دومین شهروند کانادایی در چین به اتهام تهدید امنیت ملی دستگیر شد

سفارت کانادا در پکن
سفارت کانادا در پکن Copyright عکس از آسوشیتد پرس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنج‌شنبه خبر بازداشت هر دو شهروند کانادا در خاک این کشور را تایید کرد و گفت که آنها متهم به «اقدام علیه امنیت ملی چین» هستند.

آگهی

وزارت خارجه چین روز پنجشنبه دستگیری دو شهروند کانادا را تایید کرد. پیش از این اخباری در رسانه‌های درباره بازداشت دومین نفر منتشر شده بود. 

این فرد مایکل اسپاور نام دارد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین او عصر دوشنبه ۱۰ دسامبر به اتهام اقدام علیه امنیت ملی دستگیر شده  و هم اکنون برای انجام تحقیقات در اختیار وزارت امنیت این کشور است.

خبر دستگیری آقای اسپاور پس از آن منتشر شد که کریستیا فریلند، وزیر خارجۀ کانادا روز چهارشنبه از بی‌اطلاعی از سرنوشت یکی از شهروندان کانادایی ساکن چین خبر داد.

مایکل اسپاور در استان لیائونینگ زندگی می‌کند؛ استانی که در شمال شرق چین در نزدیکی مرز کره شمالی قرار دارد. او در کنار فعالیت اصلی خود یعنی مشاور بازرگانی، به فعالیت‌هایی همچون برنامه‌ریزی سفرها برای علاقمندان به دیدار از کرۀ شمالی نیز مشهور است.

دنیس رادمن، بسکتبالیست آمریکایی پیش از این به کمک آقای اسپاور به پیونگ یانگ سفر کرده بود.

AP
مایکل اسپاور و دنیس رادمنAP

آقای اسپاور یکی از معدود افراد غربی است که رابطۀ نزدیکی با پیونگ یانگ دارد. او بارها به کرۀ شمالی سفر کرده، حتی با رهبر کرۀ شمالی دیدار داشته و عکس‌هایی از این دیدار را منتشر کرده است.

با آغاز دور جدیدی از روابط میان پیونگ یانگ و دیگر کشورهای جهان از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی، مایکل اسپاور نقش مهمی را در تشویق سرمایه‌گذاران غربی برای سرمایه‌گذاری در کشور بحران‌زده و هسته‌ای کرۀ شمالی ایفا کرده است.

او همچنین در سال ۲۰۰۵ میلادی برای چند ماه در پیونگ یانگ زندگی کرد و در مدرسه‌ای که از سوی یک سازمان غیردولتی کانادایی اداره می‌شد مشغول به تدریس شد.

آزادی مشروط خانم وانژو منگ

بازداشت مایکل اسپاور در زمانی کمتر از دو هفته از آغاز دو جدیدی از تنش‌ها میان چین و آمریکا در پی دستگیری یکی از مدیران برجستۀ شرکت چینی هوآوی(Huawei)، دومین تولید کنندۀ بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان انجام شد.

بنا به درخواست مقام‌های آمریکایی وانژو منگ، دختر بنیانگذار هوآوی به اتهام نقض تحریم‌های ایران اول دسامبر (۱۰ آذر) در ونکوور بازداشت شد.

آمریکا ادعا می‌کند که هوآوی با دور زدن تحریم‌های آمریکا، تجهیزات ساخت تلفن همراه را به ایران و شماری دیگر از کشورها منتقل کرده است.

خانم وانژو منگ ۴۴ ساله هم اکنون بطور مشروط آزاد است اما اجازۀ خروج از کانادا را ندارد و قرار است برای ادامۀ روند دادرسی به آمریکا فرستاده شود. او در صورت اثبات اتهامات، احتمالا به حبس تا ۳۰ سال محکوم خواهد شد.

دستگیری وانژو منگ واکنش شدید پکن را در پی داشت؛ چین پیش از این دربارۀ پیامدهای بازداشت خانم منگ به کانادا هشدار داده بود.

علاوه بر مایکل اسپاور، پلیس چین روز سه‌شنبه ۱۱ دسامبر نیز مایکل کاوریگ، دیپلمات پیشین کانادایی فعال در یک شرکت بین‌المللی در چین را دستگیر کرد.

سخنگوی وزارت خارجۀ چین روز پنج‌شنبه خبر بازداشت هر دو شهروند کانادا در خاک این کشور را تایید و بار دیگر این ادعا را تکرار کرد که علت این بازداشتها، سوء ظن به آنها به دلیل انجام اقداماتی علیه امنیت چین است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پکن تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌ها و افراد چینی را به اتهام همکاری با برنامه نظامی ایران محکوم کرد

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد

آمریکا چهار فرد ساکن ایران را به دلیل کمک به گردان‌های الشتر در بحرین تحریم کرد