درخواست دولتمردان فرانسه از جلیقه زردها: اعتراضات را تمام کنید

درخواست دولتمردان فرانسه از جلیقه زردها: اعتراضات را تمام کنید
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جلیقه زردها قصد دارند راهپیمایی بزرگی را شنبۀ آینده در سراسر فرانسه برگزار کنند؛ راهپیمایی که برخی از رهبران سیاسی آن را «یک انقلاب شهروندی» توصیف کرده‌اند.

آگهی

با عقب‌نشینی رئیس جمهوری فرانسه در مقابل معترضان خشمگینی که به «جلیقه زردها» مشهورند، شماری از مقامات دولتی این کشور طی روزهای اخیر زمزمه‌ها دربارۀ ضرورت توقف این اعتراضات را آغاز کرده‌اند.

این سخنان بویژه از آن رو بیش از هر زمان شنیده می‌شود که جلیقه زردها قصد دارند راهپیمایی بزرگی را شنبۀ آینده در سراسر فرانسه برگزار کنند؛ راهپیمایی که برخی از رهبران سیاسی این کشور از جمله ژاک لوک ملانشون، رهبر حزب «فرانسه سرکش» آن را «یک انقلاب شهروندی» توصیف کرده‌اند.

نیکول بلوبت، وزیر دادگستری فرانسه

نیکول بلوبت، وزیر دادگستری فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد که با توجه به «حادثه تلخی» که در شهر استراسبورگ روی داد و با توجه به پاسخ رئیس جمهوری فرانسه به درخواست معترضان، جنبش جلیقه زردها «باید متوقف شود».

ریچارد فراند، رئیس پارلمان فرانسه نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که با توجه به پاسخ گسترده‌ای که دولت به درخواست معترضان داده است، اکنون زمان آن است که این جنبش متوقف شود.

اما بنجامین گریوو، سخنگوی دولت قدمی فراتر رفته و احتمال ممنوعیت برگزاری راهپیمایی شنبه را بعید ندانسته است. او روز پنج‌شنبه گفت که اگرچه دولت هنوز دربارۀ ممنوع کردن راهپیمایی «جلیقه زردها» تصمیمی نگرفته، اما با توجه به حملۀ استراسبورگ ممنوع کردن این راهپیمایی غیرمنطقی نخواهد بود.

او با اشاره به استقرار نیروهای امنیتی و انتظامی در سراسر کشور و اینکه اکنون دیگر برگزاری این راهپیمایی‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد، افزود: «آنچه ما از جلیقه زردها می‌خواهیم این است که روز شنبه از برگزاری راهپیمایی خودداری کنند.»
او گفت ما نمی‌توانیم بگوییم که آیا یک جنبش باید متوقف شود یا خیر؛ اما دولت آماده است تا دربارۀ موضوعات مورد اختلاف وارد گفتگو شود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه دوشنبۀ گذشته و در حالی که نزدیک به یکماه از اعتراضات سراسری در فرانسه می‌گذشت سرانجام در مقابل معترضان عقب‌نشینی کرد. او اعلام کرد که علاوه بر لغو مالیات بر سوخت، بر ساعات اضافه کاری و همچنین پاداش آخر سال کارمندان نیز مالیاتی تحمیل نمی‌شود.
افزایش یکصد یورو به حداقل دستمزد کارکنان از دیگر وعده‌های رئیس جمهوری فرانسه به معترضان خشمگین بود.

مرگ یک جلیقه زرد در جریان اعتراضات

چهارشنبه شب همچنین در جریان اعترضات جلیقه زردها در منطقه اوینیون در جنوب فرانسه، یک معترض ۲۳ ساله در اثر برخورد به کامیونی در خروجی یک بزرگراه کشته شد. بنا بر اعلام دادستان اوینیون، راننده کامیون بازداشت شده است.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رد قانون «ضدخرابکاری» توسط شورای قانون اساسی فرانسه؛ شکستی برای امانوئل ماکرون

جلیقه زردها برای پنجمین شنبه اعتراضی آماده می‌شوند

پلیس فرانسه عکس متهم حمله استراسبورگ را منتشر کرد