جمال خاشقجی و چند روزنامه نگار به عنوان «شخصیت سال» مجله تایم انتخاب شدند

 «شخصیت سال» مجله تایم: جمال خاشقجی و روزنامه نگاران قربانی جنگ و تهدید
«شخصیت سال» مجله تایم: جمال خاشقجی و روزنامه نگاران قربانی جنگ و تهدید
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیته حمایت از روزنامه نگاران در یک تحقیق مستقل و مبتنی بر اطلاعات مستند تعداد روزنامه نگارانی را که سال گذشته میلادی پشت میله های زندان حبس شدند ۲۶۲ نفر اعلام کرده است.

آگهی

مجله تایم جمال خاشقجی و چند روزنامه نگار دیگر را به طور مشترک به عنوان «شخصیت سال» برگزید.

نشریه آمریکایی تایم به همین مناسبت چهار روی جلد متفاوت را برای معرفی شخصیت سال ۲۰۱۸ به چاپ رسانده که یکی از آنها به جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان اختصاص دارد.

این عنوان همچنین به چند روزنامه نگار دیگر نیز که در جریان وقایع و رویدادهای مختلف جان خود را از دست داده و یا در راه افشای حقایق به زندان افتاده‌اند، اختصاص داده شده است. در این میان به طور مشخص از «ماریا ریسا»، روزنامه نگار فیلیپینی، «وا لون» و «کیاو سوئه او»، دو خبرنگار میانماری خبرگزاری رویترز که اکنون در زندان به سر می‌برند و نیز هیئت تحریریه روزنامه محلی کاپیتال گزت که پنج عضو آن در تیراندازی روز بیست و هشتم ژوئن در ایالت مریلند آمریکا جان باختند، نام برده شده است.

بیشتر بخوانید:

کشته شدن روزنامه‌نگاران و رکورد تازه روزنامه‌نگاران دربند

بر اساس گزارش رسانه‌ها و انجمن‌های مدافع روزنامه‌نگاران، شمار روزنامه‌نگاران زندانی در سراسر جهان طی سال ۲۰۱۷ به یک رکورد جدید رسید. کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در آمریکا در یک تحقیق مستقل و مبتنی بر اطلاعات مستند، تعداد روزنامه‌نگارانی را که سال گذشته میلادی در کشورهای مختلف جهان پشت میله‌های زندان حبس شدند ۲۶۲ نفر اعلام کرده است.

برخی از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در طول جنگ و مناقشات جان خود را از دست دادند و برخی به واسطه انعکاس حقایق، برملا کردن فساد و اتخاذ رویکرد انتقادی نسبت به حکومت ها تاوان پس داده‌اند.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت ریاض که بارها سیاست های داخلی و خارجی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را به باد انتقاد گرفته بود یکی از آنهاست. او پس از تهدیدهای متوالی سرانجام از بیم جان مجبور به ترک کشورش شد اما از گزند تیغ حاکمان در امان نماند.

آقای خاشقجی که به عنوان یک مقاله‌نویس با تجربه برای روزنامه واشنگتن پست قلم می زد روز دوم اکتبر سال جاری پس از ورود به کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه سر به نیست شد و هنوز هیچ اطلاعی از محل دفن جنازه وی در دست نیست.

بیشتر بخوانید:

مجله تایم برای برگزیدن شخصیت سال ۲۰۱۸ فهرستی ده تایی را معرفی کرده بود که جمال خاشقجی جایگاه هفتم این فهرست را به اختصاص داده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در رتبه یک این فهرست قرار داشت و دو هزار خانواده مهاجر که مقامات آمریکایی به بهانه اقامت غیر قانونی آنها را از فرزندانشان جدا کرده بودند، رتبه دوم را به خود اختصاص داده بودند.

دیگر نامزدهای کسب عنوان «شخصیت سال» مجله تایم عبارت بودند از: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه؛ رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا، رایان کوگلر، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی، کریستین بلیزی فورد، استاد روانشناسی کالیفرنیا که به عنوان نماد قربانیان تجاوز جنسی شناخته شد، فعالان کارزار دانش آموزی «راهپیمایی برای زندگی مان»، برای هدف کنترل فروش سلاح در ایالات، مون جائه-این رئیس جمهوری کره جنوبی و مگان مارکل، عروس خانواده سلطنتی انگلیس.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معرفی ۱۰۰ چهره تاثیرگذار مجله تایم؛ محبوبه سراج و نسرین ستوده در کنار عبدالغنی برادر و ابراهیم رئیسی

آنگلا مرکل، شخصیت برگزیده سال از سوی مجله تایم و «بلای سال» برای یونانی ها

بدترین کشورهای اروپا از لحاظ آزادی رسانه کدامند؟