ائتلاف نخست وزیر موقت ارمنستان پیروز انتخابات پارلمانی شد

ائتلاف نخست وزیر موقت ارمنستان پیروز انتخابات پارلمانی شد
Copyright REUTERS/Vahram Baghdasaryan
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پاشینیان در ماه مه گذشته بعداز چند هفته اعتراضات سراسری علیه فساد در این کشور به قدرت رسید. او سابقه روزنامه‌نگاری دارد و در سال ۲۰۰۸ به زندان افتاده بود.

آگهی

ائتلاف نیکول پاشینیان نخست وزیر موقت ارمنستان موفق شد بیش از ۷۰ درصد آرا را در انتخابات پیش از موعد پارلمانی به‌دست آورد.

این ائتلاف که «گام من» نام دارد توانست ۸۸۴ هزار ۴۰۰ رای کسب کند که معادل ۷۰.۴۵ درصد آرا می‌شود. میزان مشارکت در این انتخابات حدود ۴۹ درصد گزارش شده است. 

این درحالی است که برای نخستین بار حزب حاکم سابق ارمنستان یعنی حزب جمهوری خواه بعد از استقلال از اتحاد جماهیر شوروی از راهیابی به پارلمان بازماند. این حزب نتوانست حد نصاب ۵ درصدی را برای ورود به پارلمان به دست آورد و تنها ۴.۷ درصد آرای شهروندان این کشور را کسب کرد.

حزب «ارمنستان شکوفا» با کسب ۸.۳۷ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت و حزب «ارمنستان درخشان» با ۶.۳۷ درصد در مکان سوم جای گرفت.

رویترز
نیکول پاشینیان در حال رای دادنرویترز

نیکول پاشینیان رهبر جریان اعتراضی بود که در ماه می گذشته بعد از چند هفته اعتراضات سراسری علیه فساد، در مخالفت با ادامه کار سرژ سرکیسیان توانست رئیس جمهور پیشین را از قدرت کنار بگذارد. وی که پیشتر روزنامه‌نگار بوده، در سال ۲۰۰۸ میلادی به جرم ایجاد آشوب پس از انتخابات ریاست جمهوری همان‌ سال در این کشور، دو سال را در زندان گذراند.

بیشتر بخوانید:رهبر مخالفان ارمنستان، نخست وزیر شد

آقای پاشینیان، ۴۳ ساله در ماه اکتبر از نخست وزیری کناره گرفت تا با انحلال پارلمان مسیر برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام هموار شود. او تا زمان تشکیل پارلمان جدید به عنوان نخست وزیر موقت به فعالیت خود ادامه می دهد.

وی بعد از پیروزی ائتلافش در انتخابات اعلام کرد که شهروندان ارمنستانی اکثریتی انقلابی را در پارلمان این کشور شکل دادند.

پیش بینی می‌شود با قدرت گرفتن این ائتلاف تغییراتی در قوانین انتخاباتی ارمنستان ایجاد شود. 

مطالب یورونیوز را در واتس‌اپ دریافت کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

با عقب نشینی حزب حاکم ارمنستان، پاشینیان اعتراض‌ها را متوقف کرد

کارزار نافرمانی مدنی در ارمنستان آغاز شد

فرانسه با انعقاد قراردادهای نظامی با ارمنستان قدم در حیاط خلوت روسیه می‌گذارد