واکنش‌های جهانی به تظاهرات جلیقه‌زردها؛ از ترامپ تا آملی‌ لاریجانی

واکنش‌های جهانی به تظاهرات جلیقه‌زردها؛ از ترامپ تا آملی‌ لاریجانی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صادق آملی لاریجانی می‌گوید پیش‌بینی رهبر ایران در حال تحقق است و بیداری اسلامی به اروپا هم سرایت کرده است.

آگهی

روسیه می‌گوید در امور داخلی هیچ کشور دیگری از جمله فرانسه دخالت نمی‌کند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین روز دوشنبه ۱۰ دسامبر هرگونه اتهام مبنی بر دخالت روسیه در فرانسه را رد کرد. وی گفت: «ما در امور داخلی هیچ کشوری از جمله فرانسه دخالت نکرده و نمی‌کنیم.»

این واکنش روسیه در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه فرانسه است که گفته بود شایعات در خصوص احتمال نقش داشتن روسیه در حمایت از جلیقه‌زردها را بررسی می‌کند.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه آر تی ال تصریح کرد: «من این شایعه‌ها را شنیده‌ام. دبیرخانه سازمان دفاعی و امنیت ملی در حال تحقیق در این موضوع است. ما نتیجه این تحقیقات را خواهیم دید. تا زمانیکه حقیقت مشخص شود، هیچ قضاوتی نمی‌کنم.»

بیشتر بخوانید:

سخنان وزیر خارجه فرانسه در پی گزارش روزنامه بریتانیایی تایمز در این زمینه بیان شد. این رسانه بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط یک موسسه امنیت سایبری اعلام کرد که صدها حساب کاربری توییتری مرتبط با روسیه، با منتشر کردن عکس‌ها و مطالبی درباره تظاهرات جلیقه زردها این ناآرامی‌ها را «بزرگنمایی» کرده‌اند.

طبق گزارش موسسه اتحاد برای حمایت از دموکراسی، حدود ۶۰۰ حساب توییتری که در اشاعه دیدگاه‌های و نظرات کرملین شناخته شده هستند، در هفته‌های اخیر تمرکز خود را روی ناآرامی‌های فرانسه بیشتر کرده‌اند. این حساب‌های کاربری از هشتگ‌ جلیقه‌زردها #giletsjaunes به زبان فرانسوی در توییت‌های خود استفاده می‌کنند.

اما به جز روسیه که هرگونه دخالت در امور فرانسه را رد کرده است، برخی از کشورها صراحتا در این باره اظهار نظر کرده‌ و به مقام‌های فرانسه توصیه کردند «صدای معترضان» را بشنوند.

آمریکا

دونالد ترامپ یکی از نخستین رهبرانی بود که روز ۸ دسامبر در حساب توییتر خود نسبت به آنچه در فرانسه می‌گذرد واکنش نشان داد. رئيس جمهوری آمریکا در این توییت با انتقاد دوباره از توافقنامه پاریس، مدعی شد که مردم فرانسه در خیابان‌ها فریاد می‌زنند «ما ترامپ را می‌خواهیم».

ترامپ همچنین در توییت دیگری در همان روز ۸ دسامبر حوادث پاریس را غم‌انگیز خواند و به دولت فرانسه توصیه کرد به جای ماندن در توافقنامه «احمقانه» و «گران» پاریس، پول آن‌ را به مردم بازگرداند.

ترکیه

رجب طیب اردوغان دیگر رهبری بود که نسبت به اعتراضات جلیقه زردها در فرانسه واکنش نشان داد. رئيس جمهوری ترکیه روز دوشنبه با اعتراض شدید به آنچه «بی‌تفاوتی اتحادیه اروپا» در قبال اعتراضات فرانسه خوانده بود، گفت: «از این به بعد هیچ کس نمی‌تواند برای ما از دموکراسی، حقوق بشر و آزادی سخنرانی کند.»

آقای اردوغان در اظهاراتی کنایه‌آمیز خطاب به اتحادیه اروپا گفت: «کسانی که به ادعای خودشان، تمام تلاششان را برای دفاع از حقوق بشر در زمان حادثه میدان تقسیم در ترکیه به کار گرفتند، اکنون مقابل آنچه در پاریس رخ می‌دهد کر و کور شده‌اند».

ایران

در ایران هم روز یکشنبه محمود احمدی‌نژاد در حساب توییتر خود به امانوئل ماکرون توصیه کرد که صدای اعتراض مردم را بشنود.

آقای احمدی نژاد در این توییت به رئیس جمهوری فرانسه گفت که هدف هر دولتی «تحقق خواسته‌های شهروندانش است» و معترضان فرانسه نیز «از همین شهروندان» هستند.

وی سپس از آقای ماکرون خواست تا به درخواست معترضان «گوش» دهد و آنها را «بهترین حالت ممکن عمل» محقق کند.

رئیس جمهوری سابق ایران در انتهای پیامش نوشت: «هیچ قدرتی، توانایی ایستادن در مقابل مردم را ندارد.»

محمود احمدی نژاد تنها کسی در ایران نبود که نسبت به تظاهرات جلیقه زردها واکنش نشان داد. صادق آملی لاریجانی هم غرب را به برخورد دوگانه با اعتراضات در ایران و فرانسه متهم کرد: «در اعتراضات دی ماه گذشته مسئولان همین کشورهای غربی و از جمله فرانسه غوغا به پا کردند و مدام ابراز نگرانی می‌کردند. شما برخورد پلیس فرانسه با مردم را ببینید؛ این اعترضات اگر در جایی غیر از یک کشور غربی بود، تا کنون پای سازمان ملل و وزارت خارجه کشورهای مختلف به میان آمده بود و همه فریاد حمایت از مردم سر می‌دادند اما اکنون که حدود ۴ هفته از این اعتراضات در فرانسه می‌گذرد، شاهد بایکوت اخبار این رویدادها از سوی اختاپوس رسانه‌ای غرب و سکوت نهادهای بین‌المللی در قبال برخورد خشن هزاران پلیس مجهز به خودروهای زرهی با معترضان هستیم.»

آقای آملی همچنین در ادامه صحبت‌های خود گفته همانطور که سید علی خامنه‌ای، رهبر ایران «پیش‌بینی» کرده بود، «موج بیداری اسلامی» در سرزمین‌های اسلامی محدود نمانده و به کشورهای اروپایی هم سرایت کرده است. وی در این زمینه افزود: «امروز با توجه به اعتراضاتی که در قلب اروپا شاهد آن هستیم، می‌بینیم که پیش‌بینی مقام معظم رهبری در حال تحقق است و سرنوشت محتوم بی‌عدالتی ناشی از سرمایه‌داری لجام گسیخته، اعتراضاتی است که گریبان حامیان ظلم به مستضعفان را می‌گیرد.»

آگهی

شهروندان فرانسوی که در اعتراضات سراسری علیه افزایش مالیات سوخت از روز ۱۷ نوامبر در خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهرهای مختلف فرانسه شرکت می‌کنند خود را «جلیقه زردها» نام نهاده‌اند. با وجود عقب‌نشینی دولت فرانسه از اعمال افزایش مالیات بر سوخت، اعتراض جلیقه‌زردها به وضعیت اقتصادی همچنان ادامه دارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتقاد اردوغان از «خشونت» پلیس فرانسه علیه جلیقه زردها

جلیقه زردهای بروکسل خواستار استعفای رهبران فرانسه و بلژیک شدند

خبرنگار سوئیسی: احمدی‌نژاد گفت اگر ایران بودی احتمالا بالای دار بودی