بیش از ۷۰۰ هزار مهاجر افغان از ایران به کشورشان بازگشته‌اند

بیش از ۷۰۰ هزار مهاجر افغان از ایران به کشورشان بازگشته‌اند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در سال جاری میلادی بیش از ۷۰۰ هزار افغان به دلیل مشکلات اقتصادی در ایران، به کشورشان برگشته‌اند.

آگهی

سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید بیش از ۷۰۰ هزار نفر افغان فاقد مدارک شناسایی در سال جاری میلادی از ایران به کشور خود بازگشته‌اند. بحران اقتصادی ایران یکی از دلایل بازگشت این مهاجران افغان خوانده شده است.

سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید این ارقام تنها افغان‌هایی را در بر می‌گیرد که به عنوان پناهجو در کمیساریای عالی سازمان ملل رسما ثبت نشده‌اند. یعنی آنهایی که هیچ اجازه اقامتی معتبری در اختیار ندارند.

این گزارش می‌افزاید میزان کار برای مهاجران افغان در ایران به شدت کاهش پیدا کرده است. افغان‌ها در ایران اغلب در شغل‌های کم در آمد و غیررسمی مشغول هستند.

بیشتر بخوانید:

طبق این گزارش خشکسالی شدیدی در غرب افغانستان در آغاز تابستان باعث شد تا افراد از روستاها ابتدا به شهرها مهاجرت کنند اما پس از آنکه نتوانستند شغل مناسبی برای خود بیابند تصمیم گرفتند به ایران بیایند، اما پس از مدتی دریافتند که به دلیل مشکلات اقتصادی در ایران، اوضاع در این کشور همسایه هم مساعد نیست و دوباره به کشور خود بازگشتند.

رسانه‌های ایران می‌گویند بسیاری از افغان‌هایی که وارد ایران شوند، بعد از سقوط ارزش پول ملی ایران، تصمیم گرفتند به ترکیه بروند و از این مسیر به اروپا برسند.

جان اگلند رئيس سازمان شورای پناهندگان به رویترز می‌گوید فشارهای آمریکا بر ایران ممکن است اثرات مخربی بر وضعیت افغانستان داشته باشد. «تحریم‌هایی که ترامپ علیه ایران وضع می‌کند اقتصاد ایران را با مشکل مواجه می‌کند و در عین حال مردم این کشور را با بحران‌های جدی رو‌به‌رو می‌سازد. در این صورت افغان‌هایی که به ایران مهاجرت کرده‌اند با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو می‌شوند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا پناهجویان ایرانی به افغانستان درخواست پناهندگی می‌دهند؟

شکنجه نوجوان افغان در قشم؛ مقامات کابل می گویند ضاربان دستگیر شده‌اند

افغانستان دومین کشور مهاجرفرست به اروپا در سال ۲۰۱۸