نشست شورای همکاری خلیج فارس؛ غیبت امیر قطر، تمرکز بر تحریم‌های ایران

نشست شورای همکاری خلیج فارس؛ غیبت امیر قطر، تمرکز بر تحریم‌های ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جنگ یمن، بحران قطر و رسوایی قتل جمال خاشقجی توان عربستان سعودی برای راهبری این نهاد منطقه‌ای را به چالش کشیده است.

آگهی

اجلاس سالانه رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بدون حضور امیر قطر روز یکشنبه در ریاض، پایتخت عربستان سعودی آغاز شد.

بحران قطر، جنگ ناتمام یمن و رسوایی قتل جمال خاشقجی بر نشست امسال پادشاهی‌های نفت‌خیز حاشیه جنوبی خلیج فارس سایه انداخته است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی می‌گوید با وجود اهمیت مسائل مطرح در دستور کار نشست روز یکشنبه، هیچکس انتظار بیان موضعی مهم از جانب رهبران این کشورها را ندارد.

با وجود دعوت رسمی عربستان سعودی از امیر شیخ تمام بن احمد آل ثانی، پادشاه قطر در این نشست حضور ندارد.

عربستان، بحرین، امارات متحده عربی، مصر و چند کشور عربی دیگر از ژوئن سال ۲۰۱۷ پادشاهی قطر را به اتهام حمایت از تروریسم و داشتن روابط گسترده با ایران تحریم کرده و عملا در محاصره اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی قرار دادند. با وجود تلاش‌های کویت و ایالات متحده برای میانجیگری میان دوحه و ریاض، این بحران دیپلماتیک هنوز حل نشده است.

معاون وزارت خارجه قطر به نمایندگی از این کشور در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس شرکت می‌کند.

عکس از رویترز
محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان و محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دوبی و نائب رئیس اماراتعکس از رویترز

بیشتر بخوانید:

شیخ خالد بن احمد الخلیفه، وزیر خارجه بحرین گفته است قطر تمام پل‌های بازگشت به موقعیت اصلی خود در این نهاد را پشت سر خراب کرده است.

عبدالطیف الزیانی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس گفت که اجلاس سی‌ و نهم بر بازنگری روابط با ایران پس از بازگشت تحریم‌ها تمرکز می‌کند.

تمرکز بر ایران و تلاش برای به عقب راندن سیاست‌های منطقه‌ای تهران از جانب عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی نمایندگی می‌شود. ایران با کویت و عمان روابط «عادی» دارد. نزدیکی بیشتر میان دوحه و تهران در چارچوب بحران کنونی دور از ذهن نیست.

جنگ یمن، بحران قطر و رسوایی قتل جمال خاشقجی توان عربستان سعودی برای راهبری این نهاد منطقه‌ای را به چالش کشیده است. موقعیت محمد بن سلمان به‌عنوان بازیگر اصلی سیاست داخلی و خارجی ریاض در خلق این بحران‌ها، وضعیت ولیعهد پرقدرت پادشاهی سعودی را به چالش کشیده است.

پادشاه عربستان در این نشست خواستار وحدا کشورهای عضو در برابر ایران شد. سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در نشست اعضای شورای همکاری خلیج فارس اظهار داشت: «حکومت ایران به سیاستهای تهاجمی خود برای مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر ادامه می دهد. در همین راستا همه ما باید برای حفظ دستاوردهایمان تلاش کنیم و با شرکایمان برای حفظ امنیت و ثبات در منطقه و جهان همکاری کنیم. باید تضمین هایی بابت برنامه هسته ای ایران و جلوگیری از تولید موشک های بالستیک وجود داشته باشد.»

ملک سلمان در مورد بحران یمن نیز اظهار داشت: «کشورهای عضو ائتلاف با دقت در حال کمک به دولت مشروع یمن هستند و یمن و مردم آن را از دست گروهی که علیه دولت مشروع شورش کرده و امنیت و ثبات را به بازی گرفته است نجات می دهند.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

عکس از رویترز
پادشاه و ولی‌عهد سعودیعکس از رویترز
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاسخ تهران به شورای همکاری خلیج فارس: در جایگاهی نیستید که در مورد برنامه موشکی ایران اظهار نظر کنید

رویترز: چین هم از پارس جنوبی می‌رود

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد