ماکرون یک ماه پس از آغاز جنبش جلیقه زردها سخنرانی می‌کند

ماکرون یکماه پس از آغاز جنبش جلیقه زردها سخنرانی می کند
ماکرون یکماه پس از آغاز جنبش جلیقه زردها سخنرانی می کند Copyright REUTERS/Jean-Paul Pelissier
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امانوئل ماکرون، حالا پس از چهار هفته ناآرامی در کشور تصمیم گرفته برای آرام کردن اوضاع به صورت مستقیم با مردم صحبت کند. رئیس جمهوری فرانسه پس از رایزنی با مشاوران ارشد خود و شرکت در نشستی چهار ساعته با نمایندگان مجلس و اتحادیه‌های صنفی و حرفه‌ای دوشنبه شب لب به سخن باز خواهد کرد.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه قرار است ساعت ۲۰ شب دوشنبه ۱۹ آذر به وقت پاریس در واکنش به اعتراض‌های اخیر سراسری در کشورش صحبت کند.

نخستین واکنش رئیس جمهوری فرانسه به جنبش اعتراضی موسوم به «جلیقه زردها» که حکایت از پایین نیامدن دولت از مواضع خود بر سر سیاست‌های اقتصادی و اصلاحی داشت، سبب شد تا آتش اعتراض‌ها شعله‌ورتر شده و پایتخت همانند دیگر شهرهای فرانسه سه هفته متوالی با بی‌سابقه‌ترین موج ناآرامی‌ها روبرو شود.

آقای ماکرون پس از آن سکوت پیشه کرد و ادوارد فیلیپ، نخست وزیر را برای حل این بحران به جلو راند. نتیجه این رویکرد انفعالی در نهایت به عقب‌نشینی دولت منجر شد، به نحوی که نخست وزیر جمعه گذشته اعلام کرد مالیات بر سوخت به کلی از برنامه بودجه سال ۲۰۱۹ حذف شده است.

این عقب‌نشینی به جای آرام کردن اوضاع، جلیقه زردها را بیشتر خشمگین کرد. آنها معتقدند که موضع جدید دولت ناکافی است و بسیار دیر اتخاذ شده، در حالی که مطالبات از این پس تنها به مالیات سوخت محدود نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

نشست امانوئل ماکرون با نمایندگان و اتحادیه های صنفی

امانوئل ماکرون، حالا پس از چهار هفته ناآرامی در کشور تصمیم گرفته برای آرام کردن اوضاع به صورت مستقیم با مردم صحبت کند. رئیس جمهوری فرانسه پس از رایزنی با مشاوران ارشد خود و شرکت در نشستی چهار ساعته با نمایندگان مجلس و اتحادیه های صنفی و حرفه‌ای دوشنبه شب لب به سخن باز خواهد کرد.

برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که رئیس جمهوری فرانسه قصد دارد گام‌های بلندتری را به عقب بردارد تا بخشی از خواسته‌های مهم معترضان به خصوص در زمینه افزایش حقوق و کاهش مالیات را اجابت کند.

این درحالی است که بسیاری از شرکت‌کنندگان در نشست مشورتی پیش از ظهر دوشنبه با امانوئل ماکرون می‌گویند که وی از محتوای سخنرانی‌اش پرده برنداشته است.

لوران برژه، رئیس کفدراسیون دمکراتیک کار فرانسه (س.اف.د.ت) که تشکل‌های حرفه‌ای و صنفی در این کشور را سازماندهی می‌کند یکی از شرکت کنندگان در نشست چهارساعته با رئیس جمهوری فرانسه بود. او بعد از جلسه با نمایندگان دولت و رئیس جمهوری گفت که امانوئل ماکرون در جریان نشست به سخنان حاضران به دقت گوش کرد، اما درباره محتوای سخنرانی امشبش هیچ گونه جزئیاتی ارائه نداد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جلیقه زردهای بروکسل خواستار استعفای رهبران فرانسه و بلژیک شدند

جلیقه زردها؛ علیه دموکراسی اقلیت

ماکرون: گزینه حضور نظامی غرب در اوکراین فعلا مطرح نیست