بیانیه پایانی گروه بیست؛ ساختار سازمان تجارت جهانی باید اصلاح شود

بیانیه پایانی گروه بیست؛ ساختار سازمان تجارت جهانی باید اصلاح شود
بیانیه پایانی گروه بیست؛ ساختار سازمان تجارت جهانی باید اصلاح شود
Copyright 
نگارش از Mehrdad Sadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کشورهای عضو گروه بیست همچنین در بیانیه پایانی ضمن اعتراف به این نکته که سیستم تجاری مبتنی بر چندجانبه گرایی هنوز به بسیاری از اهداف خود دست نیافته است بر ضرورت ایجاد اصلاحات در ساختار سازمان تجارت جهانی تاکید کردند.

آگهی

سیزدهمین نشست اعضای گروه بیست در حالی یکشنبه شب در بوئنوس آیرس به کار خود پایان داد که پیش از شروع و هنگام برگزاری با حواشی متعددی همراه بود.

از ملاقات لغو شده تا مصافحه پر حاشیه

دیدار رئیس جمهوری آمریکا با همتای روس یکی از خبرسازترین موضوعات پیش از شروع اجلاس سران G20 بود.

دونالد ترامپ در اقدامی عجیب و پیش بینی نشده دقایقی پیش از ورود به آرژانتین دست به توییت شد و ملاقات برنامه ریزی شده خود را ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست گروه بیست را لغو کرد.

این درحالیست که وی پیشتر از فرصت حضور در اجلاس برای گفتگو با رئیس جمهوری روسیه به نیکی یاد کرده بود.

حضور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این اجلاس به عنوان میهمان از حواشی دیگر نشست سال جاری گروه بیست بود.

ولیعهد جوان در حالی پا به این اجلاس گذاشت که کمتر از دو ماه پیش جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت ریاض در کنسولگری عربستان در استانبول سر به نیست شد. این ماجرا با واکنش تند جامعه جهانی مواجه شد و حتی برخی از نزدیکترین متحدان ریاض در غرب را به انتقاد های جدی و نیز اقدامات تنبیهی واداشت.

دوربین رسانه ها و نگاه تیزبین خبرنگاران در اجلاس هر لحظه مترصد ثبت صحنه ای ویژه از حضور بن سلمان در این نشست بود که با همکاری ولادیمیر پوتین این امر به تحقق رسید.

رئیس جمهوری روسیه در روز نخست اجلاس هنگام مواجه شدن با محمد بن سلمان به نحوی با او مصافحه کرد که گویی نه جمال خاشقجی ای کشته شده و نه انگشت اتهامی به سوی دولتمردان سعودی نشانه گرفته شده است.

این درحالیست که عکس های منتشر شده از اجلاس به خوبی از رفتار سرد و نگاه غضب آلود رئیس جمهوری ترکیه نسبت به ولیعهد عربستان حکایت داشت. رجب طیب اردوغان در پایان اجلاس نیز باردیگر تاکید کرد که عاملان قتل جمال خاشقجی باید تحویل مقامات قضایی ترکیه شوند.

لغو کنفرانس خبری ترامپ

از دیگر نکات حاشیه ای که در روز پایانی بر صفحه خبرگزاری ها نشست لغو کنفرانس مطبوعاتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به دلیل مرگ «جرج بوش پدر» بود. رئیس کاخ سفید اعلام کرد پیش از برگزاری مراسم خاکسپاری در کنفرانس خبری شرکت نخواهد کرد.

سایه بحران اوکراین بر نشست

اما تنش میان روسیه و اوکراین یکی از مهمترین موضوعاتی بود که این اجلاس را تحت تاثیر خود قرار داد. توقیف ناوچه ها و دستگیری ملوان های اوکراینی در دریای سیاه توسط نیروی دریایی روسیه سبب شد تا واکنش های بین المللی به این موضوع پیش از اجلاس گروه بیست آغاز و در طول برگزاری آن نیز تداوم داشته باشد.

آخرین موضع گیری را در این خصوص آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان انجام داد. او در جریان دیدار با ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست ضمن ابراز نگرانی از بالاگرفتن تنش میان مسکو و کی یف و تاکید بر آزادی تردد در دریای آزوف از رئیس جمهوری روسیه خواست در جهت کاهش اختلافات و جلوگیری از دامن گرفتن بحران کنونی تلاش کند. این دقیقا همان خواسته ای بود که امانوئل ماکرون از همتای روس خود طلب کرد.

مناقشه اخیر دریایی میان مسکو و کی یف در واقع به عنوان بهانه اصلی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای لغو ملاقات با همتای روس خود عنوان شده بود.

بیشتر بخوانید:

چند نکته کلیدی که از نشست گروه بیست دستگیرمان شد

اجلاس گروه جی 20 همانطور که انتظار می رفت با توجه به تنش ها و اختلاف نظرهای عمیق میان برخی اعضا به خصوص بر سر توافقات مالی، رویکرد تجاری، مناشقات ژئوپولیتیک و موضوعات آب و هوایی با انتشار بیانیه ای کلی و پر ابهام به کار خود پایان داد.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا از همان روز نخست بر وجود اختلافات عمیق میان شرکت کنندگان بر سر موضوعات مختلف تاکید داشت و منابع نزدیک به هیئت آمریکایی نیز تصریح کرده بودند کشورشان با هرگونه بیانیه و یا موضع گیری مغایر با سیاست های کاخ سفید مخالفت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

تاکید بر معضلات تجاری و عدم محکومیت پروتکسیونیسم

در بیانیه پایانی نشست سال جاری گروه بیست که شنبه شب منتشر شد بر وجود مشکلات و معظلات تجاری میان تاکید شده است. این در واقع یک از معدود نکاتی است که کلیه کشورهای شرکت کننده در اجلاس بر سر آن تفاهم دارند.

آگهی

نشست بوئنوس آیرس در حالی برگزار شد که دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان یعنی آمریکا و چین درگیر یک جنگ تجاری تمام عیار بودند.

جنگ تجاری میان آمریکا و چین، دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان بیش از هر چیز مذاکرات بوئنوس آیرس را تحت الشعاع قرار داده بود. هر دو کشور پیش از این در اقدامی متقابل تعرفه های گمرکی بر صدها میلیاد دلار واردات کالاهای رقیب را افزایش داده اند.

توافق میان دو قدرت اقتصادی برای کاهش تنش موجود و کاستن از تبعات این جنگ تجاری که بی شک با کوتاه آمدن هر دو کشور بر سر تعرفه های گمرکی حاصل می شود می تواند تاثیر مثبتی بر بازارهای مالی جهان بگذارد.

بزرگترین قدرت های اقتصادی جهان برغم اتفاق نظر در خصوص وجود مشکلات تجاری به سرمنشا و یکی از علت های مهم آن یعنی پروتسکسیونیسم اشاره ای نکردند. بیست اقتصاد بزرگ دنیا در واقع از محکوم کردن سیاست های حمایتی و رویکرد یکجانبه گرایانه بزرگترین اقتصاد دنیا طفره رفته و آنرا نادیده گرفتند.

کشورهای عضو گروه بیست همچنین در بیانیه پایانی ضمن اعتراف به این نکته که سیستم تجاری مبتنی بر چندجانبه گرایی هنوز به بسیاری از اهداف خود دست نیافته است بر ضرورت ایجاد اصلاحات در ساختار سازمان تجارت جهانی تاکید کردند.

آگهی

تاکید بر ایجاد یک شبکه مالی قدرتمند

بخشی دیگر از بیانیه پایانی گروه بیست به تاکید اعضا بر تقویت هر چه بیشتر یک شبکه مالی ایمن درجهان اختصاص داشت. قدرت های بزرگ اقتصادی جهان با اشاره به این موضوع یادآور شدند که این شبکه بایست با مرکزیت یک صندوق بین المللی پول قوی تر و با اتکا به سهم و منابع مالی مناسب تر ایجاد شود.

شرکت کنندگان همچنین تاکید کردند که در صدد یافتن راهی برای مدیریت تاثیر جهانی سازی بر سیستم مالیاتی بین المللی هستند.

باقی ماندن اختلاف با آمریکا بر سر توافقنامه پاریس

کلیه کشورهای شرکت کننده در نشست گروه بیست به استثنای آمریکا در بیانیه پایانی بر تعهد خود نسبت به مفاد توافقنامه آب و هوایی پاریس اعلام کردند.

این توافقنامه که دونالد ترامپ از مخالفان سرسخت آن است تلاش در جهت مقابله با گرمایش زمین را سرلوحه خود قرار داده است.

امضاء کنندگان این بیانیه تاکید کرده اند که توافقنامه پاریس غیر قابل بازگشت و تجدید نظر است. این درحالیست که در بخشی از بیانیه که به تغییرات آب و هوایی اختصاص دارد آمریکا ضمن اعلام مخالفت با سند پاریس تاکید کرده است که استفاده از کلیه فن آوری ها و منابع موجود انرژی را با لحاظ کلیه مسائل زیست محیطی مد نظر دارد و موافق «رشد اقتصادی، دسترسی به منابع انرژی و امنیت است.»

آگهی

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مودی و رهبران «پابرهنه» گروه بیست به مهاتما گاندی ادای احترام کردند

گروه ۷، ۸ یا ۲۰؛ تفاوت آنها چیست؟

چین: سیاست‌های آمریکا موجودیت سازمان تجارت جهانی را به‌خطر می‌اندازد