قهر و آشتی قطر با شورای همکاری خلیج فارس

قهر و آشتی قطر با شورای همکاری خلیج فارس
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گرچه پادشاه عربستان به طور رسمی از امیر قطر دعوت کرده تا در اجلاس ۹ دسامبر شورای همکاری خلیج فارس حاضر شود اما قطر تا به امروز پاسخ مشخصی به این دعوت نداده‌است. عربستان و چند کشور دیگر عربی با طرح موضوع حمایت قطر از گروه‌های تروریستی روابط اقتصادی و دیپلماتیک‌شان را با دوحه قطع کرده‌اند.

آگهی

امارات متحده عربی می‌گوید برگزاری نشست قریب‌الوقوع شورای همکاری خلیج فارس نشان از آن دارد که این اجلاس با وجود مجادله سیاسی با قطر کماکان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد.

انور قرقاش، وزیر امور خارجه امارات روز پنج‌شنبه ۱۵ آذر در حساب رسمی تویتر خود نوشت: «مهم‌ترین دستاورد شورای همکاری خلیج فارس ابعاد اقتصادی آن بوده و خلق بازار اقتصادی مشترک میان کشورهای عضو آن.»

او در این پست توییتری همچنین تاکید کرده: «درگیری سیاسی زمانی پایان خواهد یافت که دلایل نهفته آن پایان یابد و در شرایط کنونی، این حمایت‌های قطر از نیروهای افراطی و دخالت آن در پایداری منطقه است که باید حل و فصل شود.»

نشست آتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس قرار است یکشنبه ۱۸ آذر در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شود.

اهمیت دستاورد اقتصادی شورای همکاری خلیج فارس

گرچه پادشاه عربستان به طور رسمی از امیر قطر دعوت کرده تا در اجلاس ۹ دسامبر شورای همکاری خلیج فارس حاضر شود اما قطر تا به امروز پاسخ مشخصی به این دعوت نداده‌ است. عربستان و چند کشور دیگر عربی با طرح موضوع حمایت قطر از گروه‌های تروریستی روابط اقتصادی و دیپلماتیک‌شان را با دوحه قطع کرده‌اند.

امارات متحده عربی روز پنج شنبه اعلام کرد که شورای همکاری خلیج فارس، با وجود تلخکامی‌ها با قطر کماکان معتبر باقی مانده است.

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

تحریم اقتصادی و دیپلماتیک قطر

هنوز مشخص نیست که قطر بالاخره به دعوت پادشاه عربستان پاسخ خواهد داد یا نه و اگر نظر مثبتی به این دعوت داشته باشد با چه سطحی از مقام‌های دیپلماتیک در آن حاضر می‌شود.

عربستان سعودیِ امارات متحده عربی و مصر (که البته عضو شورای همکاری خلیج فارس نیست) تحریم اقتصادی و دیپلماتیک‌ قطر را از ژوئن ۲۰۱۷ آغاز کردند. توجیه آنها برای تحریم قطر این است که دوحه از نیروهای «تروریستی» در منطقه حمایت می‌کند و با ایران پیوند دارد. البته قطر این ادعا را نادرست می‌داند و معتقد است بایکوت این کشور با هدف محدود کردن حوزه حاکمیت قطر صورت می‌گیرد.

افول شورای همکاری خلیج فارس؟

قطر هفته گذشته اعلام کرد که بعد از ۵۷ سال اوپک را ترک خواهد کرد تا بیش از گذشته بر تولید گاز متمرکز شود. البته خروج قطر از اوپکی که عربستان به نوعی در راس آن قرار دارد چندان هم بی‌معنا نیست. آن هم با در نظر گرفتن مشاجرات سیاسی و دیپلماتیک این دو کشور در سال‌های اخیر.

اختلاف شورای همکاری خلیج فارس و قطر موجب شد که نقش این شورا تا حدودی کمرنگ شود. شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۰ به عنوان یک مانع در برابر ایران و عراق ایجاد شد.

کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی عضو این شورا هستند. در آخرین نشستی که سال گذشته در کویت برگزار شد عربستان و کویت و امارات در سطح وزرا یا معاون نخست وزیران حاضر شده‌ بودند.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش ایران به خروج قطر از اوپک: اعضا از تک‌روی عربستان و روسیه عصبانی‌ هستند

سازمان دختر شایسته جهان ادعای شرکت نماینده عربستان در رقابت‌های امسال را تکذیب کرد

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند