دست‌نویس نامه آلبرت انیشتن در حراج کریستی لندن
دست‌نویس نامه آلبرت انیشتن در حراج کریستی لندن
Copyright 
Copyright 

«نامه اینشتین به خدا»‌ نزدیک به ۳ میلیون دلار فروخته‌ شد

نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فیزیکدان آلمانی یهودی الاصل این نامه را در یک و نیم صفحه، خطاب به اریک گوتکیند (۱۹۶۵-۱۸۷۷ میلادی) فیلسوف یهودی آلمانی نوشته بود که کتابی درباره معنویت یهودی منتشر کرده بود.

آگهی

نامه مشهوری که آلبرت اینشتین در آن دیدگاهش نسبت به باور دینی را بیان می‌کند در حراج کریستی در نیویورک به فروش رفت.

این نامه که به «نامه اینشتین به خدا» مشهور است، روز چهارم دسامبر نزدیک به ۲ دو میلیون و نهصد هزار دلار در حراج کریستی نیویورک فروخته شد.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

این قیمت رکوردی برای نامه‌های دیگر اینشتن است که تاکنون در حراجی‌های دیگر به فروش رفته است.

فیزیکدان نظری یهودی الاصل این نامه را در یک و نیم صفحه، خطاب به اریک گوتکیند (۱۹۶۵-۱۸۷۷ میلادی) فیلسوف یهودی آلمانی نوشته بود، که کتابی درباره معنویت یهودی منتشر کرده بود.

آلبرت اینشتین در این نامه که در تاریخ ۳ ژانویه ۱۹۵۴ میلادی از آمریکا برای اریک گوتکیند فرستاده بود، دیدگاه‌ها و افکار درباره خدا، مذهب و هویت یهودی و جستجوی انسان ابدی بیان کرده بود.

Reuters
اینیشتن «نامه به خدا»‌ را از ایالات متحده آمریکا به اریک گوتکیند در آلمان فرستاده بودReuters

آلبرت اینشتین در این نامه نوشته شده است:‌ «کلمه خدا برای من مفهومی جز یک اصطلاح که محصول ضعف‌های انسانی نیست، ندارد. کتاب مقدس مجموعه‌ای از افسانه‌های قابل احترام [است]، اما هنوز بسیار ابتدایی است.»

وی دو ماه بعد از نوشتن این نامه به گوتکیند، در حالیکه ۷۵ سالگی خود را جشن می‌گرفت اعلام کرد «از نظر مذهبی عمیقا خداناباور» است.

بیشتر بخوانید:

فیزیکدان نظری یک سال بعد از ارسال این نامه در آوریل سال ۱۹۵۵ میلادی درگذشت.

آخرین بار که حراج کریستی نامه‌ای از اینشتن را به مزایده گذاشته بود در سال ۲۰۰۲ میلادی بود. در این حراجی نامه‌ای از فیزیکدان آلمانی خطاب به فرانکلین روزولت، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده به قیمت ۲ میلیون دلار فروخته شده بود.

«نامه اینشتن به خدا»‌ پیش از این در سال ۲۰۰۸ میلادی در حراج «بلومسبری» (Bloomsbury Auctions) در لندن به قیمت ۴۰۴ هزار دلار به‌فروش رفته بود.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط