شنبه سیاه پاریس؛ صدها تن در «شورش» جلیقه زردها زخمی شدند

 شنبه سیاه پاریس؛ صدها تن در «شورش» جلیقه زردها زخمی شدند
نگارش از Mehrdad Sadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

۲۸۷ نفر در جریان ناآرامی های روز شنبه در پاریس دستگیر شده اند. کریستف کاستانر، وزیر کشور فرانسه با تایید این آمار اعلام کرد که اغلب افراد دستگیر شده دارای هیچگونه سابقه کنشگری نبوده و به جریانی خاص تعلق ندارند. آنها به دام افراد خرابکار افتاده و اقدامات آنها را دنبال کرده اند.

آگهی

حرکت اعتراضی موسوم به «جلیقه زردها» که از سه هفته پیش به صورت سراسری در فرانسه آغاز شد حالا دیگر از مرحله کنترل خارج شده و بوی «انقلاب» به خود گرفته است. این تعبیری است که بسیاری از تحلیلگران و رسانه های فرانسوی در شامگاه شنبه یکم دسامبر پس از اوجگیری ناآرامی ها در پایتخت و دیگر شهرهای این کشور ارائه دادند.

در پاریس از «اوپرا» تا خیابان «فوش» و از آنجا تا کوچه «ریویولی» و بلوار «اوسمان» روز شنبه صحنه نبردهای خیابانی میان معترضان و نیروهای امنیتی بود. میدان «اتووال» که بنای معروف «ارک دو تریومف» یا طاق نصرت پیروزی در آن واقع شده و یکی از مبادی ورودی خیابان شانزلیزه به حساب می آید از نخستین ساعات صبح شاهد حضور معترضانی بود که دقیقه به دقیقه بر تعدادشان افزوده می شد.

درگیری ها پس از آنکه نیروهای امنیتی از ورود تظاهرکنندگان به شانزه لیزه ممانعت کردند آغاز و به تدریج به خیابان های اطراف و دیگر محله های شهر پاریس کشیده شد.

پلیس برای متفرق کردن و عقب راندن معترضان از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش استفاده کرد. در جریان درگیری ها در پایتخت فرانسه همچنین چندین خودرو به آتش کشیده شد و به بسیاری از اموال عمومی آسیب وارد آمد.

شدت درگیری ها که در برخی از نقاط با ضرب و شتم نیروهای امنیتی همراه بود سبب شد تا امانوئل ماکرون بلافاصله از بوئنوس آیرس، محل برپایی اجلاس گروه بیست مجبور به واکنش شود. آقای ماکرون که پیشتر تاکید کرده بود دولت از مواضع خود در قبال سیاست های اقتصادی کوتاه نمی آید با انتقاد از آنچه در خیابان های پاریس و دیگر شهرهای کشورش در حال وقوع بود، گفت: «آنچه امروز در پاریس روی داد هیچ ارتباطی با بیان مسالمت آمیز یک خشم مشروع ندارد.»

آقای ماکرون در ادامه تاکید کرد: «عاملان این خشونت ها نه خواهان تغییر هستند و نه بهبود اوضاع. آنها تنها به دنبال آشوب و برهم زدن نظم هستند.»

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی منابع امنیتی ۲۸۷ نفر در جریان ناآرامی های روز شنبه در پاریس دستگیر شده اند. کریستف کاستانر، وزیر کشور فرانسه با تایید این آمار اعلام کرد که اغلب افراد دستگیر شده دارای هیچگونه سابقه کنشگری نبوده و به جریانی خاص تعلق ندارند. آنها به دام افراد خرابکار افتاده و اقدامات آنها را دنبال کرده اند.

وزیر کشور فرانسه که برای تشریح اوضاع کنونی در پربیننده ترین بخش خبری شبکه یک تلویزیون این کشور حضور یافته بود بروز ناآرامی ها و اقدامات خرابکارانه در تداوم جنبش جلیقه زردها را ناشی از «استراتژی مدیریت شده توسط برهم زنندگان حرفه ای نظم عمومی» قلمداد و آنرا به شدت محکوم کرد.

آقای کاستانر همچنین در ادامه سخنان خود تاکید کرد که حدود یکصد تن از جمله ۱۹ نیروی پلیس در ناآرامی های روز شنبه در خیابان های پایتخت زخمی شده اند. به گفته وزیر کشور فرانسه یکی از جلیقه زردها در پی سقوط نرده ای بر روی سرش به شدت مجروح شده و هم اکنون در حالت کما قرار دارد.

کریستف کاستانر با اشاره به نفوذ افراد خرابکار و سوء استفاده آنها از این جنبش اعتراضی یادآور شده که عده ای «تنها برای غارت، شکستن، دزدی، مجروح کردن و حتی کشتن» به خیابان آمده بودند.

جنبش جلیقه زردها که ابتدا در اعتراض به وضع مالیات بر سوخت های فسیلی و افزایش قیمت بنزین و گازوئیل شکل گرفت اینک دامنه ای گسترده تر به خود گرفته و پشتیبانی شمار بیشتری از مردم فرانسه را با خود همراه کرده است.

اقشار متوسط جامعه که روز به روز قدرت خریدشان پایین می آید و سخت تر از گذشته روزگار را می گذرانند در سراسر فرانسه به این جنبش پیوسته و خواهان اصلاح وضعیت اقتصادی و برکناری دولت کنونی هستند.

گفتنی است که تعداد دیگری از شهرهای فرانسه نیز همزمان با پاریس صحنه بروز ناآرامی و درگیری جلیقه زردها با نیروهای امنیتی بود.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جلیقه زردها؛ تعطیلی پایتخت و آماده باش نیروهای ویژه برای رویارویی چهارم

«جلیقه زردها» برنامه مسابقات فوتبال در فرانسه را به هم ریختند

تظاهرات جلیقه‌زردها، الهام‌بخش اعتراضات خارج از مرزهای فرانسه