه افغانستان مشروعیت داشته و مورد قبول قرارگیرد. چرا که همانطور که می دانید جامعه افغانستان کاملا یک جامعه چند قومی و مذهبی است.

یورونیوز: ایالات متحده بارها ایران و روسیه را به حمایت از طالبان متهم کرده است. گفته می‌شود در سایه ضعف ارتش و دولت افغانستان، تهران و مسکو برای مقابله با گسترش نفوذ داعش به نزدیکی مرزهای خود از طالبان حمایت می‌کنند. اولویت واشنگتن در افغانستان چیست؟ جلوگیری از قدرت گرفتن داعش یا تضعیف طالبان، در حالی که مطلع هستید که در ماه های اخیر نیروهای داعش قدرت زیادی در افغانستان گرفته اند؟

آلیس ولز: هدف و اولویت ما این است که افغانستان بار دیگری به عنوان خاک پرورش تروریستها علیه ایالات متحده و متحدان منطقه ای و جهانی این کشور مورد سوء استفاده قرارنگیرد. دلیل اصلی حضور ما در افغانستان این است که تهدیدات تروریستی همچنان در این کشور وجود دارد. شما حق دارید وقتی که می گویید داعش در حال قدرت گرفتن در این کشور است و به همین دلیل هرچه سریعتر باید به راه حل سیاسی صلح برسیم. چرا که در این صورت گروه های مختلف در این کشور می توانند با نیروهای داعش مبارزه و آنها را شکست دهند. چرا که داعش باید برچیده شود. شما نمی توانید با داعش تعامل کنید. این در حالی است که طالبان خود را بخشی از جامعه افغانستان می داند، آنها می گویند به حمایت مردم از خود اعتقاد دارند به همین دلیل هم طالبان باید در روند مذاکرات صلح شرکت کند تا مردم افغانستان سرانجام به رفاه برسند.

خبرنگار • نیما قدکپور

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

داماد عزادار کابلی: جنگ اینجا و گپ صلح آنجا

طالبان همزمان با نشست روسیه خواستار پایان «اشغال» افغانستان شد

اتحادیه اروپا برای تحریم شهرک‌نشینان افراطی اسرائیل به «توافق سیاسی» دست یافت